Är saab påväg utför igen?????

Forum Övrigt Allmänt Är saab påväg utför igen?????

Detta ämne innehåller 18 svar, har 11 deltagare, och uppdaterades senast av 2011-04-02 18:55.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 19 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #23798

    soulmannen
    Deltagare
    #171193

    . . . f
    Deltagare

    Det vet vi väl, vid detta laget, att svenska kvällstidningar älskar att racka ner på vår bilindustri.
    I synnerhet SAAB.

    . . . F

    #171194

    phermansson
    Deltagare

    Saab är lovligt byte, där får man vinkla och spekulera som man vill. Till och med statliga radion klämde till med ett riktigt uselt vinklat reportage igår… Tydligen var det så uselt att de inte vågat lägga ut det på hemsidan dock 🙂
    Då var det roligare att höra ordförande Ask på radion i morse 🙂

    #171195

    timo m
    Deltagare

    Saab har varit på väg utför i 60 år 😉 Gubbar som Ferdinand Dudenhöffer och allehanda uppmärksamhetssugna bilprofessorer har dömt ut SAAB och SAAB:s produkter i årtionden. Suck.

    Ändå tuggar det på. Unnar verkligen SAAB att komma på fötter. Har nu kört den nya niofemman en månad ungefär. Vilken bil! Helt övertygad om att den har en marknad. Vad skall vi annars köpa? Audi, BMW, Mersa…. firmor där Dudenhöffer & co får härja fritt och ut kommer alldeles fantastiskt…. antiseptiska, vattenkammade och uppskrämda och uppblingade produkter.

    Håll ut SAAB, dess ägare, finansiärer och medarbetare! Släpp in Antonov fullt ut. Vi kunder köper gärna vagnarna. Bara ni får ut dem! Hemma i kvarteren, i bekantskapskretsen, överallt uppskattas och uppmärksammas bilen. ”Snygg, läcker, som en Lexus….”. Man, eller rättare sagt nya niofemman, blir tom pekad på och tittad efter på stán på ett sätt som nästan gör en generad.

    Apropå Aftonbladet. Tacksamt att ge sig på Antonov, Muller, m fl. De törs inte ge sig på andra väl så angelägna företeelser på hemmaplan (läs energiförsörjning, banker… ).

    Så skit i kvällspress och opportunistisk slaskmedia. De har just nu SAAB som bränsle för att få ut sitt skräp så länge det bränslet räcker. Sedan behövs nytt bränsle. Oaktat vad. Bara det går att ge sig på och kan fås att bli tillräckligt spektakulärt. Gör väsentligheter i stället som att köpa SAAB, köra SAAB och leva livet!

    #171197

    William
    Deltagare
    Patrik Hermansson wrote:
    Då var det roligare att höra ordförande Ask på radion i morse 🙂

    Länk eller program och klockslag? 🙂

    #171198

    . . . f
    Deltagare

    Ja tack . . .

    Vill gärna höra ordföranden . . . Länk . . .Någon . . .

    . . . F

    #171199

    gunnars
    Deltagare

    Tror inte att Schenker och reklambyrån har fått betalt
    av aftonbladet för att snacka skit/sabba om SAAB.

    Jag har aldrig mött denne Muller men har ger inte mig
    några bra vibbar.

    Och ryssen med sina pengar – hur länge är han intresserad
    av att stötta lilla SAAB.

    Hoppas verkligen för för de som arbetar på fabriken att
    någon med långsiktigt intresse tar över/pumpar in pengar.

    Under en vecka så hoppar VD samt tilltänkt finanschef av,
    dessutom så hoppar en styrelsemedlem av vars bolag har lånat
    ut 25miljoner dollar.

    Dessutom så avfärdades påståenden om att företaget behövde
    pengar som nonsens av Muller för så lite som en månad sedan
    enligt uppgifter i media.

    Mycket kan hända inom bilbranschen på en månad eller?

    Hur mycket koll har denne herre?

    Fast ingen kan säga emot att han är duktig på att hitta
    pengar – fast hur länge till?

    Hoppas verkligen att det löser sig – men inte för Muller
    för han klarar sig säkert – men för de som arbetar på SAAB!

    Gunnar

    #171203

    phermansson
    Deltagare

    ”Och ryssen med sina pengar – hur länge är han intresserad
    av att stötta lilla SAAB.”

    Ja varför är någon affärsman intresserad av att stötta något alls? Han tror väl att han kan tjäna pengar, det är ju hans mål. Varför skulle det vara annorlunda bara för att han är en rysk investerare?

    Dessutom så avfärdades påståenden om att företaget behövde
    pengar som nonsens av Muller för så lite som en månad sedan
    enligt uppgifter i media.

    Bättre än genomsnittet på att betala fakturor i tid.

    Men kreditvärderingsinstitutet Soliditet ger Saab det näst sämsta betyget i kreditvärdighet.

    Saab Automobile är bättre än genomsnittet av svenska bolag på att betala fakturor i tid, enligt kreditvärderingsinstitutet Soliditet, skriver Dagens Industri. Företaget betalar vanligen fem dagar före förfallodatum. Från 2009 till 2010 hade Saab Automobile också mycket färre betalningsanmärkningar. Däremot ger Soliditet fordonstillverkaren det näst sämsta betyget i kreditvärdighet. Bara krediter mot säkerhet tillråds.

    http://ttela.se/ekonomi/saab/1.1168172-saab-har-usel-kreditvardighet?adapt_wid=st_tt_wgt4&adapt_group=2&adapt_ma=4&adapt_mp=1

    Vi kan konstatera säkert att media hackar på Saab – varför är oklart. Så det gäller att vara kritisk, man vinklar gärna och lyfter gärna fram det negativa. Ofta är det även mycket spekulation, mycket ”kan” och ”kan vara”.

    #171205

    phermansson
    Deltagare

    Egentligen är det ganska enkelt:
    Media fick igår veta att leveranserna till Saab var stoppade pga obetalda räkningar. Journalisterna drog då slutsatsen att Saab inte hade pengar att betala med.

    Den riktiga orsaken verkar istället vara att man inte var överens om hur mycket man skulle betala, inte att man inte hade pengar att betala med. En viss skillnad.

    #171209

    lsoderlund
    Deltagare

    Jag har då bara hört dåliga ting om schenker, till och med från den som jobbar åt dem! Sen kan man ju undra om schenker har laglig rätt att ta besittning över sina kunders varor???

    http://saab99tt.blogspot.se/

    Saab 99, Saab 900 och förhoppningsvis snart en TT

    #171214

    gunnars
    Deltagare

    Varför skulle det vara annorlunda bara för att han är en rysk investerare?

    Ja – varför skulle det vara annorlunda? 😮

    Han är ju bevisligen ryss med pass och medborgarskap 😉

    Det får du gärna förklara mer om vad du menade med ovanstående!

    Gunnar

    #171217

    gunnars
    Deltagare

    Egentligen är det ganska enkelt:
    Media fick igår veta att leveranserna till Saab var stoppade pga obetalda räkningar. Journalisterna drog då slutsatsen att Saab inte hade pengar att betala med.

    Den riktiga orsaken verkar istället vara att man inte var överens om hur mycket man skulle betala, inte att man inte hade pengar att betala med. En viss skillnad.

    Helt rätt – men du kanske inte hörde en företrädare för
    underleverantörena som berättade att några av hans medlemmar
    hade svårt att få betalt av SAAB.

    Man kanske har svårt att komma överens om hur man skall betala
    även där :duck:

    Detta plus att en rysk bankir 😉 har ansökt om att få gå in
    med mer är en halv miljard hos riksgälden gör att min personliga
    slutsats är att personalen på finansavdelningen på SAAB inte
    ligger sömnlösa om natten och grubblar om hur man skall kunna
    få igen locket på kassalådan pga begränsat utrymme 😉

    Man skall självklart vara kritisk men samtidigt inte ducka för
    obehagliga ”sanningar”.

    Det enda som kan hjälpa SAAB är att de som kan/är intresserade
    av dagens modeller helt enkelt åker och köper en ny bil.

    Och vi andra få hålla :thumbup:

    Gunnar

    #171220

    mojje
    Deltagare

    ”den där ryssen”
    Borde vi inte lärt oss av krisen att SAAB har många drivna fantaster världen över? Men det är ju naivt att tänka så kanske, jag menar saabsunited, alla demonstrationsrallyn runt om i världen, Jan-Åkes slit och intressenterna som räddade SAAB till slut gjorde helt utan hjärta? Naturligtvis förstår jag också att det är mycket ekonomi inblandat men någonstans är det också människor som det handlar om?
    Jag gillar en driven ryss som ägare istället för en kinesisk jätteconcern iaf 🙂

    Antonov ansöker om delägarskap

    ng9-3AeroCab, OG900 T16, og900Cab (projekttråd motorbyte)

    #171236

    rodder76
    Deltagare

    Rykte; men ändå en intressant infallsvinkel:
    Att stora företag håller på betalningar i det längsta är ”inget nytt under solen”. På så stora belopp blir räntan på pengarna finfina extrapengar i plånboken. Det kanske är ovanligt att underleverantörer mfl slutar leverera, men det händer, både hos Volvo och Ericsson. Så då kommer frågan varför detta ska blåsas upp så enormt i media, och varför underleverantörer slutar leverera. Den intressanta infallsvinkeln skulle då röra sig om att vare sig media eller underleverantörer känner sig trygga med Saab’s likviditet och hellre fäller än friar när Saab fortsätter i gamla fotspår.

    Som sagt. Rykten och intressanta infallsvinklar. Vad som är rätt och fel, ja det får vi nog aldrig veta.

    #171241

    Bengt Åkesson
    Deltagare
    Rodder76 wrote:
    Rykte; men ändå en intressant infallsvinkel:
    Att stora företag håller på betalningar i det längsta är ”inget nytt under solen”.

    Detta gäller även stat och kommun.

    /B

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 19 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng