Avgasläckage

Forum Övrigt Allmänt Avgasläckage

Detta ämne innehåller 6 svar, har 4 deltagare, och uppdaterades senast av 2005-10-28 21:46.

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #13292

    anonymous
    Deltagare

    Hej

    Är det någon som kan tipsa mig om ett bra sätt att hitta avgasläckage kring motorn? Nu när det har blivit lite kallt i norr så kunde jag se att det kom lite rök från motorn när jag hade huven öppen, det luktade avgas men det var svårt att se varifrån den kom.
    Tack och bock

    #89654

    om motorn går dåligt, om den misständer när du släpper på gasen då är det troligtvis mellan grenrör och topp som det läcker. Har väl inget direkt tips, det brukar synas om man kryper runt lite och kollar. Motorn behöver inte vara på heller, det brukar komma ut lite sot där det läcker.

    #89655

    kaparn
    Deltagare

    Det brukar höras om det läcker. Prova när den är kall så Du inte bränner dig och håll handen där Du tror att det läcker så känns det om det blåser ut avgaser.
    Men en trolig orsak är att det kommer avgaser från vevhusventilationen. Kolla slangarna till luftburken så dom inte har spruckit.

    #89656

    anonymous
    Deltagare

    Jo jag har kollat efter sot, ryckt i rör och främre ljuddämparna men inte hittat något fel där. Däremot är slangen från vänster ventilkåpa till luftfilterburken helt slut. Det var dessutom när jag stod på vänster sida som jag kände lukten av avgaser. Jag blir lite osäker, trycks med andra ord avgaserna upp i burken och ”återanvänds”?

    Hur som helst så undrar jag om någon har denna lilla slang till övers, jag behöver en!!!

    #89657

    kaparn
    Deltagare

    Ja just det avgaser som smiter förbi slitna kolvringar och ventilstyrningar hamnar i vevhuset och övertrycket går upp i luftburken.

    #89658

    antona
    Deltagare

    Magronius är det du som har den halvslitna blåa 95an och tankar på statoil i vännäsby.

    #89659

    anonymous
    Deltagare

    Nej dessvärre inte, en halvsliten hade varit fint. Jag blir lite avis när jag ser inlägg av typen ”lite matt i lacken”. Jag önskar att jag hade någon lack som kunde vara lite matt . Det kan gott vara att det finns forumister som känner min Bruno, han var med förra ägaren till Monte Carlo. Tydligen var det jobbigt eftersom de lyfte bort huven i alperna för att han skulle bli lite mindre varm. Å, nä detta visste jag inte när jag köpte honom utan läste mig till på Pro-Statas hemsida. Hur som helst en kul bil att sladda runt med när det blir halt, blir säkert ännu roligare när jag får igång cylinder 4 .

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng