Bensinläckage ovan tank Saab 900 T 16v 1990

Forum Modellspecifika forum OG900 Bensinläckage ovan tank Saab 900 T 16v 1990

Detta ämne innehåller 6 svar, har 6 deltagare, och uppdaterades senast av 2010-12-13 14:03.

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare

nicklas
    Deltagare

Hallå! Fick min bensinpump bytt för 3 veckorsedan och hade inte tankat fullt förren igår, började lukta bensin direkt och nu har jag toligen hittat läckan, Det är vått runt pumpen, plast locket eller hur jag ska förklara. Tog bort ”golvet” i bagagen och ´sen gummit som sladdarna går igenom till pumpen, där är de vått. Kan de missat nån packing eller dragit det fel? Sitter hårt så det är inte löst. Ska åka dit i morgon och se vad de säger men det bästa vore om jag fick tätt på de direkt. Har inget garage och -15 just nu så är inte sugen på skruva direkt…

albacka
    Deltagare

Det sitter en stor o-ring under ”muttern” den har antagligen hamnat snett. Jag skulle nog åka tillbaka imorron om inte ny packning finns att tillgå.

saabaero
    Deltagare

Den stora o-ringen är oftast helkass med jättedålig passform när den suttit några år. Troligen har verkstan slarvat med att byta o-ringen.

nicklas
    Deltagare

Tack för svaren!!
    :thanks:

Blir att åka till verkstaden i morgon! Hoppas dom har vett att inte kräva betalning!

longjohn61
    Deltagare

hade samma problem fast det var jag själv som gjorde jobbet 🙂 Det vart att köpa en ny på saab.

Mvh Nisse

Martin
    Deltagare

Det går att återanvända den gamla gummimanchetten/packningen om man vill. Men om man inte är snabb vid bytet kan den svälla, och då är det bara att slänga den.

Jag började byta en gång, men bestämde mig för att fortsätta med återmonteringen nästa dag. Dagen efter var det fullständigt omöjligt att få ned packningen i sätet för tankarmaturen.

saab putte
    Deltagare

Tja! Funkar även ypperligt att korta oringar å sedan limma ihop dem med superlim,blir starkt som satan,oftast går dem av brevid skarven om man drar allt man har..
    Detta brukar reparatörer göra då det kanske måste göras en tätning som ska va lång som tusan, finns ju på metervara så det är meningen att dem ska limmas så det är beprövat.

Testat detta flera gånger med bra resultat,bla gjort ny ring till ett motorvärmarelement och det gick fint… Men det bästa kanske vore å köpa en ny på saab men detta är ett tips i allafall..om nu oringen är mjuk å fin vill säga..

Faktiskt så kan man ha för många saabar. Det är sanning det 🙂

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng