Bara en fundering ang. motortemp.

Forum Modellspecifika forum OG900 Bara en fundering ang. motortemp.

  • Detta ämne har 11 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast 2013-04-19 05:40 av .
Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #26169
    manganish
    Deltagare

    Är ju alltid så nojjig över allt så får väl skriva av mig min fundering.

    Undrar bara om detta är normalt:

    Har bytt termostat och putsat rent tempgivarkontakten för jag har haft problem med hängande mätare i kupén. Detta gjorde susen (Var kontakten som inte var dålig) . Nålen står nu klockan 3 som den ska!

    När det varit kallt ute så har jag alltid kört med värmen på max när jag kallstartat (hehe vill ju inte frysa) sedan när det blivit behagligt i kupén har jag dragit ner på reglaget. Nålen har då inte hunnit komma upp till klockan 3 men fortsätter och ställer sig där så fint så.

    Men nu när det blivit lite varmare ute o bilen stått i solen o gottat till sig så har jag kört ut på motorvägen med ingen värme pådragen. Då har jag märkt några gånger att nålen har gått förbi klockan 3. Nästan upp mot klockan 2 (nästan) för att stanna där några sekunder för att sedan gå ner till klockan 3.

    Är detta ett normalt betéende när det är lite varmare ute? Jag upplever bara detta när jag kör ut bilen kall på motorvägen utan någon värme alls på.

    Blir lite nojjig bara för idag när det var 10C ute så gjorde den så, tänkte bara om detta är normalt, så tempen inte skenar när det kanske är 27-28 grader ute. Efter att tempen gått ner till klockan 3 ligger den där stabilt hela tiden.

    #195459
    dennan
    Deltagare

    Hm.
    Inget sånt på våran räcer, kanske termostaten som in är helt hundra?

    Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

    #195461
    morsole
    Deltagare

    Är kylaren hel?

    Luftade du noggrant så inte det är lite för lite vätska i systemet?

    DÅ kan det bli som hos dig…

    Sen får man tänka på att inte köra för kung och fosterland INNAN termostaten öppnat.

    Mvh Johannes

    Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

    #195462
    saabaero
    Deltagare

    Prova att lufta systemet. Om inte det hjälper, byt termostat.
    Du kan även kolla så att termostatens luftningshål är monterat uppåt.
    Ett annat alternativ är att lära sig leva med den egenheten hos din termostat 🙂

    #195465
    manganish
    Deltagare

    Ska prova att lufta systemet. Fick läck på en kylslang för några veckor sen och då var det massor av luft när jag bytt den och fyllt på och det var svårt att få ur luften kom jag ihåg. Ska prova det!

    Det är massor med vatten i kylsystemet. Står på ”MAX” när bilen är kall 🙂

    #195466
    manganish
    Deltagare

    Luftade lite nu när jag kom hem (full värme på) men det kom bara vatten, så luft är det inte.

    Idag när jag körde så gick den bara upp pyttelite över mitten o sen ner. Gjorde en liten bild för att förklara hur mycket den gått upp vid några tillfällen. Idag tittade jag på tempmätaren och klockan 2 känns ju lite överdrivet att säga. Då har den ju kokat för länge sen. Bilden jag gjorde nu är lite överdriven kanske

    Orkar inte riva i termostaten nåt mer, bytt den två gånger redan pga för låg temp så nu får det vara såhär! Får helt enkelt inte kräma på i 110 direkt när jag kommer ut på motorvägen…

    #195468
    joh900
    Deltagare

    Sitter givaren efter eller innan termostaten? Oavsett så tycker jag det där är helt normalt sålänge det går ner igen… Vad är det för termostat du har i nu? 82, 89 eller 92 grader? Är det 89 grader så blir du nog kvitt ”problemet” med en 82 graders tersmostat då nålen oftast lägger sig precis under kl 3 vid normalkörning och går upp till kl3 eller nånstans mellan kl3 och det du har ritat ut om man kör lite hårdare, det är vad jag har märkt på mina bilar med 82 graders termostat.

    Beroende på årsmodell av din bil så kan du peta i ett relä till kylfläkten för AC (förutsatt att du inte har AC redan då) och sen koppla in en till fläkt på kylaren, sen är det bara dra in två trådar in i bilen som du kopplar till en brytare så kan du styra en extra fläkt manuellt. Så har jag gjort på en av mina bilar så kan man ge lite extra kylning manuellt då och då vid kökörningar, stadskörning eller bus. :mrgreen:

    Enda jag behövde göra var att dra kablarna till knappen, resten var fördraget. Ett relä och en till kylfläkt behövdes bara.

    #195469
    manganish
    Deltagare

    @joH900 wrote:

    Sitter givaren efter eller innan termostaten? Oavsett så tycker jag det där är helt normalt sålänge det går ner igen… Vad är det för termostat du har i nu? 82, 89 eller 92 grader? Är det 89 grader så blir du nog kvitt ”problemet” med en 82 graders tersmostat då nålen oftast lägger sig precis under kl 3 vid normalkörning och går upp till kl3 eller nånstans mellan kl3 och det du har ritat ut om man kör lite hårdare, det är vad jag har märkt på mina bilar med 82 graders termostat.

    Beroende på årsmodell av din bil så kan du peta i ett relä till kylfläkten för AC (förutsatt att du inte har AC redan då) och sen koppla in en till fläkt på kylaren, sen är det bara dra in två trådar in i bilen som du kopplar till en brytare så kan du styra en extra fläkt manuellt. Så har jag gjort på en av mina bilar så kan man ge lite extra kylning manuellt då och då vid kökörningar, stadskörning eller bus. :mrgreen:

    Enda jag behövde göra var att dra kablarna till knappen, resten var fördraget. Ett relä och en till kylfläkt behövdes bara.

    Givaren sitter i termostathuset! Jag har en 88 graders termostat från autoexperten. Med ett tränat öga kan man se att tempnålen ligger lite olika vid olika körningar men det är runt klockan 3. Något lägre vid lugnare körning som du säger o fräser man på i 120 så ligger den spikad på mitten (eller pyttelite över). Är ju bara en enkel tempmätare så viss variation är nog vanligt. Dock skulle ju frugan aldrig lägga märke till detta haha. Detta är alltså väldigt små variationer, knappt så att man ser.

    Min teori ang varför nålen går upp en bit över är att termostaten öppnar vid 88C, men vattnet hinner inte riktigt ”fly” motorblocket ut i kylaren medan motorn (på grund av motorvägskörning – varmt) värmer upp vattnet fortfarande, men när väl flödet kommit igång så stabiliseras temperaturen. Ska hålla lite koll på det när det blir sommar och vara lite försiktigt så att tempen inte skenar då termostaten öppnar.

    Årsmodellen är 1990, och nej, AC har jag inte. Jag förstår inte riktigt varför man ska koppla in ett relä på AC kablarna? Kan man inte bara sätta dit en fläkt isåfall och mata den med 12V direkt på fläkten, dra kablar in i kupén o sätta dit en switch?

    #195471
    joh900
    Deltagare

    En 1990 bör det vara fördraget på. Fläkten är avsäkrad med 30A har jag för mig, lägger man den lasten över en strömbrytare så brukar den inte bli så långlivad. Kopplar du det via ett relä så styr du bara strömmen som får reläet och dra vilket är typ.. inget alls i jämförelse. 😛

    Kolla på locket till elcentralen så finns det nog en tom reläplats märkt AC Kylfläkt och kollar du fram i kabelhärvan som går under kylaren så sticker det nog fram en 2 polig kontakt (grå) två ganska grova kablar (grön/svart?) som skall till fläkten.

    #195472
    manganish
    Deltagare

    Man är ju ingen elektriker direkt!

    Tack för tipset. Jag ska kolla upp detta på bilen

    #195477
    saabaero
    Deltagare

    Ibland beter sig termostater på det viset du beskriver. Troligen kärvar den lite som gör att den går trögt precis när den ska börja öppna
    Har du tur blir det bättre med tiden.

    Blir det något pysljud när du öppnar locket på expansionstanken ?
    Utan övertryck i kylsystemet kan man också få lite reglerproblem.

    #195478
    manganish
    Deltagare

    Ja det pyser på bra när man öppnar locket!

Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng