Avgassmällar

Forum Modellspecifika forum 95/96 TT Avgassmällar

  • Detta ämne har 5 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast 2017-07-10 19:33 av .
Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #432391
    Rolf 850 MC
    Åskådare

    Min MC -66 är svårstartad med choke. Den skjuter smällar vi kallstart och kort därefter tills den varvats upp.
    Är det ett tändningsfel eller en dåligt fungerande kallstartfunktion?

    OBS: Detta är ett gemensamt konto för Svenska Saabklubbens medlemmar. Det får INTE ändras på något sätt!

    #432395
    charlie101
    Deltagare

    Jag gissar gnistöverslag någonstans. Jag brukade skrämma slag på folk med mammas 2 taktare, varva upp, slå av tändningen ett slag och när man slog på tändningen igen sköt den som ett kanonskott..

    #432434
    Rolf 850 MC
    Åskådare

    Tack för ledtråden. Då jobbar jag vidare på att det gömmer sig ett gnistfel någon stans. Jag försöker ta allt systematiskt från fördelaren och utåt,

    OBS: Detta är ett gemensamt konto för Svenska Saabklubbens medlemmar. Det får INTE ändras på något sätt!

    #432439
    charlie101
    Deltagare

    Jag kan tänka mig (utan att veta säkert) att en glappande fördelaraxel kan också göra att brytarna slår ihop så att en gnista ges till fel tändstift. Prova också med att byta kondensator, jag har en aning om att den kan ställa till det. Men byt bara en sak i taget så att vi vår reda på var felet låg!

    #432491
    hubbe
    Deltagare

    Hej,

    en avgassmäll är normal om du inte har tillräcklig bensin i din bensin / luft blanding.
    Tomgångmunstycket med bara 0,4 mm i diameter är oftast stoppad av smuts.
    Kolla ditt tomgangssystem.

    #432625
    Rolf 850 MC
    Åskådare

    Tack för förslag till felsökning.
    Nu är problemet med avgassmällarna vid kallstart löst. Efter en grundlig genomgång av tändsystem och förgasare utan att hitta något uppenbart fel avslutade jag en översyn av tändkablarna. Två låg klämda mellan förgasare/insugningsrör och block/topp till cylinder 1 o 2 och en gick framför termostathuset till cylinder 3. Det såg inte så snyggt ut så jag fixade en plastbit med tre hål som höll kablarna samman och förhindrade dessa från att vidröra motor eller förgasare.
    Nu går motorn perfekt. Det måste ha blivit enstaka överslag mellan kablarna eller mot gods.
    Fördelaraxeln är nära fri från glapp och kondensatorn har jag bara snackat med för det fanns ingen tvekan i gnistorna.
    Kallstaranordningen plockades ner och blåstes ren.
    Munstyckena i förgasaren är nu ändrade från 55 till 60 på lågfart och huvudmunstyckena är 125-140-125.
    Just nu känns bilen mogen för en långresa,

    OBS: Detta är ett gemensamt konto för Svenska Saabklubbens medlemmar. Det får INTE ändras på något sätt!

    1 användare tackade författaren för det här inlägget.
Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng