Blyersättning.
- Detta ämne har 16 svar, 10 deltagare, och uppdaterades senast 2001-05-26 21:17 av lars2t.
-
FörfattareInlägg
-
Anonymmaj 14, 2001 at 11:34 #79179
Roger
Hur långt har du kört utan tillsatser ?
Jag har hört att ventiler mm tar skada
ganska snart om kör utan, så jag har vart
så duktig att hälla i nån produkt som OK/Q8
saluför. Jag minns ej namnet, men det verkar
funka. Har ej haft några problem.Pär
Anonymmaj 14, 2001 at 21:09 #79184De flesta mackar verkar saluföra samma märke av blyersättningsmedel, en doseringsflaska som påstås räcka till 500 liter soppa och kostar 20 spänn.
Personligen föredrar jag att tanka på JET – de är inte bara “billiga”, de har också den goda smaken att saluföra soppa med i-blandad blyersättning.
Någon tvåtaktssoppa har de dock inte…
—
För övrigt – med tanke på bensinpriserna – har jag idag bestämt mig för att åka V4 till jobbet i stället för 900. Det blir skillnad på 0,75 l/mil och 1,0 l/mil om man åker sju mil varje dag…
Magnus Lindberg, ÅrstaKan man nu få några begåvade svar på vad ni använder för guckelesmack i era trimmade V4:or. För jag tror inte alla har lösa ventil säten, eller?
Är det någon som har ärfarenhet av lösa säten i toppar med större ventiler, typ 42/37?[This message has been edited by fuling (edited 15 May 2001).]
Kör ej Saab men har topp utan säten och annat förbättrande och tycker debatten är tämligen överdriven. Visst tar sätena skada men hur snabbt? 10000 mil eller 20000? Har kört blyfri 95 i säkert tio år och har aldrig varit med om nå skador eller nåt annat. Har man en motor man är rädd om så kan man väl diskutera säten men i en normal bruksmotor är det av intet värt och så anser också de flesta motorrenoverare jag känner.
maj 19, 2001 at 16:26 #79194Jag utgår ifrån att dessa mororenoverare inte är yrkesrenoverare för isåfall är dessa knappast att rekomendera.
Och det är väl en bruksmotor om nått man är rädd om för det är den som är den som skall vara en trogen i alla lägen eller hur?De motorrenoverare jag har pratat med är båda välkända yrkesmänniskor och har drivit firma i ett flertal år. Naturligtvis är det en förbättring att montera säten och anpassa för blyfritt men det jag menade var att det är sällan värt mödan att “bara” fixa topparna. Det är oftast mest värdefullt vid en totalrenovering och då talar jag alltså inte om ringar och färg. Vet man med sig att motorn är bra och att det lönar sig att kosta på sätesjobbet så ska man naturligtvis göra det. Men vet man däremot ingenting om motorn och bara vill kosta på topparna för att man ska kunna använda bilen är man ju ute och cyklar……
I england är debatten numera helt bisarr, flertalet börjar snart på fullt allvar tro att motorn exploderar bara dom åker och köper en korv utan att ha rätt bränsle i tanken.Anonymmaj 20, 2001 at 00:05 #79197säljer jet den gamla bensinen fortfarande?
alltså “riktig” 96/98??? -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.