audi bromsar v4

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / audi bromsar v4

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / audi bromsar v4

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 41 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • september 29, 2010 at 20:01 #163065

      ok, hittade bilder i en annan tråd.

      http://forum.saabklubben.nu/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=67142&page=22

      Audi eller bmw verkar vara same, same but different.
      BMW skivor med 9000-ok funkar oxå.

        september 29, 2010 at 20:14 #163067

        Audibromsoken passade bra till skivan i bredd, men jag fick inte dit dem med nya belägg utan att slipa av beläggen på den innre sidan något.

        Det där med att svetsa i bromsdetaljer är ju ett omtvistat ämne. Jag skulle hellre gå på en annan lösning om möjligt. Risken är annars att man får materialet försvagat lokalt pga ändrad struktur kring svetsfogen, vilket ger en snygg brottsanvisning. De flesta bromsdelar är ju gjutna eller bearbetade ur ett stycke och sedan förbundna med skruvförband om man kollar efter.

            september 30, 2010 at 09:43 #163087

            Fjurre: Det är 4-bult som gäller i den tråden.

              september 30, 2010 at 10:08 #163089
              Dicst wrote:
              Audibromsoken passade bra till skivan i bredd, men jag fick inte dit dem med nya belägg utan att slipa av beläggen på den innre sidan något.

              Det där med att svetsa i bromsdetaljer är ju ett omtvistat ämne. Jag skulle hellre gå på en annan lösning om möjligt. Risken är annars att man får materialet försvagat lokalt pga ändrad struktur kring svetsfogen, vilket ger en snygg brottsanvisning. De flesta bromsdelar är ju gjutna eller bearbetade ur ett stycke och sedan förbundna med skruvförband om man kollar efter.

              V4 oken är ju pressade så dom går fint att svetsa i.

                september 30, 2010 at 13:39 #163094
                Vinkel4 wrote:
                V4 oken är ju pressade så dom går fint att svetsa i.

                Aha! Men fortfarande är det ju ”ett enda” format material om det är (kall)pressat som en detalj? Då har man ju inte utsatt det för värmepåfrestningar och strukturförändringar. I din beskrivning infogar man ju tre olika svetsställen på besvärliga punkter; halva oket (där kraften kommer över skivan och bänder oket) plus bägge infästningspunkterna (som utsätts för skjuvning när skivan roterar) om jag förstod dig rätt?

                Nu säger jag inte att det är rätt eller fel, eller att det inte skulle fungera, jag bara drar paralleller till hur det ser ut för mina garagepolare som bygger LoCost Se7en och hur de måste/får göra/inte göra för att få godkänt av SFRO när de bygger.

                fuling wrote:
                Fjurre: Det 4-bult som gäller i den tråden.

                Hmm? Ja, men det är väl knappast tal om att hitta gammelsaabens original bultcirkel i skivform bak? Eller skulle man använda främre medbringaren tillsammans med ett nav bak? De flesta som byter till häftigare bromsar byter samtidigt in sig på den större fälgmarknaden upplever jag.

                  september 30, 2010 at 14:59 #163096

                  Fuling
                  Det torde vara 5-bult i den här tråden då de med audibromsar alltid har haft 5 bultade hjul på

                  Gerda har 9000Ok & fem bultade hjul på sin 95:a

                  /Fredrik

                    september 30, 2010 at 15:10 #163098
                    Fredrik wrote:
                    Gerda har 9000Ok & fem bultade hjul på sin 95:a

                    /Fredrik

                    Orginal spindlar? Vad har behövt modifieras? Vilka skivor använder hon?

                    Pelle

                      september 30, 2010 at 16:08 #163102
                      Fredrik wrote:
                      Fuling
                      Det torde vara 5-bult i den här tråden då de med audibromsar alltid har haft 5 bultade hjul på

                      Gerda har 9000Ok & fem bultade hjul på sin 95:a

                      /Fredrik

                      Nej vadå? Jag kör ju med 4-bult på min? Eller menar du skivorna?? Prata i fullständiga termer när ni skriver tack!

                        september 30, 2010 at 18:15 #163110

                        Det är den mindre skivan.
                        Det är rätt Mkt modifierat med distanser & grejer. Bra Mkt lättare at monteramed 4-bults nav.

                        /Fredrik

                            september 30, 2010 at 20:16 #163118
                            Dicst wrote:
                            Vinkel4 wrote:
                            V4 oken är ju pressade så dom går fint att svetsa i.

                            I din beskrivning infogar man ju tre olika svetsställen på besvärliga punkter; halva oket (där kraften kommer över skivan och bänder oket) plus bägge infästningspunkterna (som utsätts för skjuvning när skivan roterar) om jag förstod dig rätt?

                            Ska försöka förklara tydligt.
                            Jag kapade isär två ok och skarvade ihop så att jag fick ett som var bredare än std för att kunna ha den bredare bmw-skivan. Svetsfogen kom i linje med skivan. Sen filade jag infästningshålen lite ovala och la i svets i innerkanten och borrade till rätt diameter för att oket skulle sitta lite längre ut i.o.m att bmw-skivan har ngt större diameter. Rätt eller fel? Under dom åren jag använde dom bromsarna på rallybilen så var det aldrig några problem med att det sviktade eller sprack. Och då var det bromsning så att skivorna blev rödglödgade ibland. Så höll gjorde det i.a.f. Jag har kvar bilen och kan ta ett kort om någon är intresserad av att se hur det ser ut.
                            /Per

                              september 30, 2010 at 21:17 #163123

                              ”Jag har kvar bilen och kan ta ett kort om någon är intresserad av att se hur det ser ut.
                              /Per ”

                              Jag undrar om det är någon som INTE vill se hur det ser ut 🙂

                                oktober 1, 2010 at 07:03 #163136

                                I min värd så är 5-bult underförstått std fäljar på 2T och V4.
                                4-bult är sport nav/trummor.

                                Tråden Fjurre hänvisade till så är det 4-bult som gällde INTE 5-bult som denna tråden innerhåller. Mao jag är fult medveten om att Audi bromsar är mer inriktat på 5-bult.

                                  oktober 1, 2010 at 20:17 #163177

                                  Jag har byggt med sportnav men jag vet flera som har gjort samma med std.nav.
                                  Det behövs en distans på 3mm mellan skiva och nav för att skivan ska komma mitt i oket.
                                  Det går naturligtvis att modifiera okets infästning istället.
                                  Jag hade fel ang. filningen av hålen. BMW-skivorna är 5mm mindre i diameter så att hålen behöver flyttas 2,5mm innåt och svetsen i hålen blir alltså på ytterkant av bulthålen.
                                  Extra överkurs är pinnbultar i naven som styr upp spacern.
                                  Bilen har inte varit igång på 15år, därav skicket på skivorna…. 🙂


                                  Rejält fasat innan svetsning från båda håll med hög ström och långsam avsvalning i gullfiber.

                                Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 41 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.