Bredda 96:a fälgar…hur??

Forum Övrigt SSR Bredda 96:a fälgar…hur??

Detta ämne innehåller 12 svar, har 6 deltagare, och uppdaterades senast av 2007-01-04 22:47.

Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #15311

    stefan w
    Deltagare

    Hej.
    Hur breddar man på bästa sätt en 96:a fälg. En bekant till mig tog fälgbanan från en chevafälg och svetsade dit centrum från en 96:a fälg. Är det någon som gjort nåt liknande och kan beskriva arbetet?
    Beskrivningar på andra sätt att bredda är också välkomna!

    #101338

    jorgen
    Deltagare

    Lunchade med ägaren till Intera före jul. Vi bordet satt även han som svetsat min alu-race-tank. Båda suckade djupt när jag frågade om hur det var att bredda fälgar. Så vitt jag förstod blir det ca 15 meter svets för en uppsättning.

    #101339

    stefan w
    Deltagare

    Hmmm….det lät mycket med 15 meter eller 3,75 meter per fälg??? Jag skall i ockförsig inte kommentera mer när jag inte vet arbetets omfattning. Om man byter fälgbanan till en bredare så kommer man nog lindrigare undan men det kan bli tjurigt att få det rakt.

    #101340

    Martin
    Deltagare

    Det låter lite mycket, men å andra sidan kanske det inte alltid blir så exakta siffror vid lunchbordet 😉

    Men ett tankeexperiment.

    Antagande: 15″ fälg och två strängar per fälg.

    Omkretsen = Pi*diametern
    Dvs 15 * 2,54 * 3,1415 * 2 ger 2,39 meter per fälg

    #101342

    Martin
    Deltagare

    Inlägg raderat av Martin

    #101343

    stefan w
    Deltagare

    Jag sitter just och funderar hur mycket svets man lägger vid en rostlagning/renovering, det blir en hel del det också, bara så man ser allt med ärliga ögon. Att lägga 9,6 eller 15 meter svets i bra material och under jämförelsevis fina arbetsförhållanden gruvar jag mig inte för, om jag nu gör jobbet själv alltså. Kruxet tror jag blir att undvika porer som sedan kan läka.

    #101346

    hotrodder
    Deltagare

    Till Willysen gjorde jag det simpelt men det blev faktiskt ruskit bra och detta förfarande är kompatibelt med vilken plåtfälg som helst.

    Först ta reda på hur du vill fälgen skall bredda, den jobbiga vägen (om det skall bredda lika mycket ut som in) är att först ta loss centrumet. Nitat på en del gamla fälgar, plunchsvetsat på en del och sträcksvetsat på nyare men… en enkklare väg är..:

    Jag satte simpelt upp den tomma fälgen på hjulnavet, en polare bakom gaspedalen och jag själv höll i vinkelslipen. Stadig på handen så stack jag av fälgbanan med vinkelslipen samtidigt som polaren roterade fälgen med gaspedalen. Tänk på att man bör sticka av fälgen på det djupaste stället i fälghornet annars blir det ett jäkla bök att lägga på/av däcken.

    Well, med fälgarna avstuckna så var det en simpel match att mäta ut exakt radie och lämna den uppgiften tillsammans med aktuellt önskemål på breddning i antal millimeter till en kamrat som kör bl.a. valsmaskin på sitt jobb. Han laserskar ut fyra remsor med rätt längd och bredd i 3mm plåt. Matade in radien + några centimeters avslut i sin maskin och trolleri! Ut kommer det en cirkelrund plåtremsa som har samma radie som den avstuckna fälgen.

    Hemma i verkstan punktade jag fast fälghalvan i verkstadsbänken och riktade omsorgsfullt in plåtremsan mot avsticket. Nogranhet och exakt samma spalt runt om borgar för rak fälg. Punktade ihop bägge halvorna mot plåtbandet på alla fyra fälgarna och stoppade in rubbet i bilen igen.

    På samma ställe som första polaren jobbar finns en annan kamrat som svetsar hela dagarna. Han drog iväg ut på lagret och hämtade ett ”elektriskt snurrställ” Monterade fast fälgen och riggade upp svetshandaget. Voila!! en minut senare så satt det en profsydd svetsträng runt hela fälgen. Efter en ny omriggning av svetshandtag var även andra fogen sydd och fälgen klar för lack. Ja prexis.. svetsfogen blev såjädra bra att den behövdes inte ens bearbetas. Vid montering av däcken och balansering visade det sej att fälgarna var lika bra/obalans i som innan breddning. Häng upp en tom fälg får ni se.. Dom e ruskit obalanserade redan från fabrik.

    #101480

    stefan w
    Deltagare

    Tackar! Så kan man ju också göra.
    Kör man vinkelslip/gaspedal-tricket på en 96:a så gäller det att vara stadig med ratten skulle jag tro.
    Kan man inte köpa plattjärn i lämplig bredd och tjocklek och valsa runt? Som alternativ till att laserskära ämnen.
    Jag undrar ändå om inte det bör gå att bara byta fälgbanan men eftersom de flesta väljer att bredda genom att skarva befintlig fälgbana så antar jag att det kanske är överkurs.

    #101534

    hotrodder
    Deltagare
    Stefan W wrote:
    Kan man inte köpa plattjärn i lämplig bredd och tjocklek och valsa runt? Som alternativ till att laserskära ämnen.
    Jag undrar ändå om inte det bör gå att bara byta fälgbanan men eftersom de flesta väljer att bredda genom att skarva befintlig fälgbana så antar jag att det kanske är överkurs.

    Visst kan man det, varför jag använde lasern var mycket pga. den fanns på plats och jag inte blev låst till aktuella bredder på plattjärnet.

    Att ta en främmande/bredare fälgbana funkar men.. Probset är ju att hitta en med exakt samma diameter som den du tar bort. Antagligen är det där de flesta stupar.

    #101538

    stefan w
    Deltagare

    Det…..lär nog bli marigt, min bekant hade fått tips på att White Spoke skulle funka och det gjorde det visst. Jag vet inte vad det är för fälg.

    Sen är det ju det där med bredden, det känns inte bra med en fälg som är bredare än bredden på det däck som man maximalt kan montera runt om utan att det tar i nånstans. Jag avskyr när man demonterar ett hjul och stilla lägger det på garagegolvet, och får höra klonket när fälgen tar i betongen istället för att däcket gör det.
    Jag ska ringa till bekanten och höra om jag kan få ta foto på fälgarna.

    #101539

    gammsaaben
    Deltagare

    Fram, där bredden behövs mest, tror jag du kan bredda bra mycket så länge du breddar fälgen utåt. Bak på en 96:a är det värre, kanske inte är lönt att bredda där.

    #101540

    jesper
    Deltagare

    Jag utgick från den äldre V4 fälgen och slipade bort nitarna som håller samman nav och bana. Med vinkel skar jag bort navet på en 99 fälg med bredd 5,5″ och efter lite slipande på V4 navet kan man knacka samman dem. Vänd banan så att innerkanten kommer utåt (den var dessutom rak) och justera så att du får frigång mot diverse mekanik i hjulhusen. Tänk på att däcket kommer bulla ut och att bakaxeln inte verkar speciellt centrerad i sida. Svetsa samman och lägg igen ventilhålet på den nya insidan samt ta upp nya hål på utsidan. En MC luftnippel passar bättre då den är kortare. Rakt, tätt och lätt! Mvh Jesper

    #101545

    stefan w
    Deltagare

    Tack återigen!! Det passar bra eftersom jag har några 99 fälgar liggande som jag hittat och släpat hem.

Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng