Banbils-projekt/stanced saab og900 t16 turbo -91

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Banbils-projekt/stanced saab og900 t16 turbo -91

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Banbils-projekt/stanced saab og900 t16 turbo -91

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 19 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • november 2, 2013 at 23:40 #26317

      Hola!

      Köpte mig en og900 t16 turbo från -91 (automat) (OBS. endast gått 14000 mil) av en viss Mr. Lööf i april detta året! Sen dess har det börjat byggas på bilen och modifieringar är i full gång. Planen är att bilen ska vara i princip klar tills februari/mars och att chassit ska vara klart innan snön kommer! Kanske en del kommer undra om “schwartz28” är han som äger den oranga rallyracern 99:an som finns på garaget men jag “schwartz28” är hans lillebror! 😆

      Hela tanken med min första bil att chassit ska bli fräscht igen och att den ska byggas till banracer-stuk med rätt stance! Det var en hel del rost i länkarmsinfästningarna, dörrar, bagagelucka etc. när jag köpte bilen och rosten är lagad överallt nu förutom i dörrar och bagagelucka! Motorn är uppgraderad, jag köpte min brors trionic och hans box med steg 4 program som ska enligt dyno ge utslag på 278 hk /360 nm. Får se hur det går med original automat-låda.

      Bilder och liknande kommer komma upp nu i veckan och jag kommer posta så mycket jag kan kring mitt bygge.

      Bilder finns på min garaget-profil:

      http://www.garaget.org/schwartz28

      Följ gärna!

      MvH

      Arvid

        november 3, 2013 at 13:47 #196873

        Blev lite fräschare länkarmsfästen! Nu återstår det bara att måla länkarmarna med svart 2-komponentsfärg för att få upp skinet! 😎

          november 3, 2013 at 15:01 #196874

          Nice!

          Du ska inte boxa länkarmen?

            november 3, 2013 at 15:52 #196875

            Hade inte tänkt det nej! Alla fyra är i toppskick! 😉

              november 3, 2013 at 20:06 #196876

              Kommer följa 🙂

              Intressant blir det om automatlådan kommer hålla för högre effekt än manuell 5-växlad.

              Bilar:
              2x og900: 1x og900 T16 LUX 1984 45000 mil (sommarbil/finbil nr 1), 1x og900s 1990 (till salu)
              Ng9-5 Aero BioPower XWD 2011, Mackan steg 3 ca 340-350 hk(bruksbil sommarhalvåret)
              Ng9-3 Aero Nevs 2014 1500 aldrig vinterkörd mil (sommar/finbil nr 2)

                november 4, 2013 at 06:54 #196877

                Snabbaste Saab-bröderna på klubben? 😛

                Läcker vagn helt klart! Skippa Aeroplasten tycker jag, det är clean utan! Var det inte nån som skrev om Automaten att den ändå tål en hel del? Jag vet sjukt lite om den, men jag tror det rullar några hyfsat påställda vagnar med Automat. Blir spännande, det är ju inte lite mer effekt….

                  november 4, 2013 at 10:43 #196879

                  Tack, jo racern börjar ta sig nu ja! Jag tänkte precis som du skrev skippa aeroplasten för att få ett mer cleant stuk! Gillar midjan och när väl kryssekrarna ligger kant i kant med skärmkanten och bilen är lagom låg med coilsen så vill man inte täcka det snygga! Ang. automatlådan postade jag en tråd för ngn månad sedan om hur mkt en saab original automatlådan kmr hålla, och fick svar att det ryktas om att den ska hålla för mer vrid än den 5-v manuella! 😉 Vi får helt enkelt se nät bilen är klar och får sig en omgång! Om den börjsr och slira så blir det manuell framöver! Det sades också ngt om att peter t16 försökte för ngt år sedan köra sönder automatlådan men han lyckades aldrig! Jag vet inte mkt alls om utväxlingen på dessa lådor eller hur pigga dem är med växlingen… Hörde bara lite av Lööf att den var riktigt pigg när han ägde denna bil innan mig (=

                  Kanske ngn kan förtydligöra hur automatlådorna beteer sig?!

                    november 4, 2013 at 13:24 #196880

                    Hej,

                    Beträffande automatlådan. En anledning till att den håller bra kan nog vara att den slirar konstant 🙄 Momentomvandlaren ser till att det aldrig blir så våldsamt med moment till växellådan och kanske viktigast av allt att kopplingen mellan hjul och motor blir rätt svag, så du får aldrig några kraftiga ryck vilket sparar slutväxeln. Jag laddar bara 0.8 bar ungefär och om jag gasar på i 100 km/h stiger varvet från 3000 till 4000 direkt, alltså utan att hastigheten ökat och det är ju heller ingen nedväxling. Kickdown funkar nog bara upp till 70 km/h eller så.

                    Så om du ska ta ut så mycket moment får du nog bara kolla att inte oljan blir alltför varm. Ju mer moment desto mer slir och därmed värme. Växelmekanismen är planetväxel, ungefär som ett treväxlat cykelnav och växlarna läggs i genom att planethjulen bromsas med några slags band. Dessa borde kanske kunna ge upp också, men kanske är momentomvandlaren återigen räddaren där.

                    Sedan kan jag som många andra säga att den är ganska rolig att gasa med just eftersom sliret gör att turbon spoolar snabbare… 😈

                      november 4, 2013 at 13:29 #196881

                      Det går att preppa automatlådan på og900 precis som vilken annan automatlåda…

                        november 4, 2013 at 14:15 #196882

                        Har Broberg någon aning om vad det skulle kosta att göra en sån “preppning” då?

                        Det står nämligen en svart 900 här med de förutsättningarna; NÄR motorn är bytt…

                        Andra har nämnt att även utan att göra nåt så pallar lådan för mycket tryck.

                        Mvh Johannes

                        Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

                          november 4, 2013 at 14:19 #196883

                          @morsole wrote:

                          Har Broberg någon aning om vad det skulle kosta att göra en sån “preppning” då?

                          Det står nämligen en svart 900 här med de förutsättningarna; NÄR motorn är bytt…

                          Andra har nämnt att även utan att göra nåt så pallar lådan för mycket tryck.

                          Mvh Johannes

                          håller mig lååååångt från gamla automatlådor :wacko

                          men det ska gå har jag hört.

                          pris osv.. jadu, bara kolla med lokala automatlåde renoveraren

                            november 4, 2013 at 15:56 #196884

                            Det bästa vore om man kunde få fram några riktvärden på vad den tål…

                              november 4, 2013 at 19:31 #196885

                              Mjo, men min bil höll ihop trots effekten med en orörd 5vxl, men det blir kul att se hur bilen går sen :mrgreen:

                                november 6, 2013 at 10:56 #196890

                                Hemkomna chassidelar från blästring och zinkbehandling, därefter målade med 2-komponentsfärg och nu är det klart! 😉

                                  november 25, 2013 at 18:25 #196989

                                  Update! 25/11

                                  Är i garaget och fixar slutdelarna av chassit innan det är dags att bygga ihop alltihop!

                                  Omålat vs. nymålat! stor skillnad ;)!

                                  http://www.ladda-upp.se/bilder/vwshztkjytlia/

                                  Mekar i gargaget där också muskelbilen står!

                                  http://www.ladda-upp.se/bilder/eyoikrgbrzkee/

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 19 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.