Bromsintyg, vad gäller egentligen?

Forum / Modellspecifika forum / Sonett / Bromsintyg, vad gäller egentligen?

Forum / Modellspecifika forum / Sonett / Bromsintyg, vad gäller egentligen?

  • Författare
    Inlägg
    • mars 8, 2019 at 08:49 #456586

      Det är inte så där jättelångt bort att min Sonett -74 ska registreringsbesiktigas. Den importerades 1988, fick svenska skyltar och kom in i svenska bilregistret men blev tyvärr inte registreringsbesiktigad då. Varför kan vi lämna därhän. Enligt Transportstyrelsen måste bilen ursprungskontrolleras igen då jag köpt den nyligen samt att “de har så svårt att lokalisera dokument från den tiden…” Fair enough, jag ser inte det som ett problem utan det löser vi bara.

      Sen har jag pratat med Bilprovningen och man tror inte det är sant hur de uttalar sej. Första uttalandet var “-Du behöver troligen vissa intyg när du kommer hit.” Jag frågade om exakt vad jag behöver och får svaret: “-Troligen bromsintyg.” Jag begärde att de skulle förtydliga exakt vad jag behöver och då svarar man: “Det som intygas i ett bromsintyg är att bromsarna är provade enligt gällande regelverk för prestanda och annat. Tyvärr kan vi aldrig ge ett fullständigt besked i förväg då det är i samband med besiktningen som vi bedömer fordonet och avgör vilka dokument som behövs. Regelverket finns på Transportstyrelsen.se och heter TSFS 2013:63 om du vill läsa vad som gäller.”
      Det verkar med andra ord vara baserat på rent tyckande. Har någon annan erfarenheter i ämnet? Hur löste ni det? Går det att få fram intyg nånstans ifrån? Jag har en del åsikter om Bilprovningen generellt men det tar vi en annan gång och fokuserar på det konstruktiva istället.

        mars 8, 2019 at 09:16 #456588

        om dom har en bromsprovare på bes borde väl det räcka?

        generella tipset är att prata med den stationen (och helst den personen) som ska utföra reg besiktningen.

        får du inte bra tips på 1 ställe finns det ju fler att vända sig till idag.

          mars 8, 2019 at 22:26 #456602

          Du måste beställa ett bromsintyg ifrån DEKRA.. Det fick en bekant göra med sin 74;a

          Med vänlig hälsning Fredrik

            mars 18, 2019 at 12:30 #456908

            Jag har en bra kontakt på Besikta nu och kommer att rapportera när jag vet var det hela landar.

              april 2, 2019 at 11:07 #457562

              Låter bra med återkoppling! Från vilket år ska sådant intyg behövas? Har en förreggad -73 som nån gång ska genomgå regbes…

                april 2, 2019 at 23:19 #457605

                1974

                  april 8, 2019 at 09:40 #457848

                  Nu har jag haft kontakt med en besiktningsman på Besikta i Karlskoga och mannen verkar ha koll på läget. Som tidigare skrivet i tråden så är det ett bromsintyg från Dekra som gäller och den processen är igång nu. Inga andra intyg behövs. Sen behöver jag fixa till instansat chassinummer, sidoblinkers, hastighetsmätare och positionsljus. Efter det ska det enligt honom vara grönt ljus att registreringsbesiktiga bilen.

                    april 8, 2019 at 10:59 #457866

                    Skönt att någon verkar ha koll!

                    Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
                    Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
                    Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
                    Saab 9-3 Vector SC ´09

                    Skämsbil:
                    Audi A6 Avant

                    Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

                  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.