Forum › Modellspecifika forum › 90/99 › Bränslepumprelä
- Detta ämne har 10 svar, 7 deltagare, och uppdaterades senast 2009-04-17 16:27 av .
- FörfattareInlägg
- 15 april, 2009 kl. 12:32 #19931
berndt
DeltagareHej. Var köper jag ett relä för bränslepumpen till min 900 Turbolyx-83.Har talat med Speedparts dom hade inget som passade.
15 april, 2009 kl. 13:29 #138704stefan
DeltagareEtt tips är att kolla med närmaste Saab handlare, de har (om man har tur) reservdelen kvar i sortimentet.
15 april, 2009 kl. 13:41 #138705saabaero
DeltagareProvat att laga?
Inte helt ovanligt med lödfel på kretskortet i dessa relän 😉
Minns att dom inte är helt gratis att köpa nya.15 april, 2009 kl. 13:58 #138707rasmus blomqvist
DeltagareNär jag var ute o jagade bränslerelä till min hittade jag slutligen ett för 100 spänn (nytt) hos en bilelektriker. Det var inte bosch och det saknades ett litet motstånd, nåt sorts överspänningsskydd, men det reläet har hållt i 3 år nu.
15 april, 2009 kl. 18:17 #138723smorblom
DeltagareFinns på en skrot i Enköping som har nr 0171-21002
Skrotade nämligen min gamla 88a där imorse15 april, 2009 kl. 19:59 #138733bovy
DeltagareHej.
Du kan använda bränslepumpsrelä från dessa bilar:
CI T8 82-88 samt
CI T8 Lambda 88-89
Hittas fördelaktigt på en skrot nära dig.Trevligt med en TurboLyx, tvåfärgad? Skick? Kan tas via PM.
Mvh Martin
Stolt ägare till 1360 kilo kärlek.
16 april, 2009 kl. 09:22 #138747berndt
DeltagareTack för alla svar.
Jag får ge mig ut och leta hyllorna hos div.firmor.
Problemet är att motorn vägrar starta, detta har hänt 2ggr under dom sista 4 åren samt igår tvärdog den efer att den varit igång ca 10 min.Jag upplever att säkringshållaren mister sin spänst förmodlingen av värmeutveckling det får mig att anta att belastningen är onormalt hög över säkringen.Jag misstäner att relät hänger sig ibland och orsakar problemet.
Tänker jag fel?Tack Martin.Bilen är tvåfärgad silver/skifferblå har gått 8250 miloch har varit i familjen sen ny.Ja den är i väldigt gott skick.
16 april, 2009 kl. 09:28 #138748stefan
Deltagarefelet borde rimligen gå att utesluta genom att bygla i hållaren och köra utan relä. Det är ju bara att lokalisera plus och sen utgången till pumpen och bygla dessa och se om felet är detsamma. Kvarstår det så är det ju nåt annat än relät.
16 april, 2009 kl. 11:08 #138755berndt
DeltagareOk.
Felet är inte konstant.
Jag har en liten undran,går bränslepumpen konstant då motorn är igång eller sitter det någon form av tryckbrytare som påverkar relät? Vad är det för säkerhetsfunktion i just detta relä som gör att man avråder att använda andra reläer för T8? T8 som T8 kan man tycka.
Ps/Har f.ö. avslutat felsökning på mitt trådlösa nätverk,åkte ur och in var 5e minut,
det var mina trådlösa telefoner som orsakade det felet.Ett litet tips bara/Ds16 april, 2009 kl. 16:40 #138767stefan
Deltagarepumpen går normalt sett hela tiden men vissa turbomodeller kan ha en säkerhetsfunktion där pumprelät släpper om turbotrycket överskrider nån maxnivå. Den funktionen kanske finns på de tidiga och ej senare modeller och då skiljer sig säkert reläna åt.
17 april, 2009 kl. 16:27 #138806zeb
DeltagareTror att jag har ett nytt relä med art nr 8579484 som ska passa till 900 82-. Om du är intresserad kan du ringa mig
//SE
070-556 52 32 - FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.