avgassystem till 900 T16 (Ferrita/Saab/Simons)
Forum / Modellspecifika forum / OG900 / avgassystem till 900 T16 (Ferrita/Saab/Simons)
Forum / Modellspecifika forum / OG900 / avgassystem till 900 T16 (Ferrita/Saab/Simons)
- Detta ämne har 10 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast 2007-07-13 10:06 av 97sonett.
-
FörfattareInlägg
-
Hej,
Tänkte fråga ifall någon har erfarenhet av dessa avgasrör, till en 900 T16 utan kat.
Har kollat in Simons 061-K på följande sida: http://www.simons.se/Oldtimers/Saab_Simons_oldtimers_avgassystem_exhaust.htm
Ändå Saab original i dagsläget?
Ferrita är även intressant, men det verkar vara svårt att få till främre delen.
Hur är livslängden på dessa, Ferrita borde i alla fall hålla länge? Ändå ljudet, får man fram det där skarpa gurglandet från turbon? Kanske har ni något annat märke att rekommendera?
Mvh
Samueljuni 26, 2007 at 17:34 #108332Hej
Har nyss bytt till Simons, har dock katalysator. Tyvärr så blev det gurglande ljudet inte lika markant, saknar orginal ljudet.
juni 27, 2007 at 14:33 #108359Jag kör Simons 2,5 tum från katten. Det är väl lite dovare ljud än vad det brukar vara på dessa bilar, men jag tycker det låter tufft. Livslängden är väl hyffsad, inget enastående.
Tack för svaren, här emellan har jag fått reda på att Simons 061-K inte tillverkas längre så det skulle bli ett “skräddarsytt” Simons i så fall.
Prismässigt skulle då Saab original bli en aning billigare än Simons, tyvärr så har Saab ändrat på slutröret, endast änden är plattat till vs. gamla som hade ett ovalt slutrör långt in under bilen. Men det går kanske att fixa eller söka ett bra begagnat.
Jag är lite kluven till Simonsystemens livslängd på brukisar.
Vi har Simons sportavgassystem på en 900i16 och en 9000CSE.
På 900:an har systemet hållit i många år, men på 9000 har vi bytt med 2-3 års intervaller. Det är dåligt på ett så förhållandevis dyrt avgassystem som Simons. Bilarna har körts med ungefär samma driftprofil. Effekttillskottet är inget/knappt märkbart på 900:an, medan det är markant på 9000.Enligt min erfarenhet är det ivf ojämn kvalitet.
Tillägg:
Jag skulle inte tveka över ett Simons på en entusiastbil som går förhållandevis lite. Men jag är tveksam för en bruksbil.
Vår trötta 130 kusars 9000 blev avsevärt piggare. Men inte 900:an. Orsaken till att det inte blev någon prestandaskillnad på 900:an tror jag beror på katalysatorn. Då en fläns gick sönder på 900 körde jag en vecka utan “katt” :whistle: och hade ett rakt rör istället. Då kändes bilen mer eller mindre som en 900S. För ordningens skull skall jag tillägga att jag inte uppmuntrar till att köra utan katalysatorDå det blir dags att byta på vår T16 Cabriolet lutar det åt ett sportsystem.
Köpte för några år sedan ett Ferrita-system till min 900 T16 1990, med katalysator. Körde dit med ett totalt sönderrostat system. Lät dem också svetsa ihop ett grövre rör nedanför grenröret, såg lite tufft ut. Som en limpa. Ljudet är kanon och enligt Ferrita skulle det lite grövre röret ge 10 % högre effekt, men då jag aldrig kört någon annan T16 än min egen vet jag inte riktigt vad som är normalt. Pigg har den alltid varit.
Jag har inte petat på systemet på fem år. Upphängningarna är slut vid det här laget – men systemet fortfarande tätt och fint. Kan varmt rekommenderas.
Mvh
Claes Johansson
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.