Besiktad! (Besiktning! Önska mig lycka till!)
Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Besiktad! (Besiktning! Önska mig lycka till!)
- Detta ämne har 7 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast 2006-05-03 13:25 av
stefan.
-
FörfattareInlägg
-
Tidigare inlägg:
Så var det dags, den avskyvärda besiktningen närmar sig…
Bilen har haft körförbud sedan 1:a december ifjol, då jag struntade i att besikta den då eftersom det fanns lite fix att göra, såsom ny främre ljuddämpare mm. Men nu är detta löst, så en besiktning vore på sin plats.
Det finns dock några saker som oroar mig inför besiktningen. Bilen har stått ganska mycket under det senaste året, kördes egentligen bara under början av förra året, sedan har den stått. Det var en annan ägare på bilen då, som tillslut gav mig bilen eftersom denne inte kände att den kunde ta hand om den.
Så nu är min plan att besikta bilen och använda den som bruksbil, då säljer jag bort min nuvarande bil och goes V4 all the way. Det vore så fantastiskt roligt! 
Så, det som oroar mig lite. Bromsarna skrapar rätt mycket när man bromsar, men tar bra vad jag kan erfara. Det känns iallafall som om den stannar ordentligt. Handbromsen tar mer eller mindre inte alls, ska testa att spänna den innan besiktningen och se om det räcker. Antagligen måste det bytas delar, men vi får se. En annan sak som känns sådär halvroligt, är att det ”klonkar” i främre hjulhus på höger sida vid smågupp. Vad kan detta mest troligt vara? Trasig fjäder? Sönderrostat fjäderfäste? Isåfall, hur jobbigt/svårt är sådant att åtgärda?
Besiktningen får bli en annalys över vad som måste fixas på bilen, jag vill ju att den ska vara i hyffsat skick innan jag säljer bort min nuvarande bil.
Allt annat fungerar utmärkt, motorn går som en klocka och startade efter två ”mjumju” i förrgår. Frihjulet fungerar också som det ska.Jag är som sagt sjukligt ovan vid bilmek, men är inte direkt rädd för att testa och lära mig. Men jag är mycket nervös inför besiktningen. Jag älskar ju denna bil, hoppas besiktningen också gillar den.

Kan behöva lite småtips och lyckönskningar hur som helst!
Föresten, det fanns bara en besiktningstid kvar denna månad, och den är i början av nästa vecka, annars fick jag vänta till andra veckan i juni, och det är aldeles för långt fram.
Därav blev det lite snöpligt och jag hinner inte kika så mycket på bilen innan det är dags. Än mindre åtgärda större saker.
Besiktad!Nu har jag då fått bilen besiktad, och jag är lite förvånad över resultatet! Såhär lyder besiktningsprotkollet:
1. Parkeringsbroms, bromsverkan, otillräcklig.
2. Bromsrör, bak, båda sidor, yttre rostskadat.
3. Bromsslang, fram höger, skadad.
4. Vindrutesporare, ur funktion.Jag hade nog förväntat mig fler glappa spindelleder och liknande, men nu blev det såhär istället.
Jag vet inte riktigt, hur ”illa” är detta? Jag har nu en månad på mig att kirra dessa saker.
Sökte lite på Mekonomen och Autoexperten, men där hittade jag inga bromsrör dessvärre. Vart kan man få tag i nya sådana? Bromsslang verkar finnas för drygt hundringen på båda ställena iallafall. Handbromsen vet jag inte riktigt vad som är galet, men antagligen är backarna helt slut och en vajer verkar vara av. Vindrutespolaren är hel, det var bara jag som glömde fylla på den.
Vad tror ni? Kom gärna med tips på vart jag mest troligt kan hitta delarna. Om någon här i trakten ”vill” hjälpa mig med reparationerna så skulle jag bli omåttligt glad!
Eller ska man rent av lämna in bilen till Saab? 
Klonket kan vara glapp p-ände eller spindelled, det lär du få veta vid besiktningen. Jag hade en glapp p-ände när jag besiktade senast. Besiktningsmannen muttrade att det var en ”strykare” på den men va snäll och släppte igenom den.
Det kan även vara bromsoket som är lite glappt, det kan du kolla genom att bromsa lätt när du kör i småguppen. Blir det tyst så kan du misstänka bromsoket. Det finns säkert många på forumet som har mycket bra tips på hur du isåfall fixar det.
Lycka till med besiktningen!
//Stefan W
På tal om detdär med besiktningstid så brukar det funka att kolla ett par gånger om dan på nätet om det dykt upp några återbudstider – fick nyss tag på en till nu på onsdag trots att det i fredags var fullt fram tom juli… Så om du känner att du inte hinner med vad du vill och tror krävs, avboka och gör som jag =)
Nja, jag tror jag behåller besiktningstiden. Jag måste besikta för att komma underfund med vad som måste fixas dessutom. Har aldrig haft denna bil på besiktningen då jag fick tag i den efter den senaste besiktningen. Om jag bara får till problemet med det döda halvljuset och det att jag bara kan ljustuta med helljuset så finns det inte så mycket mer jag kan göra innan besiktningen.
Skrev en tråd om detta problem aldeles nyss, som om någon här vet vad som kan vara fel och en bra lösning på detta får hemskt gärna komma med tips. Som sagt, har bara morgondagen på mig innan besiktningen. :/
Jag kan hjälpa dig med delarna, har samtliga prylers på lager inkl färdiga bromsrör. Kan rekommendera att byta hela paketet bak, är det orört så är som sagt backar kanske halvdåliga och luftnipplar som går av. Bättre då att rusta sig med allting då det mesta är småpengar iallafall.
Allt är nytt med normala garantier.Se där, vad kan det kalaset då kosta, Stefan? Delarna i sig är ju inga dyra grejer, ringde Mekonomen och hörde efter. Ca. 140:- för bromsslangen och 60:- /st för bromsrören inkl. luftnippel. Det är mer själva bytet som blir mitt problem, då jag inte kan något alls rörande bilmek. 😛
Rör bak 48kr st, Hjulcylindrar 110kr st, Wirar 90kr st, Backar 195kr satsen, Monteringssats backar 145kr, Slangar fram 125kr st
Jag rekommenderar starkt byte av hjulcylindrar, då är det bara att klippa av rören och kasta det gamla och då behöver man inte oroa sig över avdragna luftnipplar för även om du köper nya sådana så är det ett mörker att borra ur dem med lyckat resultat.
Allt finns på lager.
Har man alla delar till hands är det lättare att lyckas om man är okunnig, nån mekarkunnig vän kanske kan bistå med hjälp att lufta systemet sen. -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
