B-motor (turbo) som går orent

Forum Modellspecifika forum 90/99 B-motor (turbo) som går orent

  • Detta ämne har 8 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast 2009-02-03 15:06 av .
Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #19331
    nst16
    Deltagare

    Har som sagt en 99-72 konverterad m en B-turbomotor (nyrenoverad) som inte går som den ska.
    Startar lätt, går bra på tomgång och går rent m laddtryck när den är kall.
    Problemet är att den är svårstartad, går fuktansvärt orent och ingen tomgång när den är varm.
    Har bytt stift, tändkablar och tändspole, ska prova att byta luftmängdmätare nu i veckan också.

    Har aldrig pysslat med k-jetsprut förut så lite inputs vore bra för fortsatt felsökning.

    Tack på förhand

    #133386
    peter engqvist
    Deltagare

    har du kollat co. kanske är lite för hög.
    är spridarna täta och med jämn sprutbild.
    luftläkage runt spridarna eller någon annan stans.
    är kallstartspridaren tät.
    har du ett äldre k-jet (orginal till motorn) kolla om sladdarna till fullastupprikningen
    sitter rätt (brytaren på spjället). så att den inte är på konstant.

    #133394
    mr ems
    Deltagare

    Vanlig fel är Styrtrycks ventilen ,sitter v fram på toppen . Har två bränsle anslutningar och en två polig elkontakt . Nr 1 kolla så att den får ström (motorn skall vara igång). Lämpligt test verktyg ,en fem watts glas sockel lampa ,vik ut trådarn . Passar perfekt till Bosch två poliga kontakter. Lampan skall lysa när motor är igång ! Nr 2 Ohm mät styrtrycks ventilen . Nr 3 Prov byt styrtrycks ventilen . Kan du prov mäta trycket är det det bästa . Min ide är att den går på full (choke).!! Den går ju bra när den är ny startad men får för mycket soppa när den varm !!!

    #133441
    nst16
    Deltagare
    900 E M S wrote:
    Vanlig fel är Styrtrycks ventilen ,sitter v fram på toppen . Har två bränsle anslutningar och en två polig elkontakt . Nr 1 kolla så att den får ström (motorn skall vara igång). Lämpligt test verktyg ,en fem watts glas sockel lampa ,vik ut trådarn . Passar perfekt till Bosch två poliga kontakter. Lampan skall lysa när motor är igång ! Nr 2 Ohm mät styrtrycks ventilen . Nr 3 Prov byt styrtrycks ventilen . Kan du prov mäta trycket är det det bästa . Min ide är att den går på full (choke).!! Den går ju bra när den är ny startad men får för mycket soppa när den varm !!!

    Mmm det är den jag misstänker och tycker symptomen m full choke stämmer ganska bra.

    Är det samma styrtrycksventil rätt igenom, samma mellan insprutarna och turbobilarna?
    Kollade på bildelsbasen och där är det olika Boschnr på dom men på Speedparts så står det bara till 8v.

    #134599
    nst16
    Deltagare

    Nu har jag provat m ny styrtrycksventil, kollat så den får ström mm men den går fortfarande lika illa tills igår. Provade m en annan tändspole (efter ett tips), gick igång men gick knappt på tomgång m den och bara smällde så jag stängde av bilen och böt tbx till den som satt på bilen. Nu vill den inte tända alls ist, vi har kollat så att det finns ström fram till spolen men det finns ingen gnista efter den. Spolen som sitter på är flång ny och hur fasiken har den kunnat gå sönder om det nu är den. Vi provade även m den vi böt till och den vill inte tända m den heller. Jag blir inte klok på det här.
    Tacksam för ännu mera tips på vad som kan ha hänt nu.

    #134620
    peter engqvist
    Deltagare

    sitter det brytarlöst system som det ska på den?

    #134628
    nst16
    Deltagare
    peter engqvist wrote:
    sitter det brytarlöst system som det ska på den?

    Japp.

    #134678
    bobbe57
    Deltagare

    Styrtrycksventilen är inte densamma på sugmotorer som på turbo.
    Tyvärr hittar jag ingen förteckning på vilket Boschnummer som gällde för din motor. (Inte nu i alla fall).

    Från vilken bil kommer sprutet?

    99T hade ett separat fullastupprikningssystem som ska ge bränsletillskott, (sänker styrtrycket) när det blir överladdning. – Jag har för mig att det hängde med även t.om 80 även på 900.

    Senare 900T, med H-motorn, fick en styrtrycksventil med inbyggd reglering för fullastupprikning. – Den skulle du kanske kunna använda dig av om du inte lyckas få tag i rätt prylar. Den har en ”vacuumanslutning” på sidan, vilken man kopplar till insugsröret. Känner därvid av överladdningen och kan med ett membran i styrtrycksventilen reglera mer proportionerligt, till skillnad från det gamla som endast var av typen ”av/på”.

    #134687
    nst16
    Deltagare
    Böbbe57 wrote:
    Styrtrycksventilen är inte densamma på sugmotorer som på turbo.
    Tyvärr hittar jag ingen förteckning på vilket Boschnummer som gällde för din motor. (Inte nu i alla fall).

    Från vilken bil kommer sprutet?

    99T hade ett separat fullastupprikningssystem som ska ge bränsletillskott, (sänker styrtrycket) när det blir överladdning. – Jag har för mig att det hängde med även t.om 80 även på 900.

    Senare 900T, med H-motorn, fick en styrtrycksventil med inbyggd reglering för fullastupprikning. – Den skulle du kanske kunna använda dig av om du inte lyckas få tag i rätt prylar. Den har en ”vacuumanslutning” på sidan, vilken man kopplar till insugsröret. Känner därvid av överladdningen och kan med ett membran i styrtrycksventilen reglera mer proportionerligt, till skillnad från det gamla som endast var av typen ”av/på”.

    Det är just den styrtrycksventil som sitter på bilen ( m vacumanlutning), den jag handlade har ingen sån anslutning (kommer f.ö från en 82:a t8).
    Sprutet kommer från en 78:a 99T.

    Det största problemet nu är att den inte vill starta alls efter tändspolebytet (se längre upp i tråden).

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng