Brända tändspolar, historien upprepar sig

Forum / Övrigt / SSR / Brända tändspolar, historien upprepar sig

Forum / Övrigt / SSR / Brända tändspolar, historien upprepar sig

  • Författare
    Inlägg
    • juni 13, 2008 at 18:04 #18090

      Det hände för tre år sedan jag brände först en tändspole, sen en till på bilen, ursäkten då var biltema. Köpte mig en Borch blåtändspole (dyr), problemet försvann, alla nöjda alla glada

      Byte till brytarlöst, vips så återkommer problemet, först en tändspole, sen en andra borch blåa tändspole 😥 åker till han som säljer dem o frågar vad det är för skit han säljer, då får jag veta att borch blå tändspole som nån fantom på denna sida tipsa (ska vara så bra) …..inte ens var en högeffektiv tändspole utan en vanlig gammal hedlig 😮 köpte då mig en röd borch tändspole som ska vara för bilar med brytarlöst TCI-ignitor står det på spolen, man måste dessutom ha förkopplingsmotstånd på den, så frågan är, kan man sätta en sån snurra med förkopplingsmotstånd mot ignitorn, eller pajar den eller vad händer???? vill gärna veta innan man gör nått dumt…. helst innan onsdag då bilen ska vara med på mitt sverige banan

      Min slutsats av allt detta är: Håll Borch blåtändspolar borta från trimmade tvåtaktare, jag hittar mer driftsäkerhet i en spole från en slaktad golf som stått övergiven på en parkernig i fem år, SKIT pryl.

      Skulle kunna hävda att något annat i bilen slaktar mina tändspolar, men jag har byt fördelarlock, tändkablar, tändstift, det enda som inte är byt är rotorn

      Jag blir less, förbannad och ibland är det inte långt från att man tar fram soppadunken från skuffen o eldar upp skiten 😡

        juni 13, 2008 at 19:33 #122815

        Vad gastar du om? 🙂 Det är olika typer av spolar: :lecture:

        – “Brytarspetsspolar” ska ha just brytarspetsar och kondensator för att fungera och må bra.

        – “Högeffektsspolar av brytarspetstyp” ska ha förkopplingsmotstånd och kondensator.

        – “Högeffektsspolar av transistorstyrningstyp” behöver inte ha kondensator, eftersom man inte får ett öppet gnistgap över brytaren. Däremot måste dessa ha ett styrdon som sköter om spolens uppladdningstid (Dwell-time på engelska). Eftersom spolen är av högströmstyp behöver den ytterst kort tid på sig att laddas full. Kör man då utan styrdon drar man ström igenom spolen hela tiden och den blir varm och går sönder.

        Förkopplingsmotstånd är ett skydd man har framför tändspolen för att förhindra just detta problem. Förkopplingsmotståndet kopplas förbi just precis i startögonblicket för att ge spolen lite mer ström då batterispänningen är svag, men sedan ska det vara med.

        Man kan inte blanda komponenter ifrån olika tändsystem hur som helst, man måste veta vad man har och vad som passar ihop, annars kan man få mycket knepiga bekymmer.

        “Friskt kopplat – hälften brunnet! (eller kanske brunett?)” :duck:

          juni 13, 2008 at 20:09 #122819

          Det var en fin uppradning, men vad är svaret då? kan jag köra med spolen med förkopplingsmotstånd, ett enkelt ja eller nej

            juni 13, 2008 at 21:19 #122829
            Kortnos wrote:
            …köpte då mig en röd borch tändspole som ska vara för bilar med brytarlöst TCI-ignitor står det på spolen, man måste dessutom ha förkopplingsmotstånd på den…

            Jag är inte påläst om just den spolen och vet inte hur du har byggt ditt tändsystem i övrigt eller om din Ignitor har inbyggd funktion för Dwell-time, men jag antar väl att du frågade säljaren vad du skulle ha när du handlade? Av det du anger i citatet verkar ju spolen vara avsedd för din typ av applikation. Finns det inga uppgifter med i databladet till Ignitorn?

              juni 13, 2008 at 23:50 #122831

              Mitt tändsystem är inte särskilt orginellt eller annorlunda 🙂

              Vanlig svetsad fördelare, bortaget vacium, utrustad med XP Enanders (samma som saabklubben)ignitor, a8 tändstift, resten orginal, inga konstigheter

              Så ni trimnissar borde kunna göra en vettig bedömning…. tycker jag

              Är jag fel ute… vilken tändspole i annat fall är idiotsäker, jag kan väl inte vara den första här i världen med tändspoleproblem av den här sorten

                juni 14, 2008 at 07:36 #122833

                Jaja, om du vill så säger jag väl “Ja, det funkar!”. 😉
                Men det är ju en bedömning jag gör från andra sidan Sverige baserat endast på det du sagt ovan utan att ha sett/tagit på grejerna själv. Ansvaret måste ju ändå ligga på dig sedan att du har kopplat rätt och gjort all annan typ av felsökning i bilen och läst alla instruktioner för grejerna du köpt, eller hur?

                Lycka till nu och full gas på onsdag!

                  juni 14, 2008 at 10:19 #122836

                  Så hur utrönar jag om spolen jag köpte är en “Högeffektsspolar av transistorstyrningstyp”???
                  Att jag MÅSTE ha ett förkopplingsmotstånd, är det saken som avslöjar den?

                  Annars står det ett lång rad nuffor på undersidan, om det säger nån något

                  Det där med “inbyggd funktion för Dwell-time”! Den ignitorn som saabklubben och xp gänget saluför har den den inbyggda funktionen 😀

                  Som du märker så är jag helt borta när det gäller sånt här

                    juni 14, 2008 at 10:20 #122837

                    Förkopplingsmotståndet skall man använda för att säkra att spolen inte får mer än 12 volt under någon tid från strömkällan. Har man ingen “ny” laddregulator så kan spänningen mycket väl variera från 10 volt vid tomgång till 14 volt vid fullgas.

                    man får tänka på att den ända tiden spolen får dom 12 volten är när brytarna klappar i hop. med ignitorn så sker det mycket snabbare så spolen får samma spänning under mycket kortare tid.

                    tänk bara på att du skall inte sätta förkopplingsmotståndet mot ignitorn utan mellan strömkällan och tändspolen. det borde vara uppenbart men bara för att förtydliga.

                    Monteringsbeskrivningen är annars en ganska bra handledare under montering och koppling.

                      juni 14, 2008 at 10:28 #122838

                      Det var väldigt bra att du sa de 😀 för mig var det faktiskt inte så uppenbart :crazy: varför är det uppenbart????

                      Så jag ska koppla förkopplingsmotståndet på tåten som kommer från tändningslåset helt enkelt, så strömmen från nyckeln går via den till spolen

                      och ingnitor plusen drar jag direkt till spolen…eller????

                      Nån Monteringsbeskrivningen fanns det ej med, då den köptes löst på en hylla o ignitorns instruktioner försvann i slaget om Lützen

                      tack tack, mer uppenbar info om det finns 😉

                        juni 14, 2008 at 11:02 #122839

                        jag kan vara ute och cykla men monterar man en ignitor så finns det väl inget krav om att byta tändspole så den måste vara anpassad för en standard tändspole. Kravet att ha en tändspole för elektroniskt tändsystem borde då bortfalla och kan kanske till och med vara ett felaktigt val.

                          juni 14, 2008 at 12:59 #122840
                          Kortnos wrote:
                          Så jag ska koppla förkopplingsmotståndet på tåten som kommer från tändningslåset helt enkelt, så strömmen från nyckeln går via den till spolen

                          och ingnitor plusen drar jag direkt till spolen…eller????

                          Jag tyckte jag var rätt tydlig med det igår när vi diskutera….eller? :confused:

                            juni 14, 2008 at 13:41 #122845

                            Nej du den röda tråden vi prata om igår gick från ignitorn

                              juni 15, 2008 at 12:57 #122886

                              Ok, det bör bli så här, kom gärna med synpunkter, jag kan ju ha fel. Alla kablar som sitter/har suttit på +/15 på spolen ska sitta på förkopplingsmotståndet, allså även kabel från tändlås, den röda till ignitorn skall vara med där. Sen ska det gå en kabel från förkopplingsmotstånd till +/15 på spolen. Svarta kabeln till ignitorn ska fortfarande sitta på -/1 på spolen tillsammans med signalkabeln till varvräknaren.

                              Jag tänkte på en sak, det kanske inte är spolarna som är brända, det kanske är så att det finns nåt lurigt spänningsfall i tändlåset eller nånstans i den kretsen som gör så att spolarna fått för låg spänning, det skulle man tillfälligt kunna testa genom att ta en kabel direkt från batteriet eller annan lämplig kopplingspunkt. är det så så borde man kunna avhjälpa det med ett relä tills vidare…

                              Montageinstruktionen för ignitorn ligger nog i förpackningen den kom i för jag vill svagt minnas att jag la tillbaks den dit, undra om inte du bar upp den till rummet med datorerna..

                              Om ignitorn har Dwell-time eller inte borde man väl kunna kolla med ett testinstrument på samma sätt som när man kollar Dwell/kamvinkel på brytarspetssystem????

                            • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.