Blyersättning.

Forum / Övrigt / SSR / Blyersättning.

Forum / Övrigt / SSR / Blyersättning.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 17 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • maj 13, 2001 at 23:01 #11299

      Vad använder ni för smack att hälla i tanken som ersätter blyet?
      För ni använder väll nått, eller?

        maj 14, 2001 at 06:09 #79177

        Hej..
        Jag har aldrig använt nått, tänkte jag skulle se vad som går sönder, om nu nått gör det..

          Anonym
          maj 14, 2001 at 11:34 #79179

          Roger

          Hur långt har du kört utan tillsatser ?
          Jag har hört att ventiler mm tar skada
          ganska snart om kör utan, så jag har vart
          så duktig att hälla i nån produkt som OK/Q8
          saluför. Jag minns ej namnet, men det verkar
          funka. Har ej haft några problem.

          Pär

            maj 14, 2001 at 12:04 #79181

            Hej..
            Hur långt i mil? inte en aning, jag har aldrig slagit i något, det rasar väl ihop när det är kaputt…

              maj 14, 2001 at 12:41 #79182

              Tja, när jag väl stannar vid en tapp med grön 96 så slår jag i det som säljs på den tappen. Det är väl samma jox i alla flaskor. Annars föredrar jag tappar med röd 96.

                Anonym
                maj 14, 2001 at 21:09 #79184

                De flesta mackar verkar saluföra samma märke av blyersättningsmedel, en doseringsflaska som påstås räcka till 500 liter soppa och kostar 20 spänn.
                Personligen föredrar jag att tanka på JET – de är inte bara “billiga”, de har också den goda smaken att saluföra soppa med i-blandad blyersättning.
                Någon tvåtaktssoppa har de dock inte…

                För övrigt – med tanke på bensinpriserna – har jag idag bestämt mig för att åka V4 till jobbet i stället för 900. Det blir skillnad på 0,75 l/mil och 1,0 l/mil om man åker sju mil varje dag…


                Magnus Lindberg, Årsta

                  maj 14, 2001 at 21:55 #79186

                  Det bästa är nog att sätta i lösa ventilsäten som klarar blyfritt. Sätena i V4-topparna är lite “mjuka”.


                  Bengt Åkesson
                  bengt@akesson-motorsport.se
                  Facebook

                    maj 14, 2001 at 21:55 #79187

                    Roger! Man kanske inte behöver blyersättning i bruks Golfen eller vad det är du nu har.

                    /Fredrik

                      maj 14, 2001 at 22:47 #79189

                      Fredrik..
                      I min golf slår jag nog ingen blyersättning, är nog lika begåvat som att köra en 2-taktare på ren bensin…

                        maj 14, 2001 at 22:58 #79191

                        Kan man nu få några begåvade svar på vad ni använder för guckelesmack i era trimmade V4:or. För jag tror inte alla har lösa ventil säten, eller?
                        Är det någon som har ärfarenhet av lösa säten i toppar med större ventiler, typ 42/37?

                        [This message has been edited by fuling (edited 15 May 2001).]

                          maj 16, 2001 at 18:15 #79192

                          Kör ej Saab men har topp utan säten och annat förbättrande och tycker debatten är tämligen överdriven. Visst tar sätena skada men hur snabbt? 10000 mil eller 20000? Har kört blyfri 95 i säkert tio år och har aldrig varit med om nå skador eller nåt annat. Har man en motor man är rädd om så kan man väl diskutera säten men i en normal bruksmotor är det av intet värt och så anser också de flesta motorrenoverare jag känner.

                            maj 19, 2001 at 16:26 #79194

                            Jag utgår ifrån att dessa mororenoverare inte är yrkesrenoverare för isåfall är dessa knappast att rekomendera.
                            Och det är väl en bruksmotor om nått man är rädd om för det är den som är den som skall vara en trogen i alla lägen eller hur?

                              maj 19, 2001 at 21:11 #79196

                              De motorrenoverare jag har pratat med är båda välkända yrkesmänniskor och har drivit firma i ett flertal år. Naturligtvis är det en förbättring att montera säten och anpassa för blyfritt men det jag menade var att det är sällan värt mödan att “bara” fixa topparna. Det är oftast mest värdefullt vid en totalrenovering och då talar jag alltså inte om ringar och färg. Vet man med sig att motorn är bra och att det lönar sig att kosta på sätesjobbet så ska man naturligtvis göra det. Men vet man däremot ingenting om motorn och bara vill kosta på topparna för att man ska kunna använda bilen är man ju ute och cyklar……
                              I england är debatten numera helt bisarr, flertalet börjar snart på fullt allvar tro att motorn exploderar bara dom åker och köper en korv utan att ha rätt bränsle i tanken.

                                Anonym
                                maj 20, 2001 at 00:05 #79197

                                säljer jet den gamla bensinen fortfarande?
                                alltså “riktig” 96/98???

                                  maj 20, 2001 at 13:20 #79199

                                  Japp, det gör dom.

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 17 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.