Bakre pinjongaxellager

Forum Övrigt Allmänt Bakre pinjongaxellager

Detta ämne innehåller 30 svar, har 9 deltagare, och uppdaterades senast av 2010-12-20 16:55.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 31 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #23084

    retic
    Deltagare

    Håller på att byta det bakre pinjongaxellagret i en växellåda. Den är av typen med delad innerring. Det här lagret har ju utgått sedan lång tid. Jag har tänkt köpa ett lager på Momentum men är förvissad om att det ej finns ett likvärdigt som originalet. Det har diskuterats i olika trådar här på forumet ifall det är viktigt att montera ett lager med delad innerring som tidigare suttit där men så vitt jag vet har diskussionerna aldrig kommit fram till vad som är bäst och framförallt vad som finns att uppbringa på marknaden. Att dessutom hitta ett lager med ett slipat spår för ytterringen komplicerar de hela än mer. Förvisso går det att svarva ditt ett spår i efterhand men ingen barnlek de heller enligt tidigare diskussioner i ämnet. Är det så att jag köper ett lager som måste modifieras av en mekanisk verkstad för att passa vill jag ha reda på vilket artikelnummer lagret har på Momentum.
    Är förundrad över att ämnet så sällan tas upp numera jämfört för närmare tio år sedan då svårigheter att få tag på original lager började bli aktuellt. Hallå!! Har jag missat nåt? :confused: Kanske finns ett bra substitut redan? Om inte så finns det uppenbart en marknad för färdigmodifierade lager klara att monteras.

    #164527

    fuling
    Deltagare

    Intresankt ämne.

    #164587

    stefan
    Deltagare

    läste lite i den tråden som fanns och som allmänt kunnig kan jag livligt föreställa mig att ett vinkelkontaktlager med hel innerring har fyllnadsspår för kulorna så att man överhuvudtaget kan få ihop det i produktion och att det är det som gör att bärigheten minskar eller att det inte är lämpligt ihop med spåret för låsringen.
    Dessutom ger ju en delad innering betydligt mer möjligheter att köra med ”nollspel” för att tajta upp axeln. Ett standardlager lär väl i de flesta fall ha nån form av spel antar jag som inte är möjligt att shimsa bort hur man än bär sig åt.
    Ser man på måtten så är det ju ett helt vanligt standardlager annars så har man inget annat att tillgå så kan man naturligtvis slipa spåret i sådana och testa.

    #164600

    fuling
    Deltagare

    Saab gick från hel innerring till delad ca när V4an kom. Hmm inte 67. Utan snare 68, andra hälften av 68 vad jag TROR.
    Frågan är varför då?

    Glappet i lagret styrs inte av om det är delad innerring eller ej.
    Det finns olika klassing av lager vad gäller spelet.

    #164687

    stefan
    Deltagare

    jo det är klart att lager med fast innering har en klassning av spelet men det är isåfall en standardklassning utefter vad maskinerna klarar i normal produktion.
    Ett ritningslager som det här är i det här fallet med delad innerring ger ju möjligheter att manuellt justera spelet till andra nivåer än vad som ges möjlighet i normal serieproduktion.
    Ett standardlager har ju nästan alltid en form av spel som är optimalt för många applikationer medans ett dylikt pinjonglager kan gå med mycket snävare spel och i många fall rent nollspel om förutsättningarna så erbjuder.

    Ett lager med delad innerring ger ju då helt andra möjligheter att finjustera detta jämfört med hel innerring. Med låga effekter spelar det nog ingen roll men på slutet insåg de väl att ju stummare de kunde få det ju bättre var det.
    Ett dylikt lager ger ju heller inga möjligheter att shimsa in nån förspänning, det måste ju vara färdigt i lagerenheten från start.

    #164691

    fuling
    Deltagare

    Då belastingen till största delen ligger åt ett håll axlielt, man åker framåt, så har spelet i lagret liten betydelse. Vad som skilger mellan pinonglagren med hel kontra delad innerring är förhållandet mellan axial och radiellakrafterbnas fördeleingen. Med delad innerring tål lagret mer axiell belasting.

    #164692

    stefan
    Deltagare

    jo men det måste ju ändå vara bättre med en pinjongaxel som inte kan röra sig pga nåt spel i ett lager?
    Jag tror aldrig jag sett någon slutväxel som inte går med lite förspänning i lagren och om jag inte fattat fel så är väl det främre lagret bara ett rullager så det bakre får ju ta precis allt vad gäller att hålla pinjongen i läge. Ett lager som då har ett glapp som då standardlager har kan knappast vara optimalt för varken kuggbild eller hållbarhet om man nu föreställer sig att vi ska ut med en del effekt på axeln.

    Men nu går det som sagt inte att grusa med originallagren så jag antar att man får använda det som finns oavsett.

    #164693

    fuling
    Deltagare

    Spel måste finnas för lagret skall funka. Även om man förspänner vissa lager så kommer de få ett litet spel vid belasting.

    Sen finns det vad jag tror ett temligen stort antal NOS lager här och där.
    Och i en std V4 går det yppligt att använda ett friskt beggat lager.
    Funkar även i en trimmad bil, särskilt till 2T.
    Så vad är problemet igenligen?????

    Den dagen dagen det inte går att få fatt på något i huvudtaget så kommer problemet lösas.
    Närmast ligger lösingen på ett std lager, SKF 3305A tex, med hel innerring som man får fixa ett spår i ytterringen för axliallåsinen av lagret. Skall man ha något mer likt delad innerring får man vara mer kreativ.

    #164698

    stefan
    Deltagare

    finns väl inget problem vad jag vet? tråden handlade ju om skillnaden på de olika lagren och det är väl det vi pratar om?

    Jo det är klart att spelet ökar med ökad belastning men det gäller ju standardlager också där spelet isåfall ökar ganska markant med oönskade resultat därefter.
    Med ett litet antal tvåtaktshästar är det väl en sak men när ”utvecklingen” tog fart så insåg de väl att de var tvungna att styva upp lådan där de kunde.

    Jag tror inte de valde lagret med delad innerring utan anledning ?

    #164709

    fuling
    Deltagare

    Citat 2 inlägg upp
    ”Med delad innerring tål lagret mer axiell belasting.”

    Här tror jag svaret ligger varför man bytte. Men jag tror begge lagren har std glapp.

    Problem.
    1: Finns inga 3305D(delad innerring) att tillgå, särskilt med låsrings-spår på ytterringen.
    2: Finns inga 3305A med låsring på ytterringen. Hmm här tror jag man kan hitta om man orkar leta.

    EDIT:
    Hur många söker/behöver/vill ha lager, ersätting, för bakre pionglagret?

    #164763

    kalkan
    Deltagare

    Hej.
    Jag har andvänt ett (nipon)Made in Japan lager i mina lådor dom har funkat bra.
    Det är ett fast lager, har låtit slipa spåret till låsringen, det går ej att
    svarva. det heter NTN 3305.

    Mvh Anders.

    #164900

    retic
    Deltagare
    Kälkan wrote:
    Hej.
    Jag har andvänt ett (nipon)Made in Japan lager i mina lådor dom har funkat bra.
    Det är ett fast lager, har låtit slipa spåret till låsringen, det går ej att
    svarva. det heter NTN 3305.

    Mvh Anders.

    Vilken slags utrustning krävs för att göra denna slipning av spåret?

    #164940

    kalkan
    Deltagare

    Det kan jag inte svara på. Jag har en kompis som gör det åt mig.

    #164943

    stefan
    Deltagare

    Fast en kvalificerad gissning är ju en slipmaskin med lämplig skiva? Finns ju sliptillsatser för vanliga supportsvarvar och sån utrustning duger nog.

    #164951

    ake svantesson
    Deltagare

    nån som kan lägga upp lite bilder..
    har säkert möjlighet att fixa detta.. å att svarva i härdat är inget problem ..det finns bra svarvplattor till det. .
    men som det låter är det enklast att slipa..
    det går att borra i härdat matrial oxå med hjälp av coromantborr../betongborr.
    neemas problemas

    så om nån hade lust att visa visuellt så skulle ja kunna se om möjligheten finns..
    mvh åke

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 31 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng