Bränsletrycksfundering

Forum Modellspecifika forum OG900 Bränsletrycksfundering

  • Detta ämne är tomt.
Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #469054
    svesson
    Deltagare

    Hej!
    Gäller en 900S
    Jag har en bränsletrycksmätare (blev bra med montering vid luftfilterburken!) som är rätt intressant att studera.
    När man slår på tändningen går den snabbt upp till 3 bar vilket väl är OK.
    Under körning 2,5 – 3,4 bar -> OK
    Nr man stänger av motorn sjunker trycket snabbt från 2,5 (tomgång) till 2 bar! Sedan väldigt långsamt….Vilket väl tyder på att spridarna tätar och att pumpens backventiler är bra.
    MEN varför sjunker trycket 2,6 -> 2 bar snabbt?

    #469089
    saabaero
    Deltagare

    Tycker jag känner igen det fenomenet, Skulle nog säga att det är ganska normalt men det finns ju även en spec från Saab som anger hur mycket trycket får sjunka på en viss tid.
    Tänkbara läckasgepunkter är backventilen, spridarna och tryckregulatorn.
    Den komponent som känns minst tillförlitlig är backventilen i plast vid pumpen.

    #469116
    svesson
    Deltagare

    Tack för svar!
    Kan den backventilen (vid pumpen) bytas separat i förebyggande syfte?

    #469118
    saabaero
    Deltagare

    Ja visst går väl det att göra men jag är tveksam till att det gör någon nytta.
    Det finns nytillverkade backventiler att köpa men frågan att ställa sig är om en nytillverkad eftermarknadsdel verkligen är bättre än en sliten original?
    Generellt brukar jag undvika att skruva med anslutningarna till pumpen eftersom det är så lätt hänt att man bryter av anslutningarna och då har man plötsligt ett större bekymmer.

    Har du några problem av att den tappar lite tryck ?
    Ligger ”tryckförlusten” utanför specen ?
    Eftersom den snabbt går upp till 3bar när du vrider på tändningen är väl allt som det ska ?

    #469120
    svesson
    Deltagare

    Inga problem! Bilen startar och går fint (fn på 100% E85), men man vill ju försöka förbättra……och minimera ev problem…
    I VHB hittar jag:
    ”Stoppa bränslepumpen genom att ställa strömställaren
    i läge ”OFF”. Trycket ska nu omedelbart
    sjunka 0,1-0,2 bar. Om resttrycket sjunkit
    mer efter ca 10 minuter, kontrollera tryckregulatorn
    och bränslepumpens backventil med avseende
    på läckage.”
    Vill man kolla mer kan man ju också lyfta ur spridarna och se om de tätar
    F.ö. kan jag nog instämma i att en gammal orginaldel kan vara bättre än en ny eftermarknadsdel.

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng