Bränslemätare

Forum Modellspecifika forum 95/96 TT Bränslemätare

  • Detta ämne har 18 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast 2018-12-26 19:42 av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 19 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #453001
    marcus berger
    Deltagare

    Har en saab 95 från 1964 där jag inte får nålen att röra sig. Röda reservlampan lyser och slocknar när flottören rör sig uppåt. Kan det ändå vara givaren som är trasig eller är det till 100% mätaren som är trasig?

    #453006
    charlie101
    Deltagare

    Har du lossat kablarna? Isåfall kan det vara så enkelt att kablarna är omkastade. Jag hade samma trubbel som du men kommer inte ihåg om det var vid armaturen eller mätaren som det var omkastat, kanske det var på bägge ställena… Är armaturen losstagen och du försöker få den att fungera så kom ihåg att det måste det vara en jordkabel från armaturen till tanken eller karossen.

    • Det här svaret redigerades för 1 år, 1 månad sedan av .
    #453008
    Janne Hagnell
    Moderator

    Hade ett liknande problem på min V4. Med cirka 10L i tanken slog mätaren upp och ner och lampan var tänd. Bytte plats på kablarna och lampan slocknade och mätaren stod på 1/3. 😊 Problemet var bara att när jag slog av tändningen stod mätaren kvar på 1/3.😬 Så nu vet jag varken ut eller in…😂
    Och ja, har kollat jordningen.

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #453009
    marcus berger
    Deltagare

    Har kastat om kablarna vid flottören och provat, men den är märkt 12V där strömmen ska in så det är ju inga problem. Får lossa instrumentet då och kolla. Lite trångt bara😩

    #453010
    Janne Hagnell
    Moderator

    Nu var det en stund sedan, och på en V4, men jag har för mig att en kabel går till mätaren och en till lampan och att bägge matas av tankens jordning.🧐

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #453015
    marcus berger
    Deltagare

    Får inge liv i nålen, tagit bort alla kablar och juckat på dom och kontaktspray. Men ingen skillnad. Någon som lagat en mätare och har koll på vad det kan vara? Är ju en veglio mätare som tydligen bara satt på kombin så att hitta en lika kan ju bli halvsvårt..

    #453018
    Janne Hagnell
    Moderator

    Du har matat den med 12V direkt utan utslag?

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #453027
    marcus berger
    Deltagare

    Nej det har jag inte gjort. Så det är dubbla kablar till mätaren då? En till reservlampan och en till nålen? Lampan lyser som sagt

    #453028
    Janne Hagnell
    Moderator

    Så har jag det, i alla fall. På V4 1975.

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #453031
    marcus berger
    Deltagare

    Tack då ska jag kolla upp det. Tack för hjälpen och God Jul

    #453032
    Mats Jedmo
    Webbmaster

    Nja alltså inte 12V på de 2 anslutningarna mellan tankarmaturen och instrumentet !
    På -96:an V4 är det som så att instrumentet matas med spänning.
    Sedan går det 2 sladdar från instrumentet till tankarmaturen. När den ena jordas ( för att det är låg nivå så att flottören närmar sig tomt) tänds lampan, den andra jordas via ett variabelt motstånd också påverkat av flottören och ger nivån i tanken.
    Jag vet inte hur det är på SAAB men flera andra bilar jag pillat med har en spänningsregulator för att mata instrumenten (tank och temperaturmätare ) med ca 10 volt stabilt. Ett problem med att mäta och visa nivå på detta sätt är att utslaget på instrumentet är spänningsberoende så utan denna spänningsreglering skulle bränslenivån öka och minska med batterispänningen.
    Du har inget elschema på din bil ?

    SAABoholic

    96 GL Super -79 Alabastergul
    96 GL Super -79 Alabastergul
    99 GLs Automat 4-dörrars -80 Marmorvit
    9000 Cse 2,3t/170 A50 -97
    9-5 Linearsport Sp -03

    • Det här svaret redigerades för 1 år, 1 månad sedan av .
    #453040
    marcus berger
    Deltagare

    Jo elschema har jag ett till bilen.

    #453041
    Mats Jedmo
    Webbmaster

    Bra.
    Hur ser det ut runt tankmätaren, alltså kopplingen instrument <-> tankarmatur ?

    SAABoholic

    96 GL Super -79 Alabastergul
    96 GL Super -79 Alabastergul
    99 GLs Automat 4-dörrars -80 Marmorvit
    9000 Cse 2,3t/170 A50 -97
    9-5 Linearsport Sp -03

    #453063
    marcus berger
    Deltagare

    Nu har jag plockat ut instrumentet och har 12volt fram till kopplingen som är rödmarkerad på höger sida. Sen vänstra kopplingen och i mitten verkar vara jord

    Bilagor:
    #453065
    marcus berger
    Deltagare

    Har nu kopplat in en mätare från en äldre bil för att prova. Den verkar visa rätt så då är det väll mätaren som är trasig då👎

    Bilagor:
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 19 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng