Anpassa svänghjul för vw tryckplatta

Forum / Övrigt / SSR / Anpassa svänghjul för vw tryckplatta

  • Författare
    Inlägg
    • juni 7, 2013 kl. 11:15 #6251

      Hej!

      Någon här som har kunskap och maskiner för att borra om, svarva och lätta ett svänghjul för att köra med vw typ1 tryckplatta?

      //Jesper

        juni 7, 2013 kl. 19:42 #56407

        @Jesperlann wrote:

        Hej!

        Någon här som har kunskap och maskiner för att borra om, svarva och lätta ett svänghjul för att köra med vw typ1 tryckplatta?

        //Jesper

        Hej Jesper, jag just skulle beställ en 200mm lamell för en kompis uppe i Canada—-det är bara 20 mil norrut–för just detta tryckplatta..

        Jag är nästan säkert att bult cirkel är 218mm, men jag måste spring ner till verstan och mäta..

        I SSR anvisningar dom har den yttre diam. som är 240mm och dom säger lämna kvar 2mm vis starterkransen.

        Det viktigast och mest variabel är steget från ”därnere” upp till där trckplattan sitter.
        Och det beror på tjockleken på lamellan….det är runt 21mm och nuvarande steget är runt 17mm så du måste gåra nåt som motsvara gamla res, del nr 1041—-en liten 4 kantig 4mm tjock bricka som läggs emellan.

        Ett par frågor:
        Vad had du för motor i bilen?
        Vad har du tänkt ha för lamell? (jag råka ha en sprillans 4 klots lamell här)

        Och har du redan tryckplattan? Vad kostar dom nuförtiden därborta?

        Jag ska beställa ett par organsisk 200 lameller och har ingen problem att skicka mer grejor till Sverige. Lång innan Dahlhems upptäckt USA jag skickade bättre lameller och bättre tryckplattor till Sverige för Saab V4or…

          juni 7, 2013 kl. 20:02 #56408

          Här är Saabs anvisningar:

          Här är nåt som jag karvade upp, snygga, lätta stål svingisar och dom går på en svensk bil, men jag kommer ej ihåg namnet på den..Det är ganska klantigt, men de ä int Saab….5-6 har hamnat i Norge.

            juni 7, 2013 kl. 21:54 #56416

            Hej, tack för svaret!

            Jag har inte byggt motorn än men det blir ungefär:

            1700cc
            Portade toppar med lite större ventiler
            7,6 kam med lättade lyftare
            2st mikuni 38mm på 2 ports insug

            Har inte köpt lamell och tryckplatta men har sätt priser på ca 1700skr för Kennedy steg 2 och ca 1200 för 200mm lamell. Vad kostar det over there?

            Mvh Jesper

              juni 7, 2013 kl. 22:09 #56417

              @Jesperlann wrote:

              Hej, tack för svaret!

              Jag har inte byggt motorn än men det blir ungefär:

              1700cc
              Portade toppar med lite större ventiler
              7,6 kam med lättade lyftare
              2st mikuni 38mm på 2 ports insug

              Har inte köpt lamell och tryckplatta men har sätt priser på ca 1700skr för Kennedy steg 2 och ca 1200 för 200mm lamell. Vad kostar det over there?

              Mvh Jesper

              OOOooooh reeeeaally.. Titta vad jag har liggade. :CE

              ÖD sprillans ny 1700….extra ring satser oxo

              OK jag har nu 1965cc, 44 in/38 ut in Ströms dubbelblås toppar, Saabs älg-horn med 45 Weber o 38 halsringar, el fläkt, 5.45 slutdrev, spec II, och jag använder Kenndy Steg I, och organisk lamell, håller fint och Saabs ’ausrückerlager” (det låter så mycket tuffare än urtrampninglager, eller hur?) och armdet sitter i stör mycket mindre under start o stop—-t.ex SS start kontrol…
              Steg 1 tryckplatta är runt USD 125 plus lite frakt
              den där 4 klots lamell jag har kan du få för USD 110. den har fjäder nav
              En organisk lamell är nog runt USD 135..

              Posten till Sverige skulle vara cirka USD55 till 65…Och via email vi kan diskutera just vad vi kan göra att linda den :WH värkningar som staten ibland lägga till.

              En fråga om insuget… Är det den dubbla två ports insug? du sa

              2st mikuni 38mm på 2 ports insug

              Va? :czy

                juni 8, 2013 kl. 00:13 #56422

                var i nordamerica kan man få tag på lamell och tryckplatta känns som prisnivån där ligger lite lägre??
                sen rent övrigt hur har ni det med grejor? är det lätt att hitta eller måste man köpa mycket från europa?
                är även själv i behov av ny koppling snart. och går till usa med fraktfartyg.

                  juni 8, 2013 kl. 02:47 #56425

                  @hawtai wrote:

                  var i nordamerica kan man få tag på lamell och tryckplatta känns som prisnivån där ligger lite lägre??
                  sen rent övrigt hur har ni det med grejor? är det lätt att hitta eller måste man köpa mycket från europa?
                  är även själv i behov av ny koppling snart. och går till usa med fraktfartyg.

                  Jag bor i enda delen av ”Fästning Amerika” som jag kan bo i dva Nord Västra hörnet i den vackar stad Seattle, i Washington.
                  Och mellan 1984 och 2000 jobbade heltid med egen firma som fokuserdae på dom bästa Saabarna, som nästan går utan att säga är 96, och 95an och om tvungen Sonetten…..så du kunda enklast fråga mig och jag kan ordna sänding till var som helst du ville.

                  Kommer du in till Vancouver, i Kanada? Nu förtiden jag tror enda direkt seglingar från Sverige är Wallenius som gör Ro-Ro till Tacoma som är 25 minuter söderut..

                  Förr i tiden jag köpte dussintals med packningsater, 2 ports insug, rally fjådrar och stötisar, och höll gamla goda Simons 044k i producktion långt efter Sven-Åke os Rayäs Metallverstaden –och senare hos JT Tuning—trodde det borde dö….sent på 80 talen in till mitt i 90 talet jag brukade flyga över under ’låg säsongen’ dvs mitt i vintern och gassa omkring och kåpa upp 30-35 senare års växellådor, passa på att kåpa andra grejor åt dom 4-5 Opel killar som hade rally bilar som jag höll i gång, och små plock som blinkers och sånt++och sport rattar! Och sent på 90 talet en hel del plåt som golvar och skråmar från Klokkerholm i Danmark.

                  Du har marknaden ’svalnat’ lite. Nej int riktig svalnat mer det har dött och är frusen, så nu byggar jag rally fjäderben som säljes till folk runt USA och Kanada och även Jamaica, och Barbados, broms kits fär sierror och 240 Volvo som jag kallar ’Rally Escorten fär Nord Amerikanska sträckor’…

                  men även om det har svalnat jag fortfarande är ’i branchen’ och har inte än glömt allting…OBS jag hade rätt, bult cirklen är 218mm
                  Så behöver du motor delar jag kan leverera allt inuti, och nästan allting ärbättre än tidigare och mycket billigare än i Sverige..
                  PM eller bättre, email mig och säg när du brukar vara hit eller var du kommer.

                    juni 8, 2013 kl. 02:48 #56426

                    OBS: bult cirkel är 218mm

                      juni 8, 2013 kl. 12:05 #56436

                      Dom där kolvarna såg trevliga ut 🙂 men jag tänkte nog köra på standard kompression för att i framtiden tvångsmata motorn med turbo det var även därför jag tänkte på en steg 2 tryckplatta. Hur långt räcker en steg 1 ungefär? Insuget är ett vanligt 2 ports insug till solex 32 som jag tänkte bygga om och sätta 2st enkla mikuni 38mm motorcykel förgasare på.

                      Priserna på tryckplatta och lamell var ju mycket trevligare hos dig och även med frakten blir det ju billigare. Så jag köper gärna det av dig. Du har möjligtvis inte ett svänghjul över som är anpassat för detta också?

                      Vad har du för mail adress?

                      //Jesper

                        juni 9, 2013 kl. 20:57 #56481

                        @Jesperlann wrote:

                        Dom där kolvarna såg trevliga ut 🙂 men jag tänkte nog köra på standard kompression för att i framtiden tvångsmata motorn med turbo det var även därför jag tänkte på en steg 2 tryckplatta. Hur långt räcker en steg 1 ungefär? Insuget är ett vanligt 2 ports insug till solex 32 som jag tänkte bygga om och sätta 2st enkla mikuni 38mm motorcykel förgasare på.

                        Priserna på tryckplatta och lamell var ju mycket trevligare hos dig och även med frakten blir det ju billigare. Så jag köper gärna det av dig. Du har möjligtvis inte ett svänghjul över som är anpassat för detta också?

                        Vad har du för mail adress?

                        //Jesper

                        Email är janvanvurpa ”at” gmail ’dot’ com

                        Har du nån gång gassade omring is en väl bygtt hög komp V4?
                        Det låter som massa arbete och en hel del kompromisser att bygga en turbo V4, och dom kompromisser blir så att man förmodligen kan inte utnytta turbo mycket. Sen babra placering med en V motor, intercooling, oi oi oi…
                        Gör det rätt dvs kolvar smidd, kolvarn jämt med block deck, like starkare stakar, kanske då men jag har haft turbo Saabar, meka på and byggyt motor till turbo 8v och 16v Saab turbo och.., (och Volvo 8v, 16v, 8v turbo o 16v turbo) jag fortfarnde älskar min lilla 11.2 komp V4 med 7,6 eller 8,3 kam

                        Jag sulle gissa Kennedy’s Steg 2 border vara nog…om du har mycket ladd.

                          juni 12, 2013 kl. 17:45 #54430

                          Vi får se vilket spår det blir. Har du fått mitt mail? 🙂

                            juni 17, 2013 kl. 22:38 #56748

                            Interessant tråd…
                            Jeg har et svinghjul som er omborrad og anpassad for vw beetle tryckplatta (tror jeg).
                            Tryckplattan som hører til og passer er merket Fichtel & Sachs AG TYP M 200 og lamellen er merket Fichtel & Sachs 1861504 001 1279.
                            Tryckplattan monteres med 4mm distansskiver,lamellen er ca 7mm tykk. Er det noen som kan fortelle meg eksakt hva dette er og egenskaper?
                            Hva finnes av nye tryckplater og lameller med tilsvarende egenskaper?
                            Kennedy Steg 1/2/3?
                            Hva er organisk lamell (og hvorfor?)

                              juni 18, 2013 kl. 07:25 #56753

                              Vet inte vad det är för grejor du har men nya tryckplattor till vw typ1 finns i alla fall att köpa, kennedy 1/2/3 är trimkopplingar till bubblan. lamell är lite svårare att få tag i men det finns tex hos classic saab racing, jan van vurpa eller så får man byta nav på t.ex en bubbla lamell.

                            • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.