Bedöma skick på motordelar innan hopsättning?

Forum Modellspecifika forum 95/96 TT Bedöma skick på motordelar innan hopsättning?

  • Detta ämne har 3 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast 2018-11-09 17:40 av .
Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #451235

    Nu när det äntligen skulle bli slut på snacket och fantiserandet har jag upptäckt en del tveksamheter på mina båda motorer av årgång 1965. Att den ena har ganska slitna lager och var allmänt ful visste jag sedan tidigare. ”Finmotorn” har dessvärre visat sig ha en kolv som glappar mer än de andra i övre kolvringspåret, ca 0,3 mm mot <0,1mm för de övriga. Verkstadshandboken säger att kolvringsglapp över 0,1mm inte är ok. Tanken var då att ta en bättre kolv från den andra motorn men då upptäckte jag att ”finmotorn” är omborrad till överdimension, ca 70,5mm.

    Första frågan till forumets rutinerade TT-mekare är hur illa det är att köra en otrimmad standardmotor med 0,3 mm glapp i ett kolvringspår om man inte tokvarvar motorn. Kommer det rassla? Är det rent av nära haveri med sprucken ring och repad cylinder eller kan det funka länge om jag kör försiktigt? Är det bara å köpa en överdimensionskolv 70,5mm och vara glad? Vad hittar jag sådan och till vilket pris? (som vanligt är allt lågbudget när jag är igång)

    Med mätklocka har jag konstaterat att den bättre av mina vevaxlar kastar ca 0,04mm radiellt mätt på ett av de mittersta lagren då veven ligger löst i blocket och roteras. Den mer slitna vevaxeln kastar endast 0,01 mm men kommer förmodligen låta ganska illa. Främre vevaxellagret har jag bytt då det var ganska slitet. De två mitt-lagren rullar lätt och tyst medan bakre vevlagret närmast vevaxeln har endast en lätt antydan till lagfinerljud. Rullar man ytterringen lätt med en fingertopp kan man nätt och jämnt ana en sliten känsla. Jag upplever inget av motorns lager som glappa. Vevstakarnas lager är mycket tighta i båda ändor och ingen lagerkorg har sprickor. Jag TROR bakre vevaxellagret borde kunna gå många mil till, det som oroar mig är främst det axiella glappet i ena kolvringsspåret och om vevaxelns kast på 0,04mm är litet nog för att kunna spännas in utan problem.

    Planen är att vardagsköra snålt och mjukt med denna motor under vintern några dagar i veckan i max 80 km/h. Alla packningar och O-ringar kommer att bytas, men i övrigt vill jag inte kosta på motorn mer än nödvändigt. Om jag gillar att åka tvåtakt kanske jag väljer att renovera den andra motorn under tiden, men det är mer sannolikt att jag satsar på en helt annan drivlina till min 95:a som ändå är ett osentimentalt hopkok av olika årsmodeller och därtill ful som stryk. 🙂

    Så vad säger ni, smälla ihop skiten och gasa tills det rasar eller bör jag som minst investera i en ny kolv? Är vevaxeln en riskabel chansning eller kan den hålla länge?

    #451236
    charlie101
    Deltagare

    Enligt mig så är kolvringsglappet värst. Jag skulle satsa på att skaffa en ny/beg 70,5mm kolv. Kolvras kommer för det mesta plötsligt och definitivt och skadorna blir permanenta. Ett dåligt vevlager kan i en del fall höras mala ett längre tag innan det slår stopp, men jag skulle nog montera den krokiga axeln om jag inte kan hitta nån i närheten som kan rikta den först. Krokigheten belastar ju lagren, så minskad livslängd är att förväntas. Men det tar ju inte mer än ett par timmar att byta motor på en 2 taktare…Största kruxet är väl att komma åt de främre motorkuddarna undertill, greja så de blir lätta att demontera uppifrån så spar man in mycke svärande…

    • Det här svaret redigerades för 1 år, 3 månader sedan av .
    Bilagor:
    #451262

    Komplett sats med tre kolvar och ringar har jag inte lyckats hitta för under 5000kr, vilket är låååångt över min leksaksbudget. Hittar jag ingen begagnad blir det ”jag gasar tills det rasar”, men då gasar jag försiktigt. Antar det är framför allt höga varvtal, kanske i kombination med att man lättar på gasen, som är värsta risken för att en kolvring börjar fladdra. Det var ingen vacker kolv i det bifogade fotot! 1st bättre begagnad 70,5-kolv efterlyses således!

    Det där med motorfästena blev jag inte klok på vid en snabb titt men jag ska lägga det på minnet. Den 95:a jag tänkt sätta motorn i har från början V4, så jag får fulfixa motorrummet lite för att passa en TT och då kan jag göra lite som jag vill med motorfästena.

    #451346
    tilda
    Deltagare

    På 1960-talet jobbade jag på Saab. Första året, 1964, monterade jag 108 motorer varje dag. Vi var två montörer som tog varannan bil. Vi hade fem minuter på oss att ta motorn från vaggan i en travers, montera den, dra fast de sex skruvarna till motorfästena fram sätta dit kopplingsslangen samt montera frihjulsreglaget med tillhörande saxpinne.
    Det svåraste momentet var att få dit skruvarna till motorfästet men vi hade ett specialverktyg som passade inne i fästet så att det gick att bryta gummit åt alla håll.

    1 användare tackade författaren för det här inlägget.
Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.