Forum › Modellspecifika forum › 95/96 V4 › Bakbromsjustering
- Detta ämne har 7 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast 2007-09-29 11:33 av .
- FörfattareInlägg
- 28 september, 2007 kl. 18:26 #16799
bm_tobbe
DeltagareHej saab-vänner. Jag undrar hur man ska kunna justera bromsbackarna bak på v4an. Det ska visst vara nåt specialverktyg men detta går säkerligen inte få tag på. Hur gör man istället?
28 september, 2007 kl. 18:58 #112326anx
DeltagareHej köpte mitt på tradera för ett tag sedan! brukar finnas där med jämna mellanrum, annars går det säkert bra med skiftnyckel eller liknande.
28 september, 2007 kl. 19:04 #112327stefan
Deltagarejag har justernycklar till salu annars, Användandet av korrekt verktyg förutsätter dock att skruven är helt intakt i fyrkanten men jag har även nya sådana.
28 september, 2007 kl. 20:35 #112334Lollo
Deltagarefinns även på SAAB
28 september, 2007 kl. 21:15 #112335bm_tobbe
DeltagareHmm, Min/mina skruvar är runda redan liksom, gå inte dra med skiftnyckel iaf. som nån skrev. Är det redan någon som slitit sönder dom då med fel verktyg?
28 september, 2007 kl. 22:54 #112337nubbpiraten
DeltagareProva med en tång, gör sen såhär: (utifall att du inte vet)
* Lyft upp så att bakhjulen hänger fritt.
* Släpp handbromsen och se till att vajern fjädrar tillbaka.
* Tryck några gånger hårt på bromspelledalen för att centrera bromsbackarna.
* Skruva sedan på justerskruven så att hjulet stoppar helt.
* Släpp därefter något/några varv tills hjulet rullar fritt.Klar. (Om skruven inte skulle räcka till för att stoppa hjulet bör bromsbackarna bytas)
Taget från minnet, inlärt från verkstadshandboken (gjorde det själv i fredags dessutom :D).Detta kanske var onödigt men i vilket fall: Lycka till!
29 september, 2007 kl. 08:32 #112340bm_tobbe
Deltagareokejj, tack så mycket, jag får ge mig på det nån dag igen
29 september, 2007 kl. 11:33 #112343saab-jonte
Deltagarei värsta fall får du ta och riva ner allt bak, och loss med bromsskölden, om du ev. ändås ska byta backar nån gång så är det ett bra tips att göra detta samtidigt, att om skruvena är runda så bör du anskaffa 1 par nya samt montera allt och smörja rikligt med ett väder/vatten beständigt fett… dessa skruvar brukar kunna sitta riktigt duktigt, på min var dom fortfarande fina men specialnyckeln va inte mycket till hjälp för dom satt för hårt, där var det till att plocka ner och värma med gasen och rengöra samt ha rikligt med blyfett från försvaret på… svenska försarets grejjer kan man lite på kanske inte så föredömmligt fett för miljön men bra är dte i alla fall… lycka till
- FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.