Bränslepumpsproblem V4

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 Bränslepumpsproblem V4

Detta ämne innehåller 7 svar, har 6 deltagare, och uppdaterades senast av 2010-08-13 19:26.

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #22627

    martin h
    Deltagare

    Hej!

    Min V4 är väldigt svårstartad så fort den har stått still någon halv dag eller mer. Lite startgas så tänder den till direkt, så det verkar som om den inte får soppa. Funderar på om det är membranet i pumpen som gett sig eller möjligvis någon backventil som inte fungerar som den ska.

    Har sett att det finns både 6mm och 8mm anslutning till V4. Är det någon annan skillnad mellan dessa pumpar än anslutningarna?

    Klubbshopen säljer en renoveringssats för bränslepump (nr:786 344). Någon som vet om den går till V4 pump? Om man byter allt som ingår i den satsen är pumpen som ny då eller kan det var fler fel?

    /Martin

    #161276

    soulmannen
    Deltagare

    köp en elpump på biltema så blir det kanon 🙂 pris runt 300kr. tar ca15-30min att installera o fästa.

    #161277

    martin h
    Deltagare

    Nja, det är till en bil som jag har renoverat i fem år till så nära original som jag kan, så en elpump är jag inte så sugen på.

    /Martin

    #161278

    Morten S.
    Moderator

    Hvilken årsmodell er V4n din? Det har vært flere forskjellige pumper, og noen av de fantes det rep.set til.

    Been a Saab owner since 1987.
    I have owned at least 30 Saabs, mainly older Saabs.
    Today I have:
    1960 93F
    1967 96 Monte Carlo 850
    1974 96 "rally car"
    2007 9-3 SC

    #161281

    William
    Deltagare

    Jag köpte en från mekonomen i höstas som funkar riktigt fint, den ser dock lite trist ut om det är en originalrenovering du håller på med. (den består delvis av plast och ser ganska annorlunda ut än V4ans sena kapslade pump.)

    #161283

    matthias r
    Deltagare

    1966-69 (+ev tidiga 70:or också): Bränslepump m 6 mm anslutning, isärtagbar, klubbens repsats 786344 du nämner är avsedd för denna.

    1970-80: Bränslepump m 8 mm anslutning, ej renoverbar.

    Bägge pumparna kan användas på samtliga generationer V4-motorer 1966-80 (röd, silver, blå,svart) bara man anpassar slangarrangemangen in och ut.

    Skulle i ditt läge satsa på en repsats, de tidiga V4-pumparna är mycket långlivade oh driftsäkra bara membranet är fräscht.

    #161305

    martin h
    Deltagare

    Tack för tipsen!

    Det är en 67:a som det gäller, så jag provar nog Matthias tips om att renovera befintlig pump.

    http://veteranshop.se/ så finns både 6mm och 8mm varianten med metallhus, så den skulle kunna vara ett alternativ om det inte blir bra.

    /Martin

    #161329

    anders jensen
    Deltagare

    Låter troligare att det är ånglås du får än att membranet skulle vara kass. Kolla så din bensinledning inte ligger intill några varma delar.
    För att avhjälpa detta på framförallt rallybilar fanns förr en tjockare backelitpackning mellan pump och block med tillhörande längre pumpstång.

    Mvh
    Anders

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng