Belysning 900OG

Forum Modellspecifika forum OG900 Belysning 900OG

• Detta ämne är tomt.
Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare

Har fixat till en 900OG, har bytt tändningslås efter tidigare ägaren har slagit sönder det hela. Allt fungerar utom parkering och halvljus, hittar inte felet. Den startar och går och allt ok. Nu återstår bara elfelet. Är det någon som kan tips. Kan det vara ljusreläet?

Tips emot ses

Kjell-Urban Näs

Saab_ahed
    Deltagare

Hejsan,

Jag kommer att tänka på denna brytare/omkopplare.
    För mig har den varit misshandlad pga. extraljus installationer med mindre bra kopplande av el…

Ljusomkopplare

Bilagor:
    Mathias
    Deltagare

Hej!

Här provat att svara flera gånger men inläggen fastnar inte, iaf inte med bilder länkar.

Såg att du hade Heynes, kolla elschema och mät dig fram, komponent för komponent.

Mvh

Mathias

Hej
    Jag skulle mäta om det kommer någon spänning till ljusvredet(bild ovan) då vet du om det är före eller efter vredet det är fel.
    Har läst att det inte är ovanligt att vredet ger upp.
    Lycka till!

Saab 9-5 kombi -07, 95 V4 -73, 95 de lux -63, mc Örnen 120cc -50

Har 30 spänning till ljusströmställaren och spänning mot parkeringsljuset med parkeringsljuset lyser ej. Spänning på utgående stift mot parkeringsljuset, Har byt ljusrelä inget hjälper. Har tidigare byt startmotor, kupefläkten, tändlås med tillhörande mekanismnen mot tändplattan. Allt annat elektiskt fungerar utom parkering och instrumentbelysning. Är det någon som har någon ledande ”tråd” till felet, Tändplattans X vad styr den?

Lsoderlund
    Deltagare

Testa lägga tryck på ljusrelät i säkringsboxen. Ofta blir det glapp där, löses med en klippt torr tvättsvamp.

Saab 99 GL ´83
    Saab 900 Turbo cabriolet ´87
    Saab 9-3 Turbo ´99

Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

Har du mätt i lamphållaren så du vet att spänningen kommer dit?
    Vad gäller instrumentbelysningen så kan reostaten vara boven.

Saab 9-5 kombi -07, 95 V4 -73, 95 de lux -63, mc Örnen 120cc -50

Saab_ahed
    Deltagare

Hej,

Du borde ha +12 volt spänning på terminal X i tändlåset i alla lägen förutom i LOCK
    Och jag har för mig att terminal X styr larm.

• Det här svaret redigerades för 1 minut sedan av .
Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng