Avtappningsplugg växellådsolja

Forum / Övrigt / Allmänt / Avtappningsplugg växellådsolja

Forum / Övrigt / Allmänt / Avtappningsplugg växellådsolja

  • Författare
    Inlägg
    • september 23, 2007 at 10:34 #16770

      Hej.

      Nån som kan tipsa om vad det finns för bra alternativ om man inte har originalverktyget 879042 till avtappningspluggen. Verkar inte vara helt enkelt att hitta nån typ av spårhylsa som passar.

        september 23, 2007 at 13:04 #112075

        Hej,
        jag skule rekomendera att du skaffar en oljepump och pumpar ut oljan genom påfyllningshålet. En sån kostar ca 150kr på mekonomen. Man får ut det mesta, kan dock bli lite olja kvar i botten av lådan.

        /Jacke

          september 23, 2007 at 13:46 #112076

          På Biltema finns en universal oljepluggsnyckel nr:19-1175 (ett så kallat hundben) den kostar 20kr och kan öppna många olika pluggar. Det bästa är om man kan få ur pluggen så att man kan göra ren magneten som samlar upp slitagespån, och den sitter på pluggen.

          /Anders

            september 23, 2007 at 14:01 #112077

            Det brukar fungera med 3/8″ spärrskaft eller förlängare.

              september 23, 2007 at 17:55 #112088

              De verktygen som ni föreslår funkar bara till de nyare pluggarna där det behövs en fyrkantstapp 3/8″ eller 10mm.

              På min låda sitter en plugg som är som en omvänd skruv. Kolla på bifogad bild över hur verktyget behöver se ut. Kanske man får tillverka nåt eget?

                september 23, 2007 at 21:18 #112106

                Sök i forumet så ska du se att det finns trådar om just detta!!

                Spontant skulle jag ta en bit rör av rätt dimension med hyfsat tjocka väggar, såga ett spår i ena änden, och svetsa fast en bult i andra så man får en skalle att dra på. Eller bara borra ett hål genom röret så man kan stoppa i lämplig grov skruvmejsel eller liknande.

                    oktober 4, 2007 at 20:18 #112654

                    På min 99:a från 71 hade någon varit och slagit på pluggen med huggmejsel eller något liknande,så spåret fanns inte kvar, men jag löste det genom att lossa nivåpluggen och pumpa ut oljan. Fick skarva ihop lite olika slangar så den blev riktigt smal i slutänden, men det funkade helt okey. Tror jag fick ut det mesta.

                  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.