Bestykning av Monte Carlo 850

Forum Modellspecifika forum 95/96 TT Bestykning av Monte Carlo 850

Detta ämne innehåller 5 svar, har 4 deltagare, och uppdaterades senast av 2016-08-04 09:17.

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare

Morten S.
    Moderator

Jeg har hatt motorhavari på min MC 850 pga for høy varme på midtre sylinder.
    Hva som er årsaken er jeg usikker på, men det var under en tur til Nord Norge med mye fjell og bakker.
    Jeg har kjørt bilen ca 1000 mil etter renovering,uten problemer.

Motoren er ikke trimmet og var bestykket iht. verkstadhåndboken med 120 dyse på alle tre. For standard motor er det vel 125 på midtre?

Dere med Sport/Monte Carlo – hvordan har dere bestykket forgasserne?

Been a Saab owner since 1987.
    I have owned at least 30 Saabs, mainly older Saabs.
    Today I have:
    1960 93F
    1967 96 Monte Carlo 850
    1974 96 "rally car"
    2007 9-3 SC

jrocket
    Deltagare

Hej,
    Jag har ingen Montecarlo dock läser jag följande rekommendation i XP-manualen:

Gå upp en storlek i huvudmunstycke till 125-125-125 samt byt lågfart munstycke från 55 till 60

Dessa rekommendationer beror på etanolinblandningen i bensinen , jag vet inte om ni har etanol inblandat i Norge ?

Med vänlig hälsning, Johan

Morten S.
    Moderator

Takk for innspill.
    I 95 oktan skal de fleste bensinmerker ha 5% etanol. I 98 oktan er det ikke etanol, men stadig færre steder selger dette.
    I Sverige har dere vel 10% etanol?

…Dessa rekommendationer beror på etanolinblandningen i bensinen , jag vet inte om ni har etanol inblandat i Norge ?
    Med vänlig hälsning, Johan

Been a Saab owner since 1987.
    I have owned at least 30 Saabs, mainly older Saabs.
    Today I have:
    1960 93F
    1967 96 Monte Carlo 850
    1974 96 "rally car"
    2007 9-3 SC

baard
    Deltagare

Hei Morten !

Her det bare å teste seg frem til rett bestyckning. Det er viktig å huske at alt har en sammenheng. Riktig bestykning av lavfartsdyse, hoveddyse og emmodyse (Konjungtur). Så må tenningen være rett, og tennpluggene riktig i forhold til de type kjøring du skal bedrive.

Hvis tennpluggene på cyl 1 og 3 har rett farge, kan du konsentrere deg om sylinder 2.

På standard LF 3 forgasser har cyl 2 135 dyse, og 1 og 3 120 dyse.På MC er det 3 ganger 120.

Det som er verd å merke seg, er at emmodsyene på MC er 3 x 200 og ikke 3 x 220 som på standard LF. Sjekk emmo dysene at de har rett dimmensjon. Hvis de er 220, kan motoren få for lite bensin på høyt varv.

Hvis motoren er litt små nuggete på lav fart, må du øke størrelsen på lavfarts dysene fra 55 til 60.

1 användare tackade författaren för det här inlägget.

hubbe
    Deltagare

Hej Morten,

problemet är att den mellersta cylindern är kallare än cylindrarna 1 och 3.
    Orsaken är att det kalla vattnet från kylaren är riktad mot cylindern 2.
    Det betyda för mig, att cylindern 2 är mer kylda än cyl.1 och 3.
    Jag har löst problemet med en plåt i motorblocket.

Hälsningar
    Hubbe

hubbe
    Deltagare

Hej Morten,
    problemet är att den mellersta cylindern är kallare än cylindrarna 1 och 3. Orsaken är att det kalla vattnet från kylaren är riktad mot cylindern 2. Det betyda för mig, att cylindern 2 är mer kylda än cyl.1 och 3. Jag har löst problemet med en plåt i motorblocket.
    Hälsningar Hubbe

Obs
    en kall cylinder måste får mer bensin. (bestyckas upp)

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng