audi bromsar v4

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / audi bromsar v4

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / audi bromsar v4

Visar 11 inlägg - 31 till 41 (av 41 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • oktober 1, 2010 at 20:20 #163179

      varför har man oket i gullfiber? är det för att sakta ner kylprosessen?

        oktober 1, 2010 at 20:22 #163180
        SAAB95RACING wrote:
        varför har man oket i gullfiber? är det för att sakta ner kylprosessen?

        ja, precis, så spricker inte svetsfogen så lätt.

          oktober 1, 2010 at 20:28 #163182

          Snyggt! Såg ju riktigt prydligt ut det där. Men hur blir bromsarna? Räcker den ventilerade skivan för att bättra på bromsverkan under repetitiva inbromsningar, eller sätter originaloket begränsningen? Många väljer ju att skifta till annat ok, men den här lösningen är ju lite enklare.

            oktober 1, 2010 at 20:51 #163189
            Dicst wrote:
            Snyggt! Såg ju riktigt prydligt ut det där. Men hur blir bromsarna? Räcker den ventilerade skivan för att bättra på bromsverkan under repetitiva inbromsningar, eller sätter originaloket begränsningen? Många väljer ju att skifta till annat ok, men den här lösningen är ju lite enklare.

            Problemet med V4ans originalbromsar i rally är ju inte dålig bromsverkan så länge bromsarna är kalla. Så jag kan inte se att originaloket är underdimensionerat.
            Problemet är att dom tunna skivorna snabbt blir så varma att beläggen brinner och skivorna får glasyta så att bromsverkan försvinner.
            Det problemet försvinner med ventilerade skivor. Jag har använt Ferodo DS11 och Textar belägg som är värmetåligare än std så det har inte varit några problem med varken värme, bromsverkan eller beläggens livslängd.
            Sen har jag plockat bort bromsservot och har huvudcylindern direkt mot torpedväggen så blir pedalmotståndet det samma oavsett hur mycket vacum det är i insuget. Det kan ju vara lite dåligt med det ibland när motorn går på höga varv under längre tid. Det är lite trögtrampat men det är en vanesak och det känns mer ärligt.
            Förmodligen ger Audi-ok eller 9000-ok kraftigare bromsverkan men så här gjorde vi på den tiden och det funkade problemfritt då.

            /Per

              oktober 1, 2010 at 21:12 #163191

              oj hela mitt inlägg blev inte med! skrev även : är det inte bättre att dela oket och fräsa ner halvorna till den storleken dom ska ha och sedan bulta ihop halvorna igen?
              (fick se att det inte var audi ok du hade på bilden ;))

                oktober 1, 2010 at 21:17 #163193
                SAAB95RACING wrote:
                oj hela mitt inlägg blev inte med! skrev även : är det inte bättre att dela oket och fräsa ner halvorna till den storleken dom ska ha och sedan bulta ihop halvorna igen?
                (fick se att det inte var audi ok du hade på bilden ;))

                Tror inte jag riktigt förstår hur du menar. Eller så har du inte studerat hur ett V4:a ok ser ut. Oket är inte gjutet utan pressat i tjock plåt. Finns liksom inget ställe att bulta ihop oket om man delar det. Det måste svetsas ihop igen. Eller missuppfattar jag dig?

                  oktober 1, 2010 at 21:22 #163194

                  jo det vet jag men jag kollade inte tillräckligt noga för att se att det var ett kortat v4 ok! efter som att tråden handlar om audi ok… dessa är ju delade om inte jag har tappat minnet totalt eller har drömt detta! :doooooohh:

                    oktober 1, 2010 at 21:32 #163195
                    SAAB95RACING wrote:
                    jo det vet jag men jag kollade inte tillräckligt noga för att se att det var ett kortat v4 ok! efter som att tråden handlar om audi ok… dessa är ju delade om inte jag har tappat minnet totalt eller har drömt detta! :doooooohh:

                    aha, då förstår jag hur du menar.
                    Men det är inte ett ok som är kortat, det är två isärkapade ok där jag har svetsat ihop dom två bredaste halvorna för att få ett bredare ok som passar den ventilerade skivans bredd utan att behöva slipa ner bromsklotsarna.

                      oktober 1, 2010 at 21:49 #163196

                      jaha men då är jag med tåget igen!:skåååååål:

                        oktober 3, 2010 at 10:19 #163243

                        Jag planerar att bygga om från trumbromsar fram till skivor. Hade tänkt att montera V4 original skivor men nu känns det som att ventilerade skivor skulle vara bättre.

                        Några frågor har jag kring “Audi” bromsarna.
                        – Hur monteras bromsoks hållarna ?
                        – Passar det på spindelhusen direkt eller krävs det någon modifiering? Har någon bilder?

                        Har någon någon erfarenhet att montera “moderna” huvudbromscylinder på en kortnos?
                        Jag har funnit en huvudbromscylinder till Renault Clio med diametern 19,05 mm (se meca art. nr.1140-202061)eller finns det något bättre alternativ?

                          oktober 3, 2010 at 11:37 #163248
                          Urban wrote:
                          Jag planerar att bygga om från trumbromsar fram till skivor. Hade tänkt att montera V4 original skivor men nu känns det som att ventilerade skivor skulle vara bättre.

                          Döm inte ut org V4 bromsar på TT.

                          jag har åkt ett par säsonger med nya v4 skivor +ok på min tt, , och jag har överhuvdtaget inga problem med klena/varma/utmattade bromsar inte ens under en dags superstage körning.

                          Räcker gott på en inte alltför trimmad tt, dessutom väger det ju mindre :doooooohh:

                        Visar 11 inlägg - 31 till 41 (av 41 totalt)
                        • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.