Avdragare 19-1139 på biltema?

Forum Modellspecifika forum 90/99 Avdragare 19-1139 på biltema?

Detta ämne innehåller 10 svar, har 6 deltagare, och uppdaterades senast av 2007-07-05 19:07.

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Författare

saab-jonte
    Deltagare

passar denna på främmre nav/spindel på saab 99?

ska byta skivor fram på chamotte bruna 99:an och jag får inte bort navet, skivan sitter ju som bakant fast mellan innre och yttre navet.. hur byta?

stefan
    Deltagare

är du verkligen säker på detta? Har bytt mängder med skivor fram och de brukar bara vara att drämma till så lossnar skivan och den sitter utifrån som vanligt.

Bengt Åkesson
    Deltagare

Med ett snärtigt klubbslag slår man världen med häpnad!

/B

Martin Sigge
    Deltagare
    Bengt Akesson wrote:
    Med ett snärtigt klubbslag slår man världen med häpnad!

/B

Liksom även med ett schysst järnrör…

walle
    Deltagare

avdragare är det enda som gäller slår du med slägga slår du garanterat sönder ljul lagret jag har en riktig avdragare du kan få låna

saab-jonte
    Deltagare

jopp… är är säker, på saab 99 från 1980 måste man dra av nav och skiva, före 1975 så sitter skivan traditionellt med förbehåll att bromsbackar för handbromsen sitter innuti skivan… detta ändrades tillbaka till att skivan sitter utvändigt navet på 99:orna någon gång mellan 1982-1983 och då fick det samma system som sitter på 900 fram till 1987 då bultcirkeln förändrades.

det jag behövde veta var om just biltemast trumavdragare hade bultcirkeln 114,7 på sin avdragare? troligtvis var det ingen här som hade den informationen, nog lättare om vag vänder mig till biltema direkt. jag vet att dom inte har v4:ans delning med i bultmönstret, jag anskaffade en äldre variant av sådan här avdragare som hade v4:ans mönster men inte 99:ans… funderar då på att borra upp hål för 99:ans i denna då..

bifogar bevis här nedan i form av bild att man behöver avdragare

stefan
    Deltagare

i vilket fall som helst så kommer du inte så långt med bara en avdragare eftersom du bara kan pressa på drivaxeln och den åker ju bara in mot växellådan.
    Är yttre navet av den typen som går igenom lagren så får du nog plocka bort hela spindeln och pressa ur navet bakifrån.
    Är det som på 96 att navet bara centrerar på drivaxeln så borde det ju släppa ganska lätt och Biltemas avdragare borde ha rätt bultmönster. Den passar då de flesta bilar jag har bökat med.

walle
    Deltagare

ja du stefan du vet inte mycket om saab 99 märker jag.
    det tar max en halv timme sidan att byta skivor på en 99 med en riktig avdragare. man fäster avdragaren i de 4 pinnbultarna som håller ljulet sen skruvar man bara tills gäng tappen trycker på drivknuten å tvingar skivan av lagret så har det alltid gått till med sån avdragare. tror du mig inte kom gärna förbi så ska jag demonstrera hur det går till.
    mvh niklas

stefan
    Deltagare

Jo men om du läste det jag skrev så kan ju navet vara utformat på olika vis och där vet inte jag hur det ser ut. Gör du samma manöver på en bil med nav som går igenom hela lagret så kan du förmodligen trycka drivaxeln igenom växellådan om du bara vevar på.
    Eftersom du nu bekräftar att navet ser ut som på V4an så kan vi ju konstatera att det går bra.

saab-jonte
    Deltagare

det löste sig, och bara för den roliga informationens skull! BILTEMAS AVDRAGARE FUNGERAR EJ TILL DETTA BYTE, istället rekomenteras då endera saabs specialavdragare eller att man gör en egen, alternativt går det med en stor 3-bent avdragare

viktor k
    Deltagare

Vilken metod av dessa tre metoder använde du? Kan man köpa Saabs egna verktyg till detta? Jag står nämligen inför samma problem.

/Viktor

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng