Borttagen katalysator och lambda

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Borttagen katalysator och lambda

  • Författare
    Inlägg
    • januari 20, 2025 kl. 11:59 #519559
      1. Hej, på 1987 tyskimp turbo cab har katten och lambdan tagits bort.
        Vid gaspådrag ”storknar” motorn, troligen för mycket bränsle?

      nån som har idé hur detta bäst löses?
      1 box från Saab utan kat

      2 installera lambda

      3 programmera bort lambda ( om det låter sig göras)

      finns det någon peson/ firma som fortfarande jobbar med dessa äldre maskiner?

       

       

        januari 20, 2025 kl. 18:17 #519562

        Hej. Cab, då är det väl 16-v motorn 2,0 eller? katen lär inte påverka problemet och i alla fall på de utan turbo så märks inte en icke fungerande lambda på gången som det kan göra på andra märken. Skulle därför tro att problemet inte har med dessa att göra. Lyser CE-lampan, i så fall finns felkoder som kan vara till hjälp. Lätta att läsa av.

          januari 22, 2025 kl. 01:53 #519574

          Lambdan vill du nog inte ta bort eftersom den styr hur mycket bränsle som insprutet pytsar in (den mäter och strävar efter att komma till 14.8:1 i bränsle:luft-förhållande (vikt).

          Katalysatorn kan du ta bort (i princip). Den har inget att göra med bränslemängden. Däremot kan det ibland sitta en andra lambdasensor på katalysatorns utblås som kollar att katalysatorn funkar.

          OM inte lambda#1 finns/funkar hamnar nog insprutet i ”limp-home”-mode. Det skickar, för att undvika att motorn spikar, in väldigt fet blandning.

          Motorn går som en påse nötter MEN kommer inte att få skadliga spikningar, är det tänkt.

          mvh / Kenth

          1 användare tackade författaren för det här inlägget.
            januari 22, 2025 kl. 07:45 #519575

            Tack för svar, det låter mitt i prick!

            Vet du om lämplig lambda sond finns

            att få tag på idag?

            mvh

            anders

              januari 22, 2025 kl. 13:55 #519576

              Hej

              Har du Bosch eller Lukas tändsystem ?

                januari 23, 2025 kl. 01:35 #519579

                Jo det ska inte vara nåt problem att få tag på en lambdasond. Enligt Bil**ema ska du ha en 3 kablars smalbandslambda. Typ 400SEK. Finns på  typ alla rtillbehörsfirmor.

                Men kolla mer exakt hur många kablar du ska ha innan du köper

                I en lambasond finns dels sonden dels (ofta) en förvärmning vilken finns för att få upp dess arbetstemperatur snabbare.

                Hur detta är kopplat avgör hur många kablar det ska vara (typ 1-4 anslutningar).

                / Kenth

                  januari 25, 2025 kl. 20:35 #519609

                  Saabcustom, är detta verkligen erfarenheter från SAAB 900 med LH-system?  Min är visserligen en sugmotor med gången påverkades inte av en kass lambda, bara CE-lampan lyste. Lambdan fixar bara finjusteringen av bränsle/luftblandningen för avgasreningens skull. Jag vet att andra märken reagerar värre på kass lambda.

                    januari 27, 2025 kl. 16:39 #519651

                    Saabcustom, är detta verkligen erfarenheter från SAAB 900 med LH-system?  Min är visserligen en sugmotor med gången påverkades inte av en kass lambda, bara CE-lampan lyste. Lambdan fixar bara finjusteringen av bränsle/luftblandningen för avgasreningens skull. Jag vet att andra märken reagerar värre på kass lambda.

                    Ja, och nej. Jag har själv bara läst mej till funktionen av lambdasensorn och att den finns i alla LH-utrustade bilar MED katalysator. Hur mycket styrsystemet kan reglera bränsle/luftblandningen vet jag inte men att OM inte lambdasensorn ger vettig signal använder insprutningen en förutbestämd fix mappning av bränsle/luft.

                    Man kan på goda grunder anta att man är lite feg och försöker undvika att hamna i områden som kan skada motorn. Men man har förmodligen en viss hjälp av APC-systemet som backar av tändningen också isåfall.

                    Hursomhelst så kommer motorn inte prestera optimalt om den ska ha lambdasond men inte har det.

                    Mina praktiska erfarenheter kommer från mina mätutrustade motorer i dels SAAB900turbo LH2.2 utan katalysator och SAAB9000 trionic5.5 med katalysator.

                    F.ö. behöver ju inte Anders problem härröra från lambdasensorn utan det kan lika väl vara en spökande luftmassemätare ELLER det vanligaste problemet…. torkade och spruckna vacuumslangar 😉

                     

                    mvh / Kenth

                  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.