Forum › Modellspecifika forum › 95/96 V4 › audi bromsar v4
- Detta ämne har 40 svar, 14 deltagare, och uppdaterades senast 2010-10-03 11:37 av .
- FörfattareInlägg
- 29 september, 2010 kl. 20:01 #163065
vinkel4
Deltagareok, hittade bilder i en annan tråd.
http://forum.saabklubben.nu/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=67142&page=22
Audi eller bmw verkar vara same, same but different.
BMW skivor med 9000-ok funkar oxå.29 september, 2010 kl. 20:14 #163067Dicst
DeltagareAudibromsoken passade bra till skivan i bredd, men jag fick inte dit dem med nya belägg utan att slipa av beläggen på den innre sidan något.
Det där med att svetsa i bromsdetaljer är ju ett omtvistat ämne. Jag skulle hellre gå på en annan lösning om möjligt. Risken är annars att man får materialet försvagat lokalt pga ändrad struktur kring svetsfogen, vilket ger en snygg brottsanvisning. De flesta bromsdelar är ju gjutna eller bearbetade ur ett stycke och sedan förbundna med skruvförband om man kollar efter.
30 september, 2010 kl. 06:45 #163073fjurre
Deltagare30 september, 2010 kl. 09:43 #163087fuling
DeltagareFjurre: Det är 4-bult som gäller i den tråden.
30 september, 2010 kl. 10:08 #163089vinkel4
DeltagareDicst wrote:Audibromsoken passade bra till skivan i bredd, men jag fick inte dit dem med nya belägg utan att slipa av beläggen på den innre sidan något.Det där med att svetsa i bromsdetaljer är ju ett omtvistat ämne. Jag skulle hellre gå på en annan lösning om möjligt. Risken är annars att man får materialet försvagat lokalt pga ändrad struktur kring svetsfogen, vilket ger en snygg brottsanvisning. De flesta bromsdelar är ju gjutna eller bearbetade ur ett stycke och sedan förbundna med skruvförband om man kollar efter.
V4 oken är ju pressade så dom går fint att svetsa i.
30 september, 2010 kl. 13:39 #163094Dicst
DeltagareVinkel4 wrote:V4 oken är ju pressade så dom går fint att svetsa i.Aha! Men fortfarande är det ju ”ett enda” format material om det är (kall)pressat som en detalj? Då har man ju inte utsatt det för värmepåfrestningar och strukturförändringar. I din beskrivning infogar man ju tre olika svetsställen på besvärliga punkter; halva oket (där kraften kommer över skivan och bänder oket) plus bägge infästningspunkterna (som utsätts för skjuvning när skivan roterar) om jag förstod dig rätt?
Nu säger jag inte att det är rätt eller fel, eller att det inte skulle fungera, jag bara drar paralleller till hur det ser ut för mina garagepolare som bygger LoCost Se7en och hur de måste/får göra/inte göra för att få godkänt av SFRO när de bygger.
fuling wrote:Fjurre: Det 4-bult som gäller i den tråden.Hmm? Ja, men det är väl knappast tal om att hitta gammelsaabens original bultcirkel i skivform bak? Eller skulle man använda främre medbringaren tillsammans med ett nav bak? De flesta som byter till häftigare bromsar byter samtidigt in sig på den större fälgmarknaden upplever jag.
30 september, 2010 kl. 14:59 #163096fredrik
DeltagareFuling
Det torde vara 5-bult i den här tråden då de med audibromsar alltid har haft 5 bultade hjul påGerda har 9000Ok & fem bultade hjul på sin 95:a
/Fredrik
30 september, 2010 kl. 15:10 #163098pelle s
DeltagareFredrik wrote:Gerda har 9000Ok & fem bultade hjul på sin 95:a/Fredrik
Orginal spindlar? Vad har behövt modifieras? Vilka skivor använder hon?
Pelle
30 september, 2010 kl. 16:08 #163102Dicst
DeltagareFredrik wrote:Fuling
Det torde vara 5-bult i den här tråden då de med audibromsar alltid har haft 5 bultade hjul påGerda har 9000Ok & fem bultade hjul på sin 95:a
/Fredrik
Nej vadå? Jag kör ju med 4-bult på min? Eller menar du skivorna?? Prata i fullständiga termer när ni skriver tack!
30 september, 2010 kl. 18:15 #163110fredrik
DeltagareDet är den mindre skivan.
Det är rätt Mkt modifierat med distanser & grejer. Bra Mkt lättare at monteramed 4-bults nav./Fredrik
30 september, 2010 kl. 18:40 #16311330 september, 2010 kl. 20:16 #163118vinkel4
DeltagareDicst wrote:Vinkel4 wrote:V4 oken är ju pressade så dom går fint att svetsa i.I din beskrivning infogar man ju tre olika svetsställen på besvärliga punkter; halva oket (där kraften kommer över skivan och bänder oket) plus bägge infästningspunkterna (som utsätts för skjuvning när skivan roterar) om jag förstod dig rätt?
Ska försöka förklara tydligt.
Jag kapade isär två ok och skarvade ihop så att jag fick ett som var bredare än std för att kunna ha den bredare bmw-skivan. Svetsfogen kom i linje med skivan. Sen filade jag infästningshålen lite ovala och la i svets i innerkanten och borrade till rätt diameter för att oket skulle sitta lite längre ut i.o.m att bmw-skivan har ngt större diameter. Rätt eller fel? Under dom åren jag använde dom bromsarna på rallybilen så var det aldrig några problem med att det sviktade eller sprack. Och då var det bromsning så att skivorna blev rödglödgade ibland. Så höll gjorde det i.a.f. Jag har kvar bilen och kan ta ett kort om någon är intresserad av att se hur det ser ut.
/Per30 september, 2010 kl. 21:17 #163123rallysaaben
Deltagare”Jag har kvar bilen och kan ta ett kort om någon är intresserad av att se hur det ser ut.
/Per ”Jag undrar om det är någon som INTE vill se hur det ser ut 🙂
1 oktober, 2010 kl. 07:03 #163136fuling
DeltagareI min värd så är 5-bult underförstått std fäljar på 2T och V4.
4-bult är sport nav/trummor.Tråden Fjurre hänvisade till så är det 4-bult som gällde INTE 5-bult som denna tråden innerhåller. Mao jag är fult medveten om att Audi bromsar är mer inriktat på 5-bult.
1 oktober, 2010 kl. 20:17 #163177vinkel4
DeltagareJag har byggt med sportnav men jag vet flera som har gjort samma med std.nav.
Det behövs en distans på 3mm mellan skiva och nav för att skivan ska komma mitt i oket.
Det går naturligtvis att modifiera okets infästning istället.
Jag hade fel ang. filningen av hålen. BMW-skivorna är 5mm mindre i diameter så att hålen behöver flyttas 2,5mm innåt och svetsen i hålen blir alltså på ytterkant av bulthålen.
Extra överkurs är pinnbultar i naven som styr upp spacern.
Bilen har inte varit igång på 15år, därav skicket på skivorna…. 🙂
Rejält fasat innan svetsning från båda håll med hög ström och långsam avsvalning i gullfiber. - FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.