Bromsintyg, vad gäller egentligen?
Forum / Modellspecifika forum / Sonett / Bromsintyg, vad gäller egentligen?
Forum / Modellspecifika forum / Sonett / Bromsintyg, vad gäller egentligen?
- Detta ämne har 7 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast 2019-04-08 10:59 av Lsoderlund.
-
FörfattareInlägg
-
mars 8, 2019 at 08:49 #456586
Det är inte så där jättelångt bort att min Sonett -74 ska registreringsbesiktigas. Den importerades 1988, fick svenska skyltar och kom in i svenska bilregistret men blev tyvärr inte registreringsbesiktigad då. Varför kan vi lämna därhän. Enligt Transportstyrelsen måste bilen ursprungskontrolleras igen då jag köpt den nyligen samt att “de har så svårt att lokalisera dokument från den tiden…” Fair enough, jag ser inte det som ett problem utan det löser vi bara.
Sen har jag pratat med Bilprovningen och man tror inte det är sant hur de uttalar sej. Första uttalandet var “-Du behöver troligen vissa intyg när du kommer hit.” Jag frågade om exakt vad jag behöver och får svaret: “-Troligen bromsintyg.” Jag begärde att de skulle förtydliga exakt vad jag behöver och då svarar man: “Det som intygas i ett bromsintyg är att bromsarna är provade enligt gällande regelverk för prestanda och annat. Tyvärr kan vi aldrig ge ett fullständigt besked i förväg då det är i samband med besiktningen som vi bedömer fordonet och avgör vilka dokument som behövs. Regelverket finns på Transportstyrelsen.se och heter TSFS 2013:63 om du vill läsa vad som gäller.”
Det verkar med andra ord vara baserat på rent tyckande. Har någon annan erfarenheter i ämnet? Hur löste ni det? Går det att få fram intyg nånstans ifrån? Jag har en del åsikter om Bilprovningen generellt men det tar vi en annan gång och fokuserar på det konstruktiva istället.mars 18, 2019 at 12:30 #456908Jag har en bra kontakt på Besikta nu och kommer att rapportera när jag vet var det hela landar.
april 8, 2019 at 09:40 #457848Nu har jag haft kontakt med en besiktningsman på Besikta i Karlskoga och mannen verkar ha koll på läget. Som tidigare skrivet i tråden så är det ett bromsintyg från Dekra som gäller och den processen är igång nu. Inga andra intyg behövs. Sen behöver jag fixa till instansat chassinummer, sidoblinkers, hastighetsmätare och positionsljus. Efter det ska det enligt honom vara grönt ljus att registreringsbesiktiga bilen.
april 8, 2019 at 10:59 #457866Skönt att någon verkar ha koll!
Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
Saab 9-3 Vector SC ´09Skämsbil:
Audi A6 AvantKassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.