Avgassmällar 99 2,0 -72

Forum / Modellspecifika forum / 90/99 / Avgassmällar 99 2,0 -72

Forum / Modellspecifika forum / 90/99 / Avgassmällar 99 2,0 -72

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 18 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • februari 19, 2014 at 20:52 #8140

      Är det ventilerna som är problemet om det smäller/smattrar i avgasröret när man släpper på gasen? Har även tickande ljud från toppen…. Eller är det något som ska justeras…. Har kollat tändningen men igen skillnad…/Patric

        mars 3, 2014 at 05:26 #173714

        Det är väl oförbrända avgaser som antänds i avgasröret… Det beror nog mest på antingen felställd tändning eller för fet bränsleblandning. “Tickande” kan vara ett tecken på att det är dags för oljebyte eller att det är fel sorts olja oxå.

          mars 4, 2014 at 18:10 #62390

          Förgasaren har jag inte vågat röra, förutom membran byte och fyllt på olja…får kolla vst boken om ev justering av förgasare…
          Eller skall man byta något i förgasarn?

          Tändningen ställdes förra året och blev bättre då….
          Kanske det är saker som blir slitna även där och behöver bytas….

          Vad gäller oljan så har jag alltid använt 10w/40 mobil olja, men det kanske har varit fel…
          /Patric

            mars 7, 2014 at 13:47 #173806

            Ja… Det kan vara svårt att “ringa in” ett fel som kanske är fler fel som samverkar tex. Oljan är riktig och tändningen kan ju ha problem med fördelaren eller tändkablar. Staeta bilen i mörkret utan ljus och lydt huven då är det lätt att se “överslag” i tändningen, det blixtrar runt tändkablarna tex om felet är där. För då kan ju oförbränt bränsle antändas lite närsom vilket kan ge “smällar”. Bäst vore ju om någon kunnig kom förbi å titta..

              mars 10, 2014 at 19:57 #61393

              Skall kolla det där med överslag i tändsystemet…. När jag har besiktigat så har de skojat om att avgasvärdena är extremt låga. Kanske har något att göra med detta….

                mars 10, 2014 at 20:53 #173898

                Ställ upp förgasaren!! Är det rätt sort på din så går det ju att skruva under förgasaren. Skruvar du ur “munstycket” fettar du upp blandningen dvs mer soppa. Börja med ett halvt varv och prova dig fram. Det ska gå att skruva med fingrarna. Det sitter en oring på munstycket som kan börja läcka men den är lätt att byta. När bilen går bra är det bara att Skruva in skruven och räkna varven så vet du var du ska hamna när du bytt, skruva tillbaka i bott och sen är det bara att skruva ur samma antal varv som du skruvade in före demontering. Hoppas jag inte är löjligt övertydlig. :wrench

                  mars 11, 2014 at 13:50 #173917

                  Det enda jag har justerat tidigare är tomgången…. Så jag skall studera detta mer… Kanske också har att göra med att man måste ha choken lite ute även när den är varm… Fast första biten på chokreglaget är väll handgas också…

                    mars 11, 2014 at 19:50 #173932

                    Kollade under förgasaren…. Voilà… Där sitter en skruv i oljeklabbet… Jag som trott att oljan på blocket vid oljestickan kom ifrån Stickan men det är ju munstycket som läcker… Byta o-ring.

                    Skall man ha något mätinstrument när man ställer in munstycket eller är det som när man körde moppe och hängde och lyssnade efter att det inte skulle tackta…

                    Har oljan i förgasaren någon mer funktion än att smörja…. Brukar fylla på tills man får ett lagom “tryck”/motstånd..

                      mars 12, 2014 at 05:44 #173947

                      Jo går hon bättre med chok så får hon för lite bränsle. Oljan är till som motstånd för “vakuumet” som bildas ovanför membranet i förgasaren utan olja far trotteln upp och ner för snabbt och fladdrigt. Det lättaste är att justera ET halvt varv i taget tills du får trevlig gasrespons, för står tändning rätt och förgasaren ger rätt mängd så ska hon sticka direkt vid gaspådrag, inte tveka eller hosta till. Ställer man upp för mycket blir det en bludrig tomgång. Men om du får justera mycket ändras ju även tomgången som då får justeras…. :wrench

                        mars 12, 2014 at 14:00 #173965

                        Då är det bara ut och justera…. Skall bara byta koppling först så man kan gasa på…. Tack för hjälpen så länge… Återkommer….

                          maj 5, 2014 at 18:18 #175276

                          Nu är kopplingen bytt och ca 50mil körda … Justerat lite på förgasarn och tycker att det blivit bättre… Avgas smällarna har minskat och bättre gasrespons …. Tack för hjälpen med tips och trix… Nu hoppas man på fortsatt bra väder så man kan ut och gasa…:)

                            maj 5, 2014 at 18:32 #175278

                            Bifogar bild på en som inte vill stå stilla så länge. …:)

                            Skickat från min GT-S7710 via Tapatalk

                              maj 6, 2014 at 04:30 #175296

                              Det är alltid kul med resultat när man skruvar. Labba gärna med att skruva på munstycket och finjustera tändningen. Vissa kan gå riktigt bra…

                                maj 8, 2014 at 19:23 #175408

                                kollade stiften verkade vara “nya” ngk BP6E S (rätt?). Det lite pinsamma är ju att jag inte kollat detta innan för de var inte åtdragna. Ett var helt löst och övriga inte ens så att tätningsbrickan tryckts till. Frågan är ju om det har haft någon betydelse…. Väntar på bättre väder sen ska det ut och gasas…..

                                  maj 8, 2014 at 19:27 #175409

                                  Att man utgår från att stiften är dragna är väl ganska naturligt. Det blir ganska jobbigt om man måste misstänka alla skruvar i hela bilen… :duck

                                  96 V4 1975 ”Bollen”

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 18 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.