Blivande SAAB 9-1

Forum Övrigt Allmänt Blivande SAAB 9-1

  • Detta ämne har 12 svar, 10 deltagare, och uppdaterades senast 2008-04-14 08:42 av .
Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #17566

    Min nästa bil; helt klart 🙂
    Nu håller vi tummarna för framgång!
    http://www.automotorsport.se/live-saab-9-x-biohybrid/13588

    #118987
    porsche944
    Deltagare

    Hej S-A, min nästa bil blev ingen SAAB, det blev en tysk kvalitetsvagn denna gång, tillverkad av SAAB:s ägare. mao en Opel.

    #118988
    Lustgasen
    Moderator

    http://www.teknikensvarld.se/nyheter/080303-saab-9-1-9-x-bio/index.xml

    faktumet att den har en 1,4 liters etanol motor och 200 häst gillar jag 😎 :hype:

    Saab 99 Van -77

    Sekreterare och redaktör i Svenska Saabklubben

    #118991
    henning
    Deltagare

    Er det bare meg eller er det flere der ute som er skeptiske til bio brenstoff? Mener dette er feil fremgangsmåte på å forminske utslipp. Biobrensel har såvidt begynt men man ser allerede problemer flere steder.

    Ikke sikker på at saab velger riktg her…?

    Henning.

    #118993
    porsche944
    Deltagare

    Vad det gäller E 85 ser jag det lite som ”ett spel för galleriet” merparten av de etanol bilar som säljs nya är ju ”förmånsbilar”. Detta skulle ju helt plötsligt innebära att alla som åker tjänstebil har blivit miljövänner, när dom sätter sina 9-5 2,3 turbo och Volvo V 70 2,5 T, tillförmån för E 85 bilar från SAAB och Volvo.

    Detta tror jag inte en minut på, anledningen är som vanligt pengar, förmånsvärdet är ju 20% lägre på E 85 bilen. Kör man sen den på E 85 kommer man snart på att man måste besöka bensinmacken titt som tätt. Enligt pålitlig källa tar en 9-5 biopower ca 1,5 – 1,8 lit med mycket stadskörning och med automatlåda. Resultatet blir att man tankar bensin för att få ner förbrukningen på bilen.

    Vilket miljömål har man då uppnått? Fortfarande har man som förmånstagare 205 lägre förmånsvärde oavsett om man kör på bensin eller E 85.

    För att få E 85 åkarna att köra på E 85 kan ju skatteverket kräva in från företagen hur många liter bensin resp E 85 som en tjänstebil har förbrukat av de olika företagen, detta kan ju inte vara något större problem, miltalen blir ju redan nu redovisade gentemot skatteverket. Då får ju varje enskild förmånstagare skatta efter vad man förbrukat, låg skatt på E 85 förbrukningen och det höga värdet på bensin förbrukningen.

    Men jag tror att förtjänsten på att köra E 85 kommer att minska gradvis framöver.

    Men miljövänligast är det ju att köra diesel. Min nya har en förbrukning på 0.48 blandatkörning, 0,40 ren landsväg.

    #118994
    ayrton
    Deltagare

    Sen när blev Opel kvalité? 🙂

    Ämnet har kanske har varit uppe, men varför envisas SAAB med att ha kvar gripen i sin logo? Den är ju Scanias, och har egentligen väldigt lite att göra med SAAB överhuvudtaget, är det inte fler än jag som tycker att det borde plockas fram en ny logo med inspiration från den gamle med flygplanet på?
    Det är ju ändå SAABs ursprung, o de försöker ju sälja 9-3 med jetplansgener, inte med lastbils…

    #118995
    porsche944
    Deltagare

    Om jag jämför de sista nya SAAB:arna jag köpt 9-3 -99, -02, -06 så har de inte varit något att imponeras av :jobbar:, tvärtom, eller som smilyn visar. De Oplar jag haft genomåren 11 st har ALLA gått helt felfritt. Kanske är gripen loggan helrätt just nu, Porsche 😎 köpte ju VW igår samtidigt som VW köpte merparten i Scania. dom gamla SAAB:arna har jag givetvis kvar :applause:

    #118996
    rodder76
    Deltagare

    Nu skämmer Saab bort oss med nyligen presenterade Aero-X och 9-4X känns som det va igår de visade.
    Jag gillar verkligen 9-X Hybridens formgivning med tydliga drag utav Aero-X i fronten och Bondbug i baken. Synd bara att de väljer att lägga krutet på 9-4X.

    Vad gäller drivmedel så tror jag personligen på att ickefossila bränslen är bättre alla dagar i veckan mot olje-drivmedlen. Jag är dessutom som Saabfanatiker stolt över Saab´s arbete mot alternativa drivmedel. Kanske är det GM som äntligen förstått att de måste profilera varje varumärke specifikt och att det är därför Saab får nöjet att presentera dessa ”nymodigheter”

    Sen att det finns personer som köper en E85-bil och kör den på bensin är ett jäkla hyckleri och det ska inte Saab behöva stå till svars för. Höj bensinpriset till 20kr/litern så kanske det blir lite eld i baken på brukarna eller vi får framförallt hoppas på att USA:s näste president vågar ta i med hårdhandskarna.
    Att försöka försvara sig med räckvidd på bilen bilen Bensin vs E85 funkar inte för mig.
    Oljan är kraftigt undervärderad och tyvärr har väldigt många i västvärlden svårt att acceptera detta faktum.

    Det är klart som korvspad att även jag vill åka billiga mil, men jag anser att rätt ska vara rätt och det är banne mig inte rätt att suga blodet ur planeten och sälja till rea-pris.

    Till dieselvänner:
    Jag är varken miljöaktivist eller påläst om miljöaspekterna. Men hur kan diesel vara det miljövänligaste? Är inte det som att slänga bly i naturen och säga ”av jord är du kommen och jord ska du åter bli”
    Dessutom så kom det nya rön och artiklar för inte så länge sedan som påvisar att dieselbilar med partikelfilter inte är miljövänligare än dieselbilar utan partikelfilter per automatik utan att vissa av partiklarna som fortfarande släpps ut är giftigare….. nicht gut.

    #119007
    cch
    Deltagare

    För att återgå till topicen…

    Bilen är helläcker, hade oxå velat ha en sån!!
    Får jag provköra om du köper en S-A ? 😉

    Mvh

    Christer

    #119008

    Det är klart Christer. Hoppas att det inte ska dröja så länge 😀

    Jag vill inte heller ge mig in på miljöaspekterna. Det är politiker och de stora bensinbolagen som i stort styr utvecklingen. Det man dock kan säga om hybridmotorn i bilen är att Saab är bäst i världen på sådant här.

    Bilen är i mina ögon otroligt läcker och innovativ. En sån här 3-dörrars ”lågflygande kabin” skulle passa frugan och mig som pansionärspar, med smak för bilar och teknik, alldeles utmärkt :console:

    #119013
    saab v4-ever
    Deltagare

    Jag gillar den skarpt! Ratten ser lite ”månbasalpha” ut men den utskjutbara bakspoilern är bara så läcker. Hur sistnämnda funkar i vårt klimat är väl kanske en gåta men jag gillar ändå SAABs djärvhet i designen!
    Mera sånt!
    ///Harald

    #119041
    William
    Deltagare

    nääästan samma ratt som i V4a! 😉

    #120374
    anders dahl
    Deltagare

    Misstänker att din säkra källa som kör 9-5 har hyfsat tung högerfot och kanske skulle använda sportknappen lite mindre. Jag kör 20-30 mil dagligen och väldigt mycket stadstrafik/köer och bilen drar ca 1,3 liter.

Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng