Banbils-projekt/stanced saab og900 t16 turbo -91
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Banbils-projekt/stanced saab og900 t16 turbo -91
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Banbils-projekt/stanced saab og900 t16 turbo -91
- Detta ämne har 18 svar, 8 deltagare, och uppdaterades senast 2013-12-24 21:36 av fataren.
-
FörfattareInlägg
-
november 2, 2013 at 23:40 #26317
Hola!
Köpte mig en og900 t16 turbo från -91 (automat) (OBS. endast gått 14000 mil) av en viss Mr. Lööf i april detta året! Sen dess har det börjat byggas på bilen och modifieringar är i full gång. Planen är att bilen ska vara i princip klar tills februari/mars och att chassit ska vara klart innan snön kommer! Kanske en del kommer undra om “schwartz28” är han som äger den oranga rallyracern 99:an som finns på garaget men jag “schwartz28” är hans lillebror! 😆
Hela tanken med min första bil att chassit ska bli fräscht igen och att den ska byggas till banracer-stuk med rätt stance! Det var en hel del rost i länkarmsinfästningarna, dörrar, bagagelucka etc. när jag köpte bilen och rosten är lagad överallt nu förutom i dörrar och bagagelucka! Motorn är uppgraderad, jag köpte min brors trionic och hans box med steg 4 program som ska enligt dyno ge utslag på 278 hk /360 nm. Får se hur det går med original automat-låda.
Bilder och liknande kommer komma upp nu i veckan och jag kommer posta så mycket jag kan kring mitt bygge.
Bilder finns på min garaget-profil:
http://www.garaget.org/schwartz28
Följ gärna!
MvH
Arvid
november 3, 2013 at 13:47 #196873Blev lite fräschare länkarmsfästen! Nu återstår det bara att måla länkarmarna med svart 2-komponentsfärg för att få upp skinet! 😎
november 3, 2013 at 20:06 #196876Kommer följa 🙂
Intressant blir det om automatlådan kommer hålla för högre effekt än manuell 5-växlad.
Bilar:
2x og900: 1x og900 T16 LUX 1984 45000 mil (sommarbil/finbil nr 1), 1x og900s 1990 (till salu)
Ng9-5 Aero BioPower XWD 2011, Mackan steg 3 ca 340-350 hk(bruksbil sommarhalvåret)
Ng9-3 Aero Nevs 2014 1500 aldrig vinterkörd mil (sommar/finbil nr 2)Snabbaste Saab-bröderna på klubben? 😛
Läcker vagn helt klart! Skippa Aeroplasten tycker jag, det är clean utan! Var det inte nån som skrev om Automaten att den ändå tål en hel del? Jag vet sjukt lite om den, men jag tror det rullar några hyfsat påställda vagnar med Automat. Blir spännande, det är ju inte lite mer effekt….
november 4, 2013 at 10:43 #196879Tack, jo racern börjar ta sig nu ja! Jag tänkte precis som du skrev skippa aeroplasten för att få ett mer cleant stuk! Gillar midjan och när väl kryssekrarna ligger kant i kant med skärmkanten och bilen är lagom låg med coilsen så vill man inte täcka det snygga! Ang. automatlådan postade jag en tråd för ngn månad sedan om hur mkt en saab original automatlådan kmr hålla, och fick svar att det ryktas om att den ska hålla för mer vrid än den 5-v manuella! 😉 Vi får helt enkelt se nät bilen är klar och får sig en omgång! Om den börjsr och slira så blir det manuell framöver! Det sades också ngt om att peter t16 försökte för ngt år sedan köra sönder automatlådan men han lyckades aldrig! Jag vet inte mkt alls om utväxlingen på dessa lådor eller hur pigga dem är med växlingen… Hörde bara lite av Lööf att den var riktigt pigg när han ägde denna bil innan mig (=
Kanske ngn kan förtydligöra hur automatlådorna beteer sig?!
Hej,
Beträffande automatlådan. En anledning till att den håller bra kan nog vara att den slirar konstant 🙄 Momentomvandlaren ser till att det aldrig blir så våldsamt med moment till växellådan och kanske viktigast av allt att kopplingen mellan hjul och motor blir rätt svag, så du får aldrig några kraftiga ryck vilket sparar slutväxeln. Jag laddar bara 0.8 bar ungefär och om jag gasar på i 100 km/h stiger varvet från 3000 till 4000 direkt, alltså utan att hastigheten ökat och det är ju heller ingen nedväxling. Kickdown funkar nog bara upp till 70 km/h eller så.
Så om du ska ta ut så mycket moment får du nog bara kolla att inte oljan blir alltför varm. Ju mer moment desto mer slir och därmed värme. Växelmekanismen är planetväxel, ungefär som ett treväxlat cykelnav och växlarna läggs i genom att planethjulen bromsas med några slags band. Dessa borde kanske kunna ge upp också, men kanske är momentomvandlaren återigen räddaren där.
Sedan kan jag som många andra säga att den är ganska rolig att gasa med just eftersom sliret gör att turbon spoolar snabbare… 😈
Har Broberg någon aning om vad det skulle kosta att göra en sån “preppning” då?
Det står nämligen en svart 900 här med de förutsättningarna; NÄR motorn är bytt…
Andra har nämnt att även utan att göra nåt så pallar lådan för mycket tryck.
Mvh Johannes
Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!
@morsole wrote:
Har Broberg någon aning om vad det skulle kosta att göra en sån “preppning” då?
Det står nämligen en svart 900 här med de förutsättningarna; NÄR motorn är bytt…
Andra har nämnt att även utan att göra nåt så pallar lådan för mycket tryck.
Mvh Johannes
håller mig lååååångt från gamla automatlådor :wacko
men det ska gå har jag hört.
pris osv.. jadu, bara kolla med lokala automatlåde renoveraren
november 4, 2013 at 15:56 #196884Det bästa vore om man kunde få fram några riktvärden på vad den tål…
november 6, 2013 at 10:56 #196890Hemkomna chassidelar från blästring och zinkbehandling, därefter målade med 2-komponentsfärg och nu är det klart! 😉
november 25, 2013 at 18:25 #196989Update! 25/11
Är i garaget och fixar slutdelarna av chassit innan det är dags att bygga ihop alltihop!
Omålat vs. nymålat! stor skillnad ;)!
http://www.ladda-upp.se/bilder/vwshztkjytlia/
Mekar i gargaget där också muskelbilen står!
http://www.ladda-upp.se/bilder/eyoikrgbrzkee/
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.