Avtappningsplugg växellådsolja

Forum Övrigt Allmänt Avtappningsplugg växellådsolja

  • Detta ämne har 7 svar, 7 deltagare, och uppdaterades senast 2007-10-04 20:18 av .
Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #16770
    magnus n
    Deltagare

    Hej.

    Nån som kan tipsa om vad det finns för bra alternativ om man inte har originalverktyget 879042 till avtappningspluggen. Verkar inte vara helt enkelt att hitta nån typ av spårhylsa som passar.

    #112075
    jacke
    Deltagare

    Hej,
    jag skule rekomendera att du skaffar en oljepump och pumpar ut oljan genom påfyllningshålet. En sån kostar ca 150kr på mekonomen. Man får ut det mesta, kan dock bli lite olja kvar i botten av lådan.

    /Jacke

    #112076
    rallysaaben
    Deltagare

    På Biltema finns en universal oljepluggsnyckel nr:19-1175 (ett så kallat hundben) den kostar 20kr och kan öppna många olika pluggar. Det bästa är om man kan få ur pluggen så att man kan göra ren magneten som samlar upp slitagespån, och den sitter på pluggen.

    /Anders

    #112077
    norra
    Deltagare

    Det brukar fungera med 3/8″ spärrskaft eller förlängare.

    #112088
    magnus n
    Deltagare

    De verktygen som ni föreslår funkar bara till de nyare pluggarna där det behövs en fyrkantstapp 3/8″ eller 10mm.

    På min låda sitter en plugg som är som en omvänd skruv. Kolla på bifogad bild över hur verktyget behöver se ut. Kanske man får tillverka nåt eget?

    #112106
    enor
    Deltagare

    Sök i forumet så ska du se att det finns trådar om just detta!!

    Spontant skulle jag ta en bit rör av rätt dimension med hyfsat tjocka väggar, såga ett spår i ena änden, och svetsa fast en bult i andra så man får en skalle att dra på. Eller bara borra ett hål genom röret så man kan stoppa i lämplig grov skruvmejsel eller liknande.

    #112107
    fuling
    Deltagare
    #112654
    Magnus F
    Deltagare

    På min 99:a från 71 hade någon varit och slagit på pluggen med huggmejsel eller något liknande,så spåret fanns inte kvar, men jag löste det genom att lossa nivåpluggen och pumpa ut oljan. Fick skarva ihop lite olika slangar så den blev riktigt smal i slutänden, men det funkade helt okey. Tror jag fick ut det mesta.

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng