Antenn till bilradio

Forum / Övrigt / Off Topic / Antenn till bilradio

Forum / Övrigt / Off Topic / Antenn till bilradio

  • Detta ämne har 7 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast 2003-04-18 07:50 av Anonym.
  • Författare
    Inlägg
    • Anonym
      april 13, 2003 at 09:09 #9412

      Finns det något sätt att lösa antennfrågan så man slipper att borra hål i plåten på bilen? Det är motbjudande tycker jag.

        april 13, 2003 at 15:53 #69012

        Jag beställde en invändig antenn från
        “Dan mobility” till min stereo. 99 kr kostade den och funkar riktigt hyffsat!

        Den är cirka 35 cm lång så den är lätt att gömma! Jag har (provisoriskt) satt den bakom passagerar solskyddet.

          Anonym
          april 16, 2003 at 23:45 #69013

          Apropå antennmontage…
          Om man inte vill borra blir det glasantenn av någon sort..
          Annars kan jag helt klart avråda från att sätta antennen på plåten mellan vindruta och motorhuv…
          Där vore ju snyggast tyckte kompisen o jag för x antal år sen… Numera vet jag att det är dubbel plåt där…….
          Men man kan ju också prata med nån komradiokille (om man känner någon) de brukar veta/kunna ta reda på hur lång kabel man behöver om man ska göra en dold antenn, dvs i detta fall en kabel avstämd för radiomottagning… Jag har ingen aning om hur de räknar på sånt… men det ska gå att göra. Annars brukar det gå bra med en stump (nån meter) antennkabel inne i bilen, om man har en stereo med bra radiodel… Pröva innan du borrar!

          Mvh
          /R

            april 17, 2003 at 00:11 #69014

            finns små antenner med inbyggd förstärkare som man monterar inne i bilen, köpte en på mekonomen för runt 200 spänn och den funkar utmärkt

            /Nisse
            Team Gbg
            96 V4 '77b
            9-3 Sport '99

              april 17, 2003 at 10:32 #69015

              Lite lättsmält antennteori att suga på inför påsken:

              Radiovågor färdas ju med ljusets hastighet. Därför finns ett samband

              Ljusets hastighet=frekvensen*våglängden

              3*10E8/100MHz=300000000/100000000=3 meter.

              Kring 3 meter, så lång är altså en period av en radiovåg i 100MHz-området(FM-bandet) som färdas i luften på väg mot din radio. Observera att denna våg innehåller både en positiv och en negativ vågrörelse. Ju högre frekvens, desstå kortare våglängd.

              För att få god mottagning luras man lite med radiovågen och använder antenner där bara halva vågen får plats, dvs i det här fallet ca 1.5 meter långt spröt. På det här viset blir antennen mindre ritningskänslig och mer rundstrålande/mottagande och framförallt mer praktisk att ha på köksbänken (eller om man kör under kraftledningar)!
              Att FM-bandet ligger just här vid 100MHz beror till stor del just på nämda storleksfördel samt att denna frekvens har goda egenskaper att breda ut sig och smita in överallt.
              Nåja, på en bil har man oftast fördelen att det finns plåt i stora plana mängder, såsom tak, motorhuv och i viss mån baklucka. Detta kommer ur den annalkande radiovågens synpunkt att betraktas som en stor reflekterande yta (jordplan) och ger oss den glädjen att vi kan fördubbla vår antenns nyttoyta genom att den ser dubbelt så stor ut då sen står på en “spegel”. För att detta verkligen ska funka är det viktigt att antennen står lodrätt vinklelrätt mot jordplanet, annars uppstår utsläckningsfenomen.

              Antennkropp halvvåg

              | .
              | .. Buk
              | ..
              | .


              Jordplan
              | .
              | ..
              | .. Speglad buk
              | .

              Imaginär antenn(spegelbild)

              I och med att antennen nu bara hade halva längden och därmed bara halva vågen får plats åt gången kommer vi inte få problem med att den negativa och den positiva delen av vågen tar ut varann. Däremot vinner vi genom spegeleffekten nämd ovan två halva vågor (bukar) som pekar åt samma håll. Detta kan vi använda till att få riktigt bra mottagning ELLER välja att förkorta antennen! En kvartsvåglängd hög antenn på ett jordplan ser ju ut som en halvvågs i fri rymd utan “spegel”.
              De lodräta strecken ska föreställa antennen och prickarna en radiovåg.

              Antennkropp kvartsvåg

              | . Del av buk
              | ..


              Jordplan
              | ..
              | . Andra delen av buken

              Imaginär antenn(spegelbild)

              En bil kan alltså (om antennen sitter monterad på taket, bakluckan och motorhuven skuggas av kupén) ha en antenn som är ca 75cm. En köksradio har inget jordplan (diskbänk?) så den behöver helst en halvvåg.

              I praktiken går det att fuska med detta ytterligare genom att lura antennen ytterligare att den är längre än den är mha spolar, ferriter och kondensatorer samt att antenner ner till en 3/4 av en halvvåg kan fortfarande ge utmärkt mottagning. En tjock antenn (rör) är mer bredbandig än en smal (tråd), osv osv…

              Men inne i bilen då? Det krävs ju att signalen tar sig in i kupen som i princip är en Faradays bur som stänger ut eletromagnetisk strålning (och åska)! Den typen av antenner använder sig av de sista knepen ovan samt förstärkare och filter och i vissa fall av dielektriska plastmaterial där radiovågen färdas långsammare(!). Skriver man in ett nytt värde för hastigheten i formeln högst upp så ändras ju våglängden för en given frekvens. I tex koaxialkablar så färdas radiovågen med bara 2/3 av ljusets hastighet, så en kabel där en hel våglängd sör 100MHz får plats blir isåfall bara 2m lång. En sån halvvåglängd kan lätt smita in igenom en fönsterruta eller dörrspringa.

              Vad blir nu resultatet av allt detta?

              Köp din antenn på Mekonomen, kör, tuta och sk*t i allt det här!

              /Gla påsk!

              END.

                april 17, 2003 at 15:10 #69016

                Hej!

                Mycket målande beskrivning av antennteori. Dock kan man ju undra hur den två meter långa vågen i en koax smiter in genom fönstret. Kabeldiametern gör det ju förstås möjligt, men det är ju så opraktiskt att ha en kabel genom fönstret. Skämt åsido, fältstyrkan inne i bilen är ju så klart oförändrat av vilken antentyp du använder inne i bilen.Dielektriska material runt ett antennelement eller grövre diameter gör ju bara att våglängden kortas på den ledande ytan av antennelementet (t.ex en ståltråd ingjuten i plast).

                Impedansen är dock en av kärnfrågorna när det gäller att få metallsprötet att bli en antenn. Fördelen med kvartsvågen är ju att den råkar ha ungefär samma impedans som koaxen som används som standard för bilradio, (under förutsättning att sprötet står på ett jordplan (plåt typ biltak, el dyl.) Jordplanet ger ju också , som Dicst mycket riktigt påpekade, bra rundstrålning. Tag därför aldrig en antenn avsedd att monteras på en plåt och lägg lös. Det kan ju fungera, men aldrig så bra som det var tänkt.

                Slutligen håller jag med Dicst, skit i detta och köp antennen på Mekonomen(el dyl) och skratta och var glad.

                Glad Påsk

                Martin

                  april 17, 2003 at 18:46 #69017

                  Teori och empiri hand i hand.
                  Det var länge sedan jag glömde dessa teorier. Får väl plocka fram någon gammal lärobok i ellära och börja repetera.

                  Hursomhelst, som en absolut nödlösning körde jag ett tag med en skruvmejsel med isolerad klinga som antenn. Ut kom ett helt acceptabelt ljud. Radion var en gammal Blaupunkt med mekaniskt självval. Inget antennarrangemang jag rekommenderar men det säger kanske en del om radion.

                  Jag kom på mig själv med att trycka på sökknappen bara för att se indikatornålen glida över skalan och stanna med ett distinkt klick när den hittade en lämplig sändare.
                  Tokigt? Jajamän!

                    Anonym
                    april 18, 2003 at 07:50 #69018

                    Jag tackar för tips och fakta i antennvetenskap. Å andra sidan är det en underbar upplevelse att åka en tur med V4-an utan några störningar från radioapparater eller cd-spelare. Man bara njuter av att höra motorn som spinner och ett svagt vindbrus. Vi får se hur det blir med radoinstallationen. Ska i allafall besöka Mekonomen för att kolla utbudet.

                  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.