Är det här ett Extractor-grenrör??

Forum Modellspecifika forum OG900 Är det här ett Extractor-grenrör??

Detta ämne innehåller 7 svar, har 7 deltagare, och uppdaterades senast av 2010-05-18 19:26.

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #22185

    saab-bo
    Deltagare

    Bilen i fråga, är en 900i -88!

    Någon som vet??

    / Bosse

    #158016

    stalis
    Deltagare

    nej ! det är original såg ut så på vissa årsmodeller vet ej vilka !

    #158017

    emil n
    Deltagare

    Satt på 86-89. Men inte på alla. Jag har sett en 87:a med kat och den har gjutjärnsgrenrör.

    #158018

    saab-bo
    Deltagare

    OK!!,,,Tack för snabba svar!!

    / Bosse

    #158022

    peter engqvist
    Deltagare

    det är ett ”orginal extraktorrör” har hittat sådana på både förgasare som insprutare.
    den ska förbättra vridet på låga varv.
    sitter ett på min -88 men inte i 89an
    hadde 2st 86or med förgasare som detta rör satt i.

    #158023

    porsche944
    Deltagare

    Jag skall ha ett nytt sådant liggandes om det finns någon hugande spekulant!

    #158228

    Jonas Åberg
    Moderator
    peter engqvist wrote:
    det är ett ”orginal extraktorrör” har hittat sådana på både förgasare som insprutare.
    den ska förbättra vridet på låga varv.
    sitter ett på min -88 men inte i 89an
    hadde 2st 86or med förgasare som detta rör satt i.

    instämmer: om jag mins korekt så gjordes detta även för att dom var billigare samt lättare än gjutna. men på bekostnad av ett förhöjt kupé ljud.

    #158260

    bluesman
    Deltagare
    jonas99 wrote:
    peter engqvist wrote:
    det är ett ”orginal extraktorrör” har hittat sådana på både förgasare som insprutare.
    den ska förbättra vridet på låga varv.
    sitter ett på min -88 men inte i 89an
    hadde 2st 86or med förgasare som detta rör satt i.

    instämmer: om jag mins korekt så gjordes detta även för att dom var billigare samt lättare än gjutna. men på bekostnad av ett förhöjt kupé ljud.

    Alldeles korrekt, fanns på både I och C motorer men endast på den svenska marknaden, årsmodellsspannet minns jag inte fast jag borde då jag har monterat 100-tals..det jag minns är att det blev ett rätt trist ljud i kupen från dessa, en stor fördel var att de inte gick att montera fel, de så kallade dubbelrören monterades ibland dåligt och fick ett planfel, detta mättes med en stålskala över flänsarna, om detta ej justerades så resulterade detta i läckage. En speciell fixtur användes för att hålla rören fixerade när de med hjälp av en multippelmaskin skruvades fast i cylinderhuvudet. Ibland glömdes det dock bort att använda fixturen och då var det bara att justera..

    Mvh

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng