Blyfrikonvertera toppen B-motor, går det?

Forum Modellspecifika forum OG900 Blyfrikonvertera toppen B-motor, går det?

  • Detta ämne har 11 svar, 8 deltagare, och uppdaterades senast 2008-09-04 08:42 av .
Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #18563
    poh99
    Deltagare

    Jag funderar på om jag ska låta blyfrikonvertera toppen på min 900 Turbo -79.
    En herre på en motorrenoveringsfirma påpekade att det kan vara problematiskt att fräsa i nya ventilsäten i gamla toppar, då man inte vet om det finns tillräckligt med material i toppen att ta av.

    Frågan är då, finns det tillräckligt med material i B-motortoppen för att man ska kunna byta ventilsäten?

    #126554
    porsche944
    Deltagare

    Hej.

    När jag renoverade min 99 turbo -80 som då gått 20000 mil renoverades toppen med planing, nya säten för blyfritt, nya ventiler samt lyftare och fjädrar. Detta har fungerat klanderfritt.

    #126557
    b-motor
    Deltagare
    Michael Rasmussen wrote:
    Hej.

    När jag renoverade min 99 turbo -80 som då gått 20000 mil renoverades toppen med planing, nya säten för blyfritt, nya ventiler samt lyftare och fjädrar. Detta har fungerat klanderfritt.

    Hej

    Vad kostar en sådan operation?

    Funderar själv på att göra så till min röda -78 turbo.

    Mvh Daniel

    #126560
    mats a
    Deltagare

    Konvertering av V4-toppar gick på treåetthalvt, kvitto och allt. Då kom jag med fjädrar, ventiler och brickor. Arbetet inkluderade ventilsäten, styrningar och portning.

    #126597
    poh99
    Deltagare
    Michael Rasmussen wrote:
    Hej.

    När jag renoverade min 99 turbo -80 som då gått 20000 mil renoverades toppen med planing, nya säten för blyfritt, nya ventiler samt lyftare och fjädrar. Detta har fungerat klanderfritt.

    Jag tolkar detta som att det finns tillräckligt med material i toppen för att man ska kunna sätta dit nya säten. Den Stockholmsfirma jag konsulterade åtog sig inte ventilsätesjobb, just för att det kan misslyckas pga för lite material => bortkastat arbete.

    Vilken firma var det som du anlitade?

    Finns det någon firma i Stockholmstrakten som gör ventilsätesjobb på B-motortoppar?

    #126598
    peter engqvist
    Deltagare

    finns dom som sätter i större ventiler så material borde det finnas

    #126602
    saabturbo79
    Deltagare

    Michael, vem anlitade du?

    #126603
    lovet
    Deltagare

    Till min sista rallycrossbil så byggde Erland Cox på http://www.topplocksverkstan.se/ toppen till den.
    Då byttes sätena till bronssäte och sattes i större ventiler, nya styrningar samt portning.
    Kan rekomendera Erland, han gör toppjobb 😀 så att säga.
    Vad det kostar nuförtiden har jag ingen aning om.
    Edit. Såg nu att det finns en prislista på hans hemsida
    http://www.topplocksverkstan.se/prislista.html

    #126605
    porsche944
    Deltagare

    Jag anlitade Johannes Persson i Helsingborg, inte helt okände JP motorsport. Känner honom personligen så jag vet att det blir ett ordentligt jobb. Balanserade även vev och svänghjul.

    #126606
    poh99
    Deltagare
    Lövet wrote:
    Till min sista rallycrossbil så byggde Erland Cox på http://www.topplocksverkstan.se/ toppen till den.
    Då byttes sätena till bronssäte och sattes i större ventiler, nya styrningar samt portning.
    Kan rekomendera Erland, han gör toppjobb 😀 så att säga.
    Vad det kostar nuförtiden har jag ingen aning om.
    Edit. Såg nu att det finns en prislista på hans hemsida
    http://www.topplocksverkstan.se/prislista.html

    Och det var en B-motor förstås?

    Det måste rimligen finnas topp-kompetens i Stockholm, känns lite bökigt att behöva skicka iväg toppen till Skåne.

    #126609
    stefan
    Deltagare

    men har inte dessa toppar stålsäten redan original? Det måste ju handla om minimal förslitning på såna även om det finns bättre material att tillgå nuförtiden? De toppar som har problem är ju annars de som har säten frästa i gjutjärnet, där äter det ju betydligt fortare.

    #126615
    lovet
    Deltagare

    Postat av: Lövet
    Till min sista rallycrossbil så byggde Erland Cox på http://www.topplocksverkstan.se/ toppen till den.
    Då byttes sätena till bronssäte och sattes i större ventiler, nya styrningar samt portning.
    Kan rekomendera Erland, han gör toppjobb så att säga.
    Vad det kostar nuförtiden har jag ingen aning om.
    Edit. Såg nu att det finns en prislista på hans hemsida
    http://www.topplocksverkstan.se/prislista.html

    Och det var en B-motor förstås?

    Det måste rimligen finnas topp-kompetens i Stockholm, känns lite bökigt att behöva skicka iväg toppen till Skåne

    Klart det var en b-motor, det var väl det vi diskuterade!

Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.