audi bromsar v4

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 audi bromsar v4

  • Detta ämne har 40 svar, 14 deltagare, och uppdaterades senast 2010-10-03 11:37 av .
Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 41 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #163065
    vinkel4
    Deltagare

    ok, hittade bilder i en annan tråd.

    http://forum.saabklubben.nu/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=67142&page=22

    Audi eller bmw verkar vara same, same but different.
    BMW skivor med 9000-ok funkar oxå.

    #163067
    Dicst
    Deltagare

    Audibromsoken passade bra till skivan i bredd, men jag fick inte dit dem med nya belägg utan att slipa av beläggen på den innre sidan något.

    Det där med att svetsa i bromsdetaljer är ju ett omtvistat ämne. Jag skulle hellre gå på en annan lösning om möjligt. Risken är annars att man får materialet försvagat lokalt pga ändrad struktur kring svetsfogen, vilket ger en snygg brottsanvisning. De flesta bromsdelar är ju gjutna eller bearbetade ur ett stycke och sedan förbundna med skruvförband om man kollar efter.

    #163073
    fjurre
    Deltagare
    #163087
    fuling
    Deltagare

    Fjurre: Det är 4-bult som gäller i den tråden.

    #163089
    vinkel4
    Deltagare
    Dicst wrote:
    Audibromsoken passade bra till skivan i bredd, men jag fick inte dit dem med nya belägg utan att slipa av beläggen på den innre sidan något.

    Det där med att svetsa i bromsdetaljer är ju ett omtvistat ämne. Jag skulle hellre gå på en annan lösning om möjligt. Risken är annars att man får materialet försvagat lokalt pga ändrad struktur kring svetsfogen, vilket ger en snygg brottsanvisning. De flesta bromsdelar är ju gjutna eller bearbetade ur ett stycke och sedan förbundna med skruvförband om man kollar efter.

    V4 oken är ju pressade så dom går fint att svetsa i.

    #163094
    Dicst
    Deltagare
    Vinkel4 wrote:
    V4 oken är ju pressade så dom går fint att svetsa i.

    Aha! Men fortfarande är det ju ”ett enda” format material om det är (kall)pressat som en detalj? Då har man ju inte utsatt det för värmepåfrestningar och strukturförändringar. I din beskrivning infogar man ju tre olika svetsställen på besvärliga punkter; halva oket (där kraften kommer över skivan och bänder oket) plus bägge infästningspunkterna (som utsätts för skjuvning när skivan roterar) om jag förstod dig rätt?

    Nu säger jag inte att det är rätt eller fel, eller att det inte skulle fungera, jag bara drar paralleller till hur det ser ut för mina garagepolare som bygger LoCost Se7en och hur de måste/får göra/inte göra för att få godkänt av SFRO när de bygger.

    fuling wrote:
    Fjurre: Det 4-bult som gäller i den tråden.

    Hmm? Ja, men det är väl knappast tal om att hitta gammelsaabens original bultcirkel i skivform bak? Eller skulle man använda främre medbringaren tillsammans med ett nav bak? De flesta som byter till häftigare bromsar byter samtidigt in sig på den större fälgmarknaden upplever jag.

    #163096
    fredrik
    Deltagare

    Fuling
    Det torde vara 5-bult i den här tråden då de med audibromsar alltid har haft 5 bultade hjul på

    Gerda har 9000Ok & fem bultade hjul på sin 95:a

    /Fredrik

    #163098
    pelle s
    Deltagare
    Fredrik wrote:
    Gerda har 9000Ok & fem bultade hjul på sin 95:a

    /Fredrik

    Orginal spindlar? Vad har behövt modifieras? Vilka skivor använder hon?

    Pelle

    #163102
    Dicst
    Deltagare
    Fredrik wrote:
    Fuling
    Det torde vara 5-bult i den här tråden då de med audibromsar alltid har haft 5 bultade hjul på

    Gerda har 9000Ok & fem bultade hjul på sin 95:a

    /Fredrik

    Nej vadå? Jag kör ju med 4-bult på min? Eller menar du skivorna?? Prata i fullständiga termer när ni skriver tack!

    #163110
    fredrik
    Deltagare

    Det är den mindre skivan.
    Det är rätt Mkt modifierat med distanser & grejer. Bra Mkt lättare at monteramed 4-bults nav.

    /Fredrik

    #163113
    lecup
    Deltagare
    #163118
    vinkel4
    Deltagare
    Dicst wrote:
    Vinkel4 wrote:
    V4 oken är ju pressade så dom går fint att svetsa i.

    I din beskrivning infogar man ju tre olika svetsställen på besvärliga punkter; halva oket (där kraften kommer över skivan och bänder oket) plus bägge infästningspunkterna (som utsätts för skjuvning när skivan roterar) om jag förstod dig rätt?

    Ska försöka förklara tydligt.
    Jag kapade isär två ok och skarvade ihop så att jag fick ett som var bredare än std för att kunna ha den bredare bmw-skivan. Svetsfogen kom i linje med skivan. Sen filade jag infästningshålen lite ovala och la i svets i innerkanten och borrade till rätt diameter för att oket skulle sitta lite längre ut i.o.m att bmw-skivan har ngt större diameter. Rätt eller fel? Under dom åren jag använde dom bromsarna på rallybilen så var det aldrig några problem med att det sviktade eller sprack. Och då var det bromsning så att skivorna blev rödglödgade ibland. Så höll gjorde det i.a.f. Jag har kvar bilen och kan ta ett kort om någon är intresserad av att se hur det ser ut.
    /Per

    #163123
    rallysaaben
    Deltagare

    ”Jag har kvar bilen och kan ta ett kort om någon är intresserad av att se hur det ser ut.
    /Per ”

    Jag undrar om det är någon som INTE vill se hur det ser ut 🙂

    #163136
    fuling
    Deltagare

    I min värd så är 5-bult underförstått std fäljar på 2T och V4.
    4-bult är sport nav/trummor.

    Tråden Fjurre hänvisade till så är det 4-bult som gällde INTE 5-bult som denna tråden innerhåller. Mao jag är fult medveten om att Audi bromsar är mer inriktat på 5-bult.

    #163177
    vinkel4
    Deltagare

    Jag har byggt med sportnav men jag vet flera som har gjort samma med std.nav.
    Det behövs en distans på 3mm mellan skiva och nav för att skivan ska komma mitt i oket.
    Det går naturligtvis att modifiera okets infästning istället.
    Jag hade fel ang. filningen av hålen. BMW-skivorna är 5mm mindre i diameter så att hålen behöver flyttas 2,5mm innåt och svetsen i hålen blir alltså på ytterkant av bulthålen.
    Extra överkurs är pinnbultar i naven som styr upp spacern.
    Bilen har inte varit igång på 15år, därav skicket på skivorna…. 🙂


    Rejält fasat innan svetsning från båda håll med hög ström och långsam avsvalning i gullfiber.

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 41 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng