Breddning av plåtfälg

Forum Övrigt Allmänt Breddning av plåtfälg

  • Detta ämne har 19 svar, 9 deltagare, och uppdaterades senast 2003-11-17 17:29 av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 20 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #9978

    Hej
    Jag undrar om det är någon som har bra koll på hur mycket man kan bredda 95/96 fälgar utan att det tar i skärmar och hjulhus, alltså både innåt och utåt.
    Naturligtvis är det beroende på däckbredd och profil men om jag begränsar mig till ett däck med dimensionen 15″ 185/65 och 195/60.
    Jag tänkte utgå från 4,5″ standardfälgen (ET39 som väl kom -77 men tar gärna emot tips på 4″ fälgen också.
    Idealiskt är förstås att bredda lika mycket åt båda håll för att inte öka påkänningarna på hjullager men det får man väl förbise om man det ska vara praktiskt.
    Tacksam för alla tips.

    mvh
    Tommy

    #71584
    pierre
    Deltagare

    Det finns ett kapitel i Bakrutan nr:1 2000, sid 33 som tar upp fälgbreddning. Joel Berneklev och Niklas Enander heter killarna som gjorde det och de vale dimensionen 5″ på sina fälgar. De nämner ”Smålandsfälgar” på 5,5″ som ett alt. Men det är tydligen svåra att få tag på.

    #71585

    Tack Pierre,
    tyvärr har jag inte det numret, blev medlem för ett år sedan men det går kanske att få tag på.
    Det finns säkert flera som har gjort denna operation så jag hoppas på fler tips.

    #71586
    pierre
    Deltagare

    På denna sida: Saabklubben/Klubbshoppen finns Äldre nummer av Bakrutan att beställa. Tyvärr ville inte min gamla scanner efter instalering av XP. Ska se om jag kan fixa en scanning någon annanstans eller så knackar jag ner det om jag får tid.

    #71587
    Classe
    Deltagare

    Tjabba!
    Om man har 8st fälgar, så kan man sticka av 4st så långt ut som möjligt alltså mot fälg kanten. Och på dom andre 4 så sticker man av dom så långt in som möjligt. Sen tar man dom som är avstuckna så långt in som möjligt och svetsar på dom andre som är av stuckna så långt ut som möjligt !!

    Detta är en möjlig lösning på det hela !!

    //Classe

    #71588
    pierre
    Deltagare

    Här är artikeln:

    Fälgbreddning (Joel Berneklev, Niklas Enander)

    4″ fälgarna började kännas för smala i takt med att motoreffekten höjdes. Då vi kör tvåtakt så kan man visserligen få upp
    fälgbredden genom att använda aluminiumfälgar, tex fotbollsfälgar 4,5″ eller Ronal 5″, men det är ju inte riktigt tidstypiskt.
    Ett annat alt är ”smålandsfälgar” i stål, 5,5″, men de är svåra att få tag på. Med bredare fälgar öppnar sig nya möjligheter
    att montera bredare däck i lägre profil. Vi valde 5″ i dimension. Tre omgångar planerade vi att tillverka, optimister som vi är.
    Maskinpark hade vi tillgång till (stor svarv, däckmaskin.svets mm) så det var bara att skaffa fram hjul. Då vi ville ha det bästa
    resultatet ratades alla fälgar som inte var förstärkta runt hjulbultshålen. Övriga hjul inhandlades och transporterades till
    däckmaskinen för att kränga av däcken. Sen kotrollerades rundhet/skevhet. Enligt verkstadshandboken är tillåten orundhet hos
    fälgen 2,5 mm respektive tillåtet sidokast också 2,5mm. I svarven monterades en bromstrumma på vilken fälgen skruvades fast.
    Ungefär hälften av fälgarna klarade inte vårt krav på max 1,25 mm kast/Orundhet och fick kasseras. Till och med nya fälgar
    som legat som reservhjul visade sig slå mer än 2,5 mm. På de fälgar som godkändes svarvades ytterkanten bort på fälgen
    (den som håller däcket på plats), här gällde det att ta så lite som möjligt då vår metod bygger på att använda ytterbanor från
    tex v4-fälgar vilka svarvas av en tum från ytterkanten. Fördelen med att göra så här är att nu behövs bara en svetsfog samt
    att man får med svulsten en bit innanför fälgytterkanten som hindrar däcket att kränga inåt och släppa ut luften
    (då man kör slanglöst). Nu hade vi material till 3 omgångar fälgar samt en reserv. Till detta hade det nog gått åt ca 50 st
    fälgar.
    Nästa moment var hopsvetsning av fälgen med den nya ytterfälgbanan. Innan svetsningen fick fälgarna/ytterfälgbanorna förstås
    blästrasi svetsområdet. Nu gällde det att centrera ytterkanten och fästa den på ca 5 ställen runt om. En bromstrumma med nav
    monterades i svetsrummet så det underlättade att kunna rotera fälgen under svetsningen. Fälgarna svetsades från både in- och
    utsidan för att få det starkt och tätt. Sen gäller att inte svetsa för mycket på samma sida på fälgen, utan snurra fälgen så att
    man svetsar en sträng på tex motstående sida.
    Nu är de 13 fälgarna färdig svetsade och nästan klara men ännu återstår flera moment. Att slipa ner svetsfogarna var nästa steg,
    insidan på fälgen jämnades till med vinkelslip och ”solfjädersliprondell”, utsidan togs med roterande fil.
    Åtskilliga timmar senare var detta klart. Nu lämnades fälgarna bort för blästring och lackering (svart).
    Avslutningsvis monterades fälgarna upp i svarvan igen för kontrollmätning. Resultatet var mycket bra, så att det skall börja skaka
    i höga farter är vi inte alls oroliga för! Detta projekt tog mer tid i anspråk än beräknat, men så är det ju nästan alltid med projekt.
    Lämpliga däckdimensioner till dessa fälgar är tex: 175/70, 175/65, 175/55, 185/65 eller 185/55. Att tänka på mär man väljer ett
    däck med annan diameter är att också utväxlingen ändras. Ett 185/55-15 däck höjer motorvarvtalet med ca 8% jämfört med ett
    vanligt 155R15 däck vid samma hastighet.

    Text:Joel Berneklev

    Lycka till/Pierre

    #71589

    Tack för era bidrag, de blir bra input för kommande operation.
    Dock undrar jag fortfarande var gränserna går vad gäller fälgbredd utåt resp. innåt, räknat från fälgens anliggningsyta mot navet.
    T.ex. om jag utgår från en cool gammal 4″ fälg med ovala hål så skulle det var busigt att bredda 1,5″ endast utåt men måste kanske kompensera med åtminstone 0,5″ innåt också för att inte hjullagren skall ta för mycket stryk men då är vi uppe i 6″. Det är det jag är nyfiken på om det verkligen får plats i hjulhusen.

    Någon som testat gränserna ?

    mvh
    Tommy

    #71590
    anonymous
    Deltagare

    Jag har breddat ”fotbollsfälgar” på 99 det hade varit något att göra till 96:an

    #71591
    anonymous
    Deltagare
    #71592
    mikael jardstam
    Deltagare

    Det är nog inte att rekomendera att bredda fälgarna inåt på 95/96. Det finns nämligen en tendens att hjulen tar i hjulhuset vid fullt hjulutslag redan som std. Själv breddade jag plåtisar till 6″ i somras för att ha bandäck på, men då kör jag på 185/55/15 och blev tvungen att vika in stagkanten bak samt pressa ut bakskärmen ca: 2cm vid vecket . Fram är det inga problem.
    De eftertraktade jubileumsfälgarna är 5″ breda och får plats, en kamrat till mig har 5,5″ fälgar på sportnav och det går precis fritt. Det kan dock skilja lite mellan olika bakskärmar beroende på montering och tillverkare.

    Prova du att bredda till 5,5″ utåt, det blir kanonsnyggt ska du se!

    Jonas99:! Coolt med breddade EMSare förresten

    #71593

    Tack till alla ni som bidragit.
    Det blir nog till att bredda 1,5″ utåt på mina gamla 4″ fälgar.
    Har haft funderingar på att bredda svarvade fotbollsfälgar. Det skulle nog kunna bli ganska bra på en 95/96:a.

    #71594
    uffepuffe
    Deltagare

    har man en svarv och vill ha raka fälgar kan man ta 5,5 tums fälgbana från 900 och svetsa på v4 navet

    #71595
    Classe
    Deltagare

    Ja Uffe, eller så kan man vända fälgarna utochin

    //Classe

    #71596
    fuling
    Deltagare

    Skall man bredda fäljar så skall man se till att man breddar lika mycket utåt som inåt av fler anledingar.
    1. För att inte öka lagerbelasting.
    2. Fram så inte skrubbradien åker åt skogen fram.

    Med andra ord spårvidden bör behållas.

    #71597
    uffepuffe
    Deltagare

    lagren kan man ju byta

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 20 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng