Bränslepåfyllning – anslutningar 1973
Forum / Modellspecifika forum / 90/99 / Bränslepåfyllning – anslutningar 1973
Forum / Modellspecifika forum / 90/99 / Bränslepåfyllning – anslutningar 1973
- Detta ämne har 8 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast 2024-12-10 21:05 av
axel.
-
FörfattareInlägg
-
Hej!
Saabgunnars svar reder ut en hel del men inte allt.
Du kan avgöra vilken av de två slangarna som faktiskt sitter på tanken – eventuellt. Den syns när man lyfter av manluckan ovanför tanken på bagagerumsgolvet. Det är risk för att den sitter fast(klibbad/klämd) mellan tanken och bagagerumsgolvet.
Jag har en 99L -73, DSF 172. Den är också Veronagrön. Är det en 99L du har också?
När du ändå är där och rotar. Byt bränsleledning om du inte redan har gjort det. Originalet har säkert torrsprickor och om den inte redan tjuvsuger luft så är det bara en tidsfråga.
Mvh
Adam Zdunek
Mvh Adam Zdunek
SAAB 99L 1973 2D Veronagrön
SAAB 900S 1991 3D TalladegarödHej och tack för svar!
Det jag funderar på är var slangen nummer 6 ventilationsslang, mynnar?
Är det någonstans nedanför stötfångaren?
( Bilden är från en numera skrotad 73a som fick bidra med tank och drivlina, bilen är en 72a 99-HK 105 E, som fått bränslesystem och drivlina transplanterad. )
Mvh Björn
Hej!
Jag har min 99a -73 i form av ett 1000-bitars pussel för tillfället. Har tyvärr inget bildminne var slang nr 6 mynnade när jag plockade ner den -:(. Borde finnas en genomföring i karossen.
Vad betyder beteckningen ”99-HK 105 E”?
Mvh
Adam
Mvh Adam Zdunek
SAAB 99L 1973 2D Veronagrön
SAAB 900S 1991 3D TalladegarödHej , gissar att ”hk 105 E” anspelar på en triumph 1.85 L med Bosch D-Jetronic inspsprutning. Jag fick aldrig den motorn att gå riktigt bra, så frestelsen blev mig övermäktig när jag blev erbjuden en skrotningsmogen 73a. I samma veva åkte den trötta automatlådan ut.
Snudd på helgerån men som någon sa; -Jag kan motstå allt utom frestelser.
Mvh Björn
Hej!
Tack för svar! Har inte stött på 1.85L Triumph med D-jetronic och automatlåda. Spännande och ovanligt.
Det finns säkert dom som tycker att kombinationen var så ovanlig att den var värd ett räddnings-projekt.
Själv blev jag som 20-åring förtjust i den svenska 2.0L B201 B-typ motorn och det har stått sig. Jag kan förstå
ditt ”helgerån”.
Det finns dom som fått D-jetronic att fungera (på den svenska motorn) nöjaktigt här på forumet, exempelvis ”saabgunnar”.
Själv hoppar jag också ur skaklarna på gamla dar. Jag restaurerar min ”Familjevetran 99L -73, DSF 172” (se projekttråd) och håller på att stoppa en (900) EMS -80, B201 B-typ motor, 118 hk, med K-jetronic i bilen. Det är en del mer (detaljer) än vad jag trodde när jag bedömde saken. De finns beskrivna i min projekttråd.
Mvh
Adam
Mvh Adam Zdunek
SAAB 99L 1973 2D Veronagrön
SAAB 900S 1991 3D Talladegaröddecember 10, 2024 at 08:06 #519129Hej. Ursäkta sent svar. Slang 6 går i taket på vänster sida och kommer ner bakom vänster hjulhus fram. Erfor ett intressant problem med detta på min dotters 84:a. Efter slaskväder och sedan kyla så tjuvstannade bilen regelbundet när den var nytankad. Visade sig vara ispropp i den slangen. Tanken var t.o.m deformerad!
Insprutning på 1,85 motorer användes med automatlåda för att kompensera för automatlådans effektförlust. Kan ha funnits på manuella också. Ingen regel var helt helig på SAAB😊
D-jetronic användes av många märken, bl.a Mercedes, de hade nog inte accepterat låg tillförlitlighet. Däremot ska man inte tro att de går lika perfekt som senare versioner. Det var ändå första systemet
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.