Banbils-projekt/stanced saab og900 t16 turbo -91

Forum Övrigt Projekt / Min bil Banbils-projekt/stanced saab og900 t16 turbo -91

• Detta ämne har 18 svar, 8 deltagare, och uppdaterades senast 2013-12-24 21:36 av .
Visar 4 inlägg - 16 till 19 (av 19 totalt)
  • Författare
    schwartz28
    Deltagare

UPDATE! UPDATE!!

4/12

Har vart en del i skolan men försöker uppdatera min bygg-tråd så bra det går!

Har verkstad i skolan idag så jag passade på att ta med mina bromsskivor till verkstaden i skolan och spänna fast dem i cnc-maskinen!

Min tanke var att slitsa dem så det fick bli slitsar! 40 grader mellan varje slits och sammanlagt 20 slitsar varav varje slits är ca. 1,2 mm djup resp. 2 mm bred. Fräsen jag använde till detta arbete var en fullradiesfräs på 2 mm, Sandvik HM (hårdmetall). Varvtal hamnade på 20000, med andra ord högsta möjliga för maskinen! Stod nämligen i en höghastighet-maskin! Matning fick jag anpassa noggrant så att inte den lilla fräsen skulle knäckas när den gick ner i arbetsstycket. Matning x/y-led blev 50 och i z-led 25. Djupet, i detta fall 1,2 mm fick delas upp pga. fräsens diameter. Alltså fick köra 3 omgångar för att få slitsarna till rätt önskat djup! 😎

Köpte mig också en original MOMO MARTINI RACING RATT från min bror som satt i hans 99 racebygge (rwd). Ratten ingick bara i priset så jag köpte mig ett rattnav på blocket av märket LUISI med rätt delningsdiameter och fick gänga hålen i navet (M5-gänga) ftw 😉

Tanken är att installera ett quick-release emellan rattnav och ratt (som man brukar göra) men till ett riktigt svenskt snap-off för 1700.- tillåter inte min ekonomi till i dagsläget! När min lön krm får det kanske bli en investering!

Kanske ngn vet ett quick-release nav som är kvalitee-byggt, med andra ord glappfritt.

IOM att stuket på bilen ska bli banracer/stance (jdm inspirerat förhoppningsvis) så fick jag hem lite smådetaljer som alltid är kul och ha med på bygget när det sedan är klart. Beställde stickers från Canada och kom hem på 8 arbetsdagar!

Förövrigt är chassit total-renoverat, alltifrån länkarmar till hela bakvagnen. Alltid kul med ett fräscht chassi (:

Kika in mina senaste updates!!

Även min garaget-profil: http://www.garaget.org/schwartz28

Stay stoked!!

//Arvid

schwartz28
    Deltagare

Kom över ett par äkta läderhandskar i Polen när jag var där i somras! Blir cleant med dessa handskar till momo-ratten!

”SMALL DETAILS MAKE BIG DIFFERENCE!” 😉

schwartz28
    Deltagare

UPDATE! 5/12

Upcoming project

Köpte mig ett par breddade plåtisar till 900:an. Dem är lite över 8″ breda, och är 15″. Får dem inom dem kommande veckorna! Nu är frågan vilken färg jag ska lackera dem i. Att kombinera rauh (rå) stance med racing-inspirerat tkr jag går riktigt bra ihop!

Kommer lite bilder på just detta stuk. Med 900:a-bygget har jag mest blivit inspirerad av Rauh-Welt byggena som görs av Nakai-San i Japan! JDM/pure racing all the way!

Här är dem breddade plåtisarna:

fataren
    Deltagare

ser fram emot att se fälgarna på bilen. grönt är ju poppis nu… originalfärg är alltid fräscht.

Visar 4 inlägg - 16 till 19 (av 19 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng