Blir galen! 9000 2.3i -94 går som en påse skit!

Forum Modellspecifika forum 9000 Blir galen! 9000 2.3i -94 går som en påse skit!

Detta ämne innehåller 11 svar, har 5 deltagare, och uppdaterades senast av 2016-10-15 23:37.

Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #418608
    Profilbild på Joakim Vahlberg
    Joakim Vahlberg
    Deltagare

    Behöver hjälp med mitt mystiska problem…

    Kan inte hitta felet på min 9000 2.3i från -93!! När jag vrider på tändningen så startar den direkt, rusar upp till ca 2000 varv och sedan ner på normala tomgångsvarv där den börjar huttra och misstända. sen kan motorn åter igen rusa upp i varv för att sedan sjunka ner till kanske 500 varv, huttra, misstända och sedan stanna. Om jag trycker på gasen så spottar och fräser den mest. pumpar jag på gasen, så kan den tvärrusa upp i varv. Det är knappt så att den reagerar på gaspådrag under 2500 varv…

    Den är väldigt svårkörd upp till normal motortemp, men jag lyckades besikta den med en 2:a på förhöjd tomgång och högt lambdavärde.

    Så. Nu har jag ju försökt felsöka och provat byta vissa självklara delar:

    Tomgångsventil
    Luftmassemätare
    Tändkassett
    Styrbox tändning
    Styrbox insprutning
    Lambdasond (ny)
    Tändstift
    Bränslefilter
    Bränslepump
    Bränsletrycksregulator

    Har testat att rengöra spjällhuset.
    Har försökt kolla efter vakuumläckage.
    Har bytt dom små vakuumslangarna.
    Har testat ett annat späjjhus/spällägesgivare. Dock från en 2,0 -91

    Check engine lyser. Den ger felkoderna 22451 och 25651 i tech II

    Vad göra????

    Mvh/ Jocke

    • Detta ämne redigerades 2 månader sedan av .
    #418796
    Profilbild på Joakim Vahlberg
    Joakim Vahlberg
    Deltagare

    Hallå? Är det aldrig någon här och läser inläggen eller? 😄

    #418890
    Profilbild på Timpa
    Timpa
    Deltagare

    Spontant hade jag gissat på tomgång men den hade du bytt.
    Kablaget till spjällaxelgivaren går i en böj mot motorhuven om det kablaget glappar
    får du konstigheter med tomgångs varvet så pilla lite där.

    Och vad står felkoderna 22451 och 25651 för ?

    Timpa
    http://saab9000vector.blogspot.se/

    1 användare tackade författaren för det här inlägget.
    #418898
    Profilbild på Joakim Vahlberg
    Joakim Vahlberg
    Deltagare

    Ok, jag ska testa rucka lite på kabeln!

    Felkoderna då.
    22451: bränsleblandningen för mager på tomgång pga luftläckage. MEN VART??
    Felkod 25651: air mass meter signal low.

    #419018
    Profilbild på 99t-78
    99t-78
    Deltagare

    Hej.
    Jag skulle prova att byta vevaxelgivaren.

    Thomas

    1 användare tackade författaren för det här inlägget.
    #419019
    Profilbild på Joakim Vahlberg
    Joakim Vahlberg
    Deltagare

    Tack för tipset! Vevaxelgivaren är ju en av få grejor jag inte testat byta än 😉

    #419038
    Profilbild på joand8
    joand8
    Deltagare

    Om du har felkoden på luftmassemätaren så sitter troligen problemet där! Koppla ur kablaget från denna & testa om bilen går bättre. Då är värmetråden som sitter i massamätaren av & bilen går som skit.

    #419039
    Profilbild på Joakim Vahlberg
    Joakim Vahlberg
    Deltagare

    Om du har felkoden på luftmassemätaren så sitter troligen problemet där! Koppla ur kablaget från denna & testa om bilen går bättre. Då är värmetråden som sitter i massamätaren av & bilen går som skit.

    Har både provat koppla ur lmm och bytt till en annan, men bilen uppträder exakt likadant ändå!

    #419064
    Profilbild på hyena81
    hyena81
    Deltagare

    Jag hade exakt samma problem med en 2.3i -93 och den gången låg felet i att packningen mellan insuget och toppen var trasig och sög tjuvluft.
    Prova att spraya startgas där insugsröret möter topplocket och notera om bilen reagerar på det

    1 användare tackade författaren för det här inlägget.
    #419065
    Profilbild på Joakim Vahlberg
    Joakim Vahlberg
    Deltagare

    Jag hade exakt samma problem med en 2.3i -93 och den gången låg felet i att packningen mellan insuget och toppen var trasig och sög tjuvluft. Prova att spraya startgas där insugsröret möter topplocket och notera om bilen reagerar på det

    Hej!
    Det lät ju mycket lovande, ska kika på det! Du syftar alltså på insugsgummit?

    Mvh Jocke

    #419067
    Profilbild på hyena81
    hyena81
    Deltagare

    Nja, det sitter någon slags papperpackning eller dylikt mellan insuget, med spridarna osv, och topplocket.
    Snodde en bild från nätet där man har tagit isär delarna i fråga.

    Bilagor:
    Du måste vara inloggad för att se bifogade filer.
    1 användare tackade författaren för det här inlägget.
    #419070
    Profilbild på Joakim Vahlberg
    Joakim Vahlberg
    Deltagare

    Nja, det sitter någon slags papperpackning eller dylikt mellan insuget, med spridarna osv, och topplocket. Snodde en bild från nätet där man har tagit isär delarna i fråga.

    Ok, nu är jag med! Vore ju guld om det visar sig vara felet. Hade inte klockan varit 23.30 nu, så hade jag sprungit ut och testat med startgasen direkt! 😉

Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.