Åtdragning moment däck

Forum / Modellspecifika forum / OG9-5 / Åtdragning moment däck

  • Författare
    Inlägg
    • december 3, 2013 kl. 07:35 #8220

      Har bytt däck på 9-5:an för första gången och känner mig inte helt säker på vilket moment jag skulle ha kört. Hittade ingen info om det i handboken, men har dragit med 110 nm.

      När jag hjälpte polarn skifta däck på sin Volvo S60 härom helgen så stod det 140 nm i handboken för den. Det är rätt så jämnstora bilar. Har jag dragit för lite med 110 nm?

        december 3, 2013 kl. 09:38 #61440

        Kör alltid med 110 Nm på både Sonetten och 9-3 SS Aeron och har ännu inte tappat något hjul. :wrench

        /B

        bengt@akesson-motorsport.se

          december 3, 2013 kl. 14:31 #61442

          Såååå skönt att höra att det inte bara är jag som är så nördig att jag drar hjulbultar med momentnyckel :wrench

          Håller helt med Bengt om 110Nm. Men ta och kontrolldra om ett par veckor / typ 50 mil. Utav nån outgrundlig anledning så kan bultar lossa. Vänster fram tror jag det var. Har bara hört om det 2 gånger och min son råkade ut för det en gång men det är några gånger för mycket (trots momentdragning).

          ”Better safe than sorry”, typ.

          / Kenth

            december 3, 2013 kl. 18:14 #61449

            Åtdragning med moment är väl inte nördigt. 😉

            Kontrolldragning efter 50 mil är väl också bra att göra och att man inte målar anliggningsytorna för bultar och muttrar med en massa färg vid fälgrenovering.

            /B

            bengt@akesson-motorsport.se

              december 3, 2013 kl. 18:44 #61452

              Mycket bra svar, tack hörni!

              Det är väl så att di där traktorerna behöver dras åt mer för att inte falla isär. 😉

                december 3, 2013 kl. 19:42 #61455

                Full fräs i två min med mutterknack på varje bult känns lagom! :mrgreen:

                  december 3, 2013 kl. 19:52 #59899

                  @Christian Haugsöen wrote:

                  Full fräs i två min med mutterknack på varje bult känns lagom! :mrgreen:

                  Ja om du använder en sådan här så går det väl bra.

                  /B

                  bengt@akesson-motorsport.se

                    december 4, 2013 kl. 19:49 #59924

                    Jag kör också med muttersmack utan momentstav och jag har aldrig tappat något hjul, det är ju bara att ha lite känsla 🙂

                      december 4, 2013 kl. 23:45 #61493

                      @Almegård95 wrote:

                      Jag kör också med muttersmack utan momentstav och jag har aldrig tappat något hjul, det är ju bara att ha lite känsla 🙂

                      Jo visst är det så. Jag har inte heller någonsin tappat nåt hjul men innan jag började momentdra dem så fick jag knappt loss dem när det var dags för byte.

                      Det vore ju f.ö. en rolig ”klubbträffs-aktivitet”
                      Dra fast en hjulbult med hjälp av standardverktyg eller fälgkors och sedan mäta upp hur nära 110Nm man kom.
                      Närmast (över 110Nm) vinner……

                      (Jag tror inte att någon kommer vara närmast :ROLF :ROLF :ROLF )

                      / Kenth

                        december 6, 2013 kl. 21:11 #61509

                        Jag drog med muttersnurra med 110 Nm momentstav, det gör jag inte om. Resulterade i fyra spruckna plåtfälgar på två olika bilar. Staven var nog inte bra och drog för hårt (jo jag vet instruktionen för plåtfälgar men den säger max 110 Nm) vilket gjorde att hålen på fälgen vek sig inåt och sprickor startade i hålen. Detta upptäcktes då hela fälgen flexade i kurva och skrapade i bromsoket.

                          januari 31, 2014 kl. 23:25 #74789

                          Har hört att man ej får lossa med momentstaven, då ska den ej funka mer. Någon som vet om det stämmer?
                          Spänner aluhjul 140 nm plåtfälg får mutterknackaren ta med full kraft.
                          Trots att detta är en kvalitetsknackare har jag aldrig spräckt en fälg.
                          Däremot är jag frågande till att bultarna till saab 9-5 alufälg är så korta.
                          Har en vän som spände med stoora knackaren på plåtfälgar 9000.
                          Den bilen skrotades, skulle vilja se skrotarens min när han skulle lossa dom hjulen.
                          Knackaren är typ lastbilsmodell.

                        • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.