Batterifrånskiljare – plus eller jord?

Forum Övrigt SSR Batterifrånskiljare – plus eller jord?

  • Detta ämne har 13 svar, 10 deltagare, och uppdaterades senast 2008-07-21 18:50 av .
Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #18257
    mats a
    Deltagare

    Om man monterar den där nödbrytaren framför vindrutan, fyller den sin funktion (att göra bilen strömlös) oavsett om man bryter plus eller jord?

    #124045
    jrt
    Deltagare

    Visst gör den det, förutsatt att kabeln går direkt från batteriet!

    #124048
    stefan
    Deltagare

    fast det är bättre att bryta jorden. Använder man den på plussidan får du spänning på anslutningarna och vill det sig illa vid ev krock så kan dessa komma i kontakt med karossdetaljer och då orsaka kortslutning.

    #124050
    alfamats
    Deltagare

    Detta tänkte jag också på efteråt när jag hade monterat i en av mina bilar.Det blev plus som kopplades till brytarn.Men så här i efterhand så vore det bättre med minus.Pluskabeln kom ca 2 cm ifrån torpedväggen.Så jag röstar på minuspolen jag med.

    #124051
    Martin
    Deltagare

    Jag har kopplat in mina batterifrånskiljare via minus.
    Citerar MHRF: http://mhrf.se/include/pages/pdf/Risk_och_sakerhet_20010131.pdf sidorna 12-14

    På 92:an, vars batteri sitter mer eller mindre i torpedväggen, kan man ansluta frånskiljaren i torpedväggen med kontakterna mot batteriet och vredet åtkomligt från kupén.

    Jag vet att det bland annat bland båtfolket cirkulerar uppfattningar om att det skall brytas via plus, men jag vet inte teorin bakom detta. (ännu 😉 )

    #124052
    mats a
    Deltagare

    Kan båtteorierna bero på att båtfolket hanterar trä- och/eller GAP-skrov, och inte plåt? Därmed behöver de inte bry sig om huruvida komponenter ändå kan jorda via skrovet/karossen?

    Tack för alla svar! :thanks:

    #124056
    phermansson
    Deltagare

    Ofta känns det väl naturligt att bryta plus, så gör man ju med tex strömbrytare ofta. (Även om elektronerna går från jord till plus).
    I båtar finns speciella problem med korrosion orsakad av krypströmmar, jordad motor och ledande vatten, men är inte så insatt i det hela…

    #124066
    micke l
    Deltagare

    Tänk på att den ska kunna bryta laddströmmen från generatorn. Då annars motorn kan fortsätta gå, så länge generatorn laddar.

    #124074
    Morten S.
    Moderator

    Utførlig anvisning her: http://www.mamut.net/klassikerspesialisten/subdet17.htm

    Og vil du ikke borre hull i bilen, så kan en fjernstyrt hovedstrømsbryter anbefales.
    Jeg har installert en slik i min 95a. (uten tidsautomatikk, men manuell bryter)
    http://www.mamut.net/klassikerspesialisten/newsdet52.htm

    Been a Saab owner since 1987.
    I have owned at least 30 Saabs, mainly older Saabs.
    Today I have:
    1960 93F
    1967 96 Monte Carlo 850
    1974 96 "rally car"
    1989 900i 5 dørs
    2007 9-3 SC

    #124081
    stefan
    Deltagare
    Micke L wrote:
    Tänk på att den ska kunna bryta laddströmmen från generatorn. Då annars motorn kan fortsätta gå, så länge generatorn laddar.

    ja men nu är det ingen gammal diesel vi pratar om……bryter du kretsen till batteriet så slutar ju motorn att gå och det finns nog ingen generator i världen som fortsätter att ladda om kretsen till ackumulatorn bryts.

    #124082
    johan josefsson
    Deltagare

    Ett tips är att skaffa en riktig huvudströmbrytare med extra anslutningar på i bakkant. Då kopplar man in tändspolen på denna och en ledare från tändningslåset. Sen bryter den garaterat för utan tändspole går inte motorn speciellt långt. Så slipper med problem med spänningsfall i gamla tändningslås också eftersom huvudströmbrytaren garanterat har bra med ström.

    #124095
    sabbe
    Deltagare

    Växelströmsgeneratorn behöver bara yttre magnetiseringsström vid uppstart.

    Min motor fortsätter att gå när jag bryter den minuskopplade huvudbrytaren med motorn igång.
    Detta är inte rekommenderat att testa då det på de tidiga bilarna med växelströmmare satt en dekal på fläckthuset som varnade för att lossa minuspolen på batteriet med motorn igång. Det skulle förstöra dioderna i generatorn.

    Sabbe

    #124097
    mats a
    Deltagare

    Jag anar att vi pratat om två olika saker i den här tråden. Dels har det gällt nödbrytare i tävlingssammanhang, dels om nödbrytare i veteranfordon. Så här blev min lösning ialla fall.

    Med en ombyggd huvöppningsvajer kopplad till minuskabeln från batteriet i skuffen kan man enkelt göra bilen strömlös utifrån. Jag vet, brytaren är inte av metall, och det återstår att se om den hoppar ur läge själv vid tävling. Nu ska jag bara dammsuga luftintaget och återmontera friskluftstratten.

    #124377
    micke l
    Deltagare

    Starta upp bilen utan batteri men utan startkablar, så kommer bilen att gå så länge generatorn laddar! Det som händer är att generatorn tar stryk då den inte har en blyackumulator att arbeta mot!

Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng