B-Motor Rasslar ifrån kamkedja

Forum / Modellspecifika forum / 90/99 / B-Motor Rasslar ifrån kamkedja

Forum / Modellspecifika forum / 90/99 / B-Motor Rasslar ifrån kamkedja

  • Författare
    Inlägg
    • januari 19, 2014 at 19:02 #20990

      Har problem med att de rasslar ifrån kamkedjan, Har haft bort kåpan i bak och kollat, ser inga direkta fel och kedjan är spänd. Någon som har idéer på vad man kan testa för att få bort ljudet?

        januari 20, 2014 at 07:28 #147716

        då har det väl hänt nåt neröver med spännaren kanske? Bara att ta ur motorn och plocka isär.

          januari 20, 2014 at 18:09 #151577

          Och du bör byta dreven och kedjan samt kolla släpan; spännaren kan endast “nollas” genom demontering…

          Stefan kan säkert hjälpa dig med drev och kedja!

          Mvh Johannes

          Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

            januari 20, 2014 at 18:33 #151566

            Hej! Lite kan du göra innan du river. Kolla att kedjan känns rejält spänd. Kolla också att bägge styrskenorna sitter fast. Om de inte gör det så kan man skruva fast dem. Tryck den mot kedjan och dra åt. OBS! Fäst ett snöre i verktyget ifall du tappar det!
            Mät därefter upp sträckaren och kedjans slitage med en stållinjal graderad till minst 325 mm och som börjar på noll i nedre änden.
            Stick ner den tills den vilar mot kedjespännaren (inte mot kedjan), ficklampa behövs! Tappa inte ner något!!!
            Lägg linjalen mot topplockets nedre kant och läs av måttet. Det ska vara mer än 300 mm och ny är c.a 313 mm.
            Duplexkedjan på B-motorn är normalt slitstark. Körde min 99-73 41500 mil och då var måttet fortfarande 306 mm!
            Lycka till vad än resultatet blir!

            MVH/Gunnar

              januari 21, 2014 at 08:46 #138251

              Om man väljer att lyfta paketet för att göra det rätt; då finns klart möjligheten att flytta skenorna lite, så man får “ny” spänning på kedjan; men om det slarvats med oljebyten hör det inte till ovanligheterna att nedersta drevet ser ut som kriget.

              Har “räddat” många b motorer genom åren genom att trixa här med släporna; det var inte ovanligt att kedjan “hoppade” runt drygt 20k mil på dåligt skötta motorer.

              Frågan är om man inte ändå ska byta ut slitdelar när man har det uppe, i alla fall om man vill behålla bilen.

              Ett vanligt bilhandrartrix på den tiden var att flytta den övre släpan lite inför försäljning, så skramlandet försvann.

              Mvh Johannes

              Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

                januari 25, 2014 at 17:32 #67893

                Allt vid kedjan är som de ska nu,, har flyttat övre skenan så mycket de går och även flyttat upp undre skenan lite,, den är sträckt och allt känns som de ska,, Satt en svetsad spännare i förut så har bytt den men fick justera med skenorna för att de skulle bli bra nu när jag satte i en vanlig. har även bytt kedja till en lite finare.

                De knackar även ifrån toppen, har provat och byta brygga och tryckare men de har inte hjälpt, ventilspelet är bra. Någon som vet vad jag kan prova mer? Har inte haft igång den efter jag gjorde iordning kedjan och de men tror inte att de gör så de knackar ifrån toppen,, de ökar med varvtalet.

                  januari 25, 2014 at 17:36 #67895

                  Kan även tillägga att underdelen är tät så de är garanterat ingen ventil som är felet

                    januari 25, 2014 at 18:35 #68375

                    Vad har du för ventilspel?

                    Inga ventiler som sitter eller går trögt?

                    Mvh Johannes

                    Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

                      januari 25, 2014 at 19:52 #66175

                      Ventilspel är 20 in 30 ut. Är en trimkam i.

                        februari 1, 2014 at 16:30 #61414

                        En fråga på ämnet… Om det tickar från ventilkåpan och att det kan bli avgas smällar. Har man problem med ventilerna då? /Patric

                      • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.