Blyersättning (långt)

Forum / Övrigt / Allmänt / Blyersättning (långt)

Forum / Övrigt / Allmänt / Blyersättning (långt)

  • Författare
    Inlägg
    • december 10, 2001 at 22:44 #8323

      Som ni vet är Saabklubben organiserad i MHRF.
      På MHRF´s årsmöte i oktober redovisades resultatet av en undersökning av olika blyersättningsmedel.

      Källa MHRF På Gång nr 7-01

      Blyersättning
      Motorhistoriska Riksförbundet (MHRF) har på uppdrag av MHRF:s förbundsstämma 2001 gjort en undersökning av olika blyersättningspreparat på den svenska marknaden.

      I samråd med erkända motor- och bränsleexperter i landet har man låtit analysera följande preparat:

      • TRI-PAK
      • TLI-PRO
      • Red Line Blyersättning
      • Blyersättningsmedel Hall-Miba

      Motivet var att klargöra för brukaren hur de olika tillverkarna löst problemet att ersätta blyet, om oktantalet ökar samt hur prisbilden ser ut. Bara några få produkter har innehållsförteckning och sammansättningen bedömdes därför som extra intressant. För bilägarnas val av blyersättning bedömdes detta därför vara en värdefull hjälp.

      Experterna som hjälpt till är Per Gillbrand, Kurt Hedlund, Hans Hennevelt, Börje Henningsson, Börje Kronström, Per-Gunnar Perhed och Nils-Gunnar Svensson.
      Dessutom har styrelsen haft kontakter med bland andra Olle Wallander på Conort Engineering AB. Undersökningen inriktade sig endast på oktantal och medel verksamma mot VSR (Valve Seat Recession = Ventilsätesslitage).

      Det kan naturligtvis uppstå många andra driftstörningar i en gammal motor, det gjorde det även när motorerna var nya.

      Beträffande bensinen kan man generellt säga att äldre motorer är mer förlåtande mot bränslets sammansättning än helt moderna som kräver ett ytterst välspecificerat bränsle för att fungera bra.

      Valve Seat Recession uppstår vid höga temperaturer (hård körning) i motorer med mjuka ventilsäten av järn eller stål. Avgasventilen och ventilsätet blir vid hög belastning så upphettade att en mikrosvetsning uppstår när ventilen stänger. När den åter öppnar drar ventilen med sig en liten mängd material från ventilsätet. Efter en tids körning på detta sätt sjunker ventilen allt djupare in i sitt säte vilket märks på att ventilspelet minskar för att till slut elimineras.

      Om materialet inte är järn eller stål i både ventil och säte kan VSR ej uppstå.

      VSR förhindras genom att:
      A) höga temperaturer undviks (= låg belastning på motorn)
      eller,
      B) ett skyddslager av metalloxid byggs upp på ventil och säte för att förhindra svetsningen.

      Blyoxid var mycket effektivt för detta ändamål men andra metallers oxid har också visat sig ge skyddseffekt. Blyersättning bör ej användas i bilar med avancerad avgasrening och katalysator. De metallföreningar som ska skydda ventilsätena i äldre motorer kan ställa till problem i moderna. De metaller som används är kalium, natrium, mangan och bor. Kalium används i det preparat som distribueras av Hall Miba och säljs på de flesta bensinstationer. Det är också den produkt som fanns i den blyersatta bensinen på pump så länge den såldes (Jet säljer den än idag).

      Natrium används av Red Line som även tillsätter lite olja. Mangan används av Millers VSP Plus där det även höjer oktantalet. I TRI-PAK och TLI-PRO förlitar man sig på bor för att skydda ventilerna vilken kanske är den mest udda lösningen.

      Sammanväger man uppgifterna från innehållsanalysen, experternas råd och prisjämförelsen måste HallMibas ersättningsmedel framhållas som lämpligaste val om blyersättning överhuvudtaget behövs. Kalium löser problemen med VSR på väl beprövat sätt och till ett rimligt pris.

      Rapporten i sin helhet kan rekvireras av MHRF ansluten klubb från MHRF:s kansli.
      Bengt Dieden
      Källa MHRF På Gång nr 7-01


        En fylligare artikel baserad på den fullständiga rapporten kommer att publiceras i Bakrutan 1-02
        Anonym
        november 23, 2004 at 12:50 #62676

        Tre frågor från en ny medlem i SAAB-världen:

        • När man kör på E85 eller inblandning av E85 så sänks arbetstemperaturen på motorn pga de egenskaper etanol har – då borde väl risken för VSR minimeras. Exempelvis min vardagsbil, en Citroen XM TCT -96, körs med 75 % inblandning av E85 och dess driftstemperatur har sjunkit med 10-15 grader. Alltså borde E85 inblandning göra det än mer onödigt med blyersättning – eller fungerar inte logik när det gäller petroliumprodukter?

        • Var får man tag i gamla nummer av bakrutan – ligger artiklarna tillgängliga på nätet?

        • Varför får jag intrycket av att man i dessa samanhang (SAAB) är snål med att dela ut information. Den del av fordonsuniversum jag kommer ifrån (Citroen) delar man på allt som kan tänkas vara till nytta?

        Vänligen

        /t

          november 23, 2004 at 13:18 #62677

          Gamla nummer av Bakrutan köps i klubbshopen, använd menyerna längst upp i fönstret.

          Vilka menar du är snåla? Företaget Saab, klubbmedlemmarna eller några andra? :confused:

          Mvh Petter

            november 23, 2004 at 14:35 #62678

            citat:
            Vilka menar du är snåla? Företaget Saab, klubbmedlemmarna eller några andra?

            V4-67:
            Tolka inte Petters inlägg som ett påhopp utan jag/(vi) är nyfikna.

              november 23, 2004 at 14:53 #62679

              Nej, självfallet är det inte något påhopp. Ursäkta otydligheten.

              Mvh Petter

            • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.