Bromsar på 99:an
Forum / Modellspecifika forum / 90/99 / Bromsar på 99:an
Forum / Modellspecifika forum / 90/99 / Bromsar på 99:an
- Detta ämne har 3 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast 2014-03-22 06:17 av Gustav “Smidefix” Lind.
-
FörfattareInlägg
-
mars 20, 2014 at 22:06 #21777
Hej,
Har kanske tagit mig vatten över huvudet, ska byta bromsar fram på min 99:a 1980. (Ok, klossar å skivor)
Jag har specialverktyget som krävs för att skruva in kolvarna och själva demonteringen/monteringen av oken är rätt så “straight forward”.
Men läste i verkstadsmanualen att man måste lossa drivaxelmuttern å dra ut navet med skivan?!
Är det någon som kan ge mig ingående info om hur man ska hå tillväga? Eller rent av har möjlighet att hjälpa mig?
/ Gustav
Sent from my iPhone using Tapatalk
mars 21, 2014 at 05:34 #174247Finns säkert någon som kan hjälpa till. Det är så att mellan 75-80 så sitter bromsskivan skruvad på navets baksida (vissa volvo 740 tex har oxå sådan konstruktion). För att få loss bromsskivorna måste alltså navet lossas. Detta är ihopskruvat mha den stora muttern på drivaxeln. Man lossar den stora muttern (medhjälpare kan hålla foten på bromsen som mothåll) sedan hänger man undan oket och skruvar bort den stora muttern. Det kan nu behövas en avdragande för att få loss navet med bromsskivan. Har man tur så släpper navet från drivaxeln mha ett litet knack med hammare på drivaxeländen OBS! Inte slå bara lätta knack annars får man inte dit muttern igen. Då är det bättre med avdragande, orginal verktyg eller ett som greppar runt skivan och pressar på drivaxeländen. Sedan ser man hur skivan är skruvad från baksidan. “Montering sker i omvänd ordning” som alla läst i verkstadshandböker. :wrench Så här hade jag gjort, det finns säkert några fler tips…
Lycka till!Har du ingen medhjälpare så låt bilen stå på marken medan du lossar muttern till en början; backen i och evt dragen broms, så släpper den ska du se.
Det bästa här är mutterknackare; har du inte luft så köp en 220 voltare; de är bra nu för tiden, kostar inte många pengar heller, och du kommer att ha stor glädje av den när du lossar okhållaren från navet.
Dränk in allt med 5-56 innan du börjar; DET SITTER!
Mvh Johannes
Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!
mars 22, 2014 at 06:17 #174279Tror nog att det har löst sig, fick låna hem saabs specialverktyg för lossning av navet! Arbetar på en skrot och de hade lite verktyg i sina gömmor!
Ska även få hjälp av en bilmekarkompis!
Tack för alla tips!
/ Gurra
Sent from my iPhone using Tapatalk
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.