Bestyckningstips Weber 32/36 DGV 37A?

Forums Övrigt SSR Bestyckningstips Weber 32/36 DGV 37A?

Viewing 7 posts - 1 through 7 (of 7 total)
  • Author

Har fått tag i en nästan oanvänd Weber 32/36 DGV 37A som har elektriskt lågfartsmunstycke och manuell choke. Har antaligen suttit på B18 i bandvagn. Ska användas på juniors under renovering pågående Sonett III -70, som har vad vi kan förstå en något trimmad 1500-maskin. På dubbelinsuget sitter nu fn via adapter en std FoMoCo. Motorn går överhudtaget inte någotsånär rent förrän den blivit riktigt varm. Hur mycket trimmad?
    Kan någon tipsa om hur denna Weber bör bestyckas innan vi försöker sätta den på plats! Hur göra med det elekriskt styrda lågfartsmunstycket?
    Hur brukar man göra med vevhusventilationen?

Sonett #405 för sonens räkning (Sonett III -70)
    PS se vår inbjudan till sommarträffen Skåne, som nu är kortat till söndagen 29/7.

DS Sten-arvid

porsche944
    Deltagare

Hej, ett tips som kan vara gångbart är följande.

Bestyckning. Port 1 Port 2

Halsring 26 27

Spridare 3,5 3,5

Emulisionsrör F6 F6

Luftmunstycke 160 140

Huvudmunstycke 150 150

Lågfart 60 55

Acc- munstycke 70

Nålventil 200

Denna bestyckning rekomenderas till Volvo
    B 23 med lätt trimning. Skall kolla om jag har uppskrivet vad min Sonett med 32-36 DFV
    har för bestyckning.
    Se bara till att inte snåla på bränslet.

MVH Michael Rasmussen

andypeak
    Deltagare

Hej Sten-Arvid,
    följande tips från Jack Ashcrafts Total performance V4 till 32/36 DGV5A.
    E-rör Muns. Huvud. Lågfart Acc
    Port1 F5 135 160 50 50
    Port2 F16 140 190 65 50

Vad gäller Nålventil har jag ingen uppgift men en god gissning är 175 el. 200. Tittar man i Weberboken för andra trimmade motorer med samma slagvolym verkar det rimligt.

Detta gäller för en 1500/1700 motor portad med med ngt liknande en en 7.2 kam.
    Lycka till!

anonymous
    Deltagare

Stoppade ju i en Weber 32/36 DGAV på min trimmade 1500 UTAN att kolla vad den var bestyckad med. Detta misstag kommer jag nog inte göra om en gång till. Efter en viss tids tänkande så slog det mig att förgasaren kommer antagligen från en Ford 6:a av något större slagvolym än min 1500 motor. Den fick alltså så mycket bensin att den höll på att kvävas. Så nu är det bara att bestycka om.

Tack för bestyckningstipsen förresten!

/Gustav & Silvia

andypeak
    Deltagare

Gustav o Silvia,
    jag har också en 32/36 DGAV förgasare liggande och en fråga när det gäller de två returrören (bränsle)ut från förgasaren. Vad har du gjort med dem? Hur löste du detta?

Om du hittar en bra bestyckning till din motor kan du väl lägga ut den under detta forum?

anonymous
    Deltagare

Två returrör? Jag trodde också att båda var retur, men jag fick förklarat för mig att det som kommer snett underifrån(från höger) är ingången och det som går rakt ut åt vänster(sett framifrån) är returen. Just nu har jag bara pluggat returen men jag kommer att sätta en T-koppling på bränsleledningen innan bränslepumpen. Detta borde ge samma effekt som att leda den tillbaka till tanken. Men först ska den bestyckas ordentligt….

Lycka till!

/Gustav & Silvia

ola
    Deltagare

Tack för svaren!

Fick följande rekommendation från Ronwil och bilen verkar gå riktigt bra enligt följande spec:

Bestyckning. Port 1 Port 2

Halsring 26 27

Spridare 3,5 3,5

Emulisionsrör F6 F6

Luftmunstycke 170 150

Huvudmunstycke 145 155

Lågfart 60(ev 55) 50

Acc- munstycke 60

Nålventil 200

Viewing 7 posts - 1 through 7 (of 7 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.