Bränslemätare

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 TT / Bränslemätare

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 TT / Bränslemätare

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 19 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • december 22, 2018 at 21:23 #453001

      Har en saab 95 från 1964 där jag inte får nålen att röra sig. Röda reservlampan lyser och slocknar när flottören rör sig uppåt. Kan det ändå vara givaren som är trasig eller är det till 100% mätaren som är trasig?

        december 23, 2018 at 03:34 #453006

        Har du lossat kablarna? Isåfall kan det vara så enkelt att kablarna är omkastade. Jag hade samma trubbel som du men kommer inte ihåg om det var vid armaturen eller mätaren som det var omkastat, kanske det var på bägge ställena… Är armaturen losstagen och du försöker få den att fungera så kom ihåg att det måste det vara en jordkabel från armaturen till tanken eller karossen.

        • Det här svaret redigerades för 5 år, 3 månader sedan av charlie101.
          december 23, 2018 at 10:38 #453008

          Hade ett liknande problem på min V4. Med cirka 10L i tanken slog mätaren upp och ner och lampan var tänd. Bytte plats på kablarna och lampan slocknade och mätaren stod på 1/3. ? Problemet var bara att när jag slog av tändningen stod mätaren kvar på 1/3.? Så nu vet jag varken ut eller in…?
          Och ja, har kollat jordningen.

          96 V4 1975 ”Bollen”
          96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

            december 23, 2018 at 12:29 #453009

            Har kastat om kablarna vid flottören och provat, men den är märkt 12V där strömmen ska in så det är ju inga problem. Får lossa instrumentet då och kolla. Lite trångt bara?

              december 23, 2018 at 13:46 #453010

              Nu var det en stund sedan, och på en V4, men jag har för mig att en kabel går till mätaren och en till lampan och att bägge matas av tankens jordning.?

              96 V4 1975 ”Bollen”
              96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

                december 23, 2018 at 17:54 #453015

                Får inge liv i nålen, tagit bort alla kablar och juckat på dom och kontaktspray. Men ingen skillnad. Någon som lagat en mätare och har koll på vad det kan vara? Är ju en veglio mätare som tydligen bara satt på kombin så att hitta en lika kan ju bli halvsvårt..

                  december 23, 2018 at 18:55 #453018

                  Du har matat den med 12V direkt utan utslag?

                  96 V4 1975 ”Bollen”
                  96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

                    december 23, 2018 at 22:53 #453027

                    Nej det har jag inte gjort. Så det är dubbla kablar till mätaren då? En till reservlampan och en till nålen? Lampan lyser som sagt

                      december 24, 2018 at 07:55 #453028

                      Så har jag det, i alla fall. På V4 1975.

                      96 V4 1975 ”Bollen”
                      96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

                        december 24, 2018 at 09:51 #453031

                        Tack då ska jag kolla upp det. Tack för hjälpen och God Jul

                          december 24, 2018 at 09:51 #453032

                          Nja alltså inte 12V på de 2 anslutningarna mellan tankarmaturen och instrumentet !
                          På -96:an V4 är det som så att instrumentet matas med spänning.
                          Sedan går det 2 sladdar från instrumentet till tankarmaturen. När den ena jordas ( för att det är låg nivå så att flottören närmar sig tomt) tänds lampan, den andra jordas via ett variabelt motstånd också påverkat av flottören och ger nivån i tanken.
                          Jag vet inte hur det är på SAAB men flera andra bilar jag pillat med har en spänningsregulator för att mata instrumenten (tank och temperaturmätare ) med ca 10 volt stabilt. Ett problem med att mäta och visa nivå på detta sätt är att utslaget på instrumentet är spänningsberoende så utan denna spänningsreglering skulle bränslenivån öka och minska med batterispänningen.
                          Du har inget elschema på din bil ?

                          SAABoholic

                          95 -74 Indisk gul // Står på bakhjul & 2 pallbockar i garaget, riktar just en gammal krockskada.....
                          96 GL Super -79 Alabastergul // Står och väntar på sin tur utanför garaget
                          96 GL Super -79 Alabastergul // Min dagliga bil
                          9-5 Linearsport Sp -03 manuell // Vintersläden

                          • Det här svaret redigerades för 5 år, 3 månader sedan av Mats Jedmo.
                            december 24, 2018 at 11:29 #453040

                            Jo elschema har jag ett till bilen.

                              december 24, 2018 at 11:50 #453041

                              Bra.
                              Hur ser det ut runt tankmätaren, alltså kopplingen instrument <-> tankarmatur ?

                              SAABoholic

                              95 -74 Indisk gul // Står på bakhjul & 2 pallbockar i garaget, riktar just en gammal krockskada.....
                              96 GL Super -79 Alabastergul // Står och väntar på sin tur utanför garaget
                              96 GL Super -79 Alabastergul // Min dagliga bil
                              9-5 Linearsport Sp -03 manuell // Vintersläden

                                december 25, 2018 at 13:56 #453063

                                Nu har jag plockat ut instrumentet och har 12volt fram till kopplingen som är rödmarkerad på höger sida. Sen vänstra kopplingen och i mitten verkar vara jord

                                  december 25, 2018 at 14:16 #453065

                                  Har nu kopplat in en mätare från en äldre bil för att prova. Den verkar visa rätt så då är det väll mätaren som är trasig då?

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 19 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.