Bromsok

Forum Modellspecifika forum OG900 Bromsok

Detta ämne innehåller 6 svar, har 3 deltagare, och uppdaterades senast av 2019-03-26 19:47.

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #457028

    Peter Johansson
    Deltagare

    I ämnet ”slå-handflatan-i-pannan-dum”, så tror ja har lyckats. Köpt nya bromsok från skruvat redan 2017, men inte förens nu som det blivit aktuellt att montera dom. Va jag har lyckats med, är att beställa 2st höger ok. Men känns ju att det kan gå ändå. Dock så när jag öppnar upp bulten till handbroms justeringen på båda okena. Så har ena en justering med insex, den andre saknar helt insex justering. Fanns det både och 1989?
    Går att kombinera?? Justera ena på oket, andra typ vid handbromsen??

    #457052

    Saab_ahed
    Deltagare

    Hej, hej. Tråkig sits.
    Angående justering behövs nog ”insex” i både höger och vänster bromsok bak.
    Mig veterligen har det bara funnits den typen av justering för handbroms i själva bromsoken för 900og från 1988 och framåt.
    (-1987 var det 2-kolvsok bak, och handbroms på framhjul)
    Kanske skaffa dig ett skrot bromsok och ta ”insex” delen från det…? Nr. 14 på bilden.
    Hoppas det löser sig för dig.

    Bilagor:
    #457067

    Peter Johansson
    Deltagare

    Okej, då har jag lyckats med att få tag i ett bromsok som inte är färdiggjort. Suck. Att borra och gänga upp ett hål själv känns väl dömt att misslyckas med??

    Bilagor:
    #457078

    Saab_ahed
    Deltagare

    Hej,
    ”insex delen” (i brist på bättre namn) är inte en skruv, den är ett kugghjul som ligger emot en vänstergängad skruv med ”kugghjulsskalle”, som trycker på bromskolven.
    Så att borra/gänga hålet hjälper tyvärr inte. Jag hittade en bild på ”insex delen” och den vänstergängade justerskruven med kugghjulsskalle, ber om ursäkt för den dåliga bildkvalitén. ”Insexdelen” sitter på plats med låsring/clips och demonteras lättast när bromskolven är avlägsnad, och man kan då trycka ut ”insexdelen” med en lämplig dorn genom cylindern.

    Bilagor:
    #457182

    Hummm… Det kan ju gå att öppna oket där justeringen ska vara. Borra…
    Men att lyckas lufta oket kräver ju att luftnipeln är uppåt….
    Du får väl hålla oket med ett stopp mellan klossarna. Eller om du sug luftar…

    #457217

    Peter Johansson
    Deltagare

    Hej, ”insex delen” (i brist på bättre namn) är inte en skruv, den är ett kugghjul som ligger emot en vänstergängad skruv med ”kugghjulsskalle”, som trycker på bromskolven. Så att borra/gänga hålet hjälper tyvärr inte. Jag hittade en bild på ”insex delen” och den vänstergängade justerskruven med kugghjulsskalle, ber om ursäkt för den dåliga bildkvalitén. ”Insexdelen” sitter på plats med låsring/clips och demonteras lättast när bromskolven är avlägsnad, och man kan då trycka ut ”insexdelen” med en lämplig dorn genom cylindern.

    Tack för denna utförliga information. Jag har mailat Skruvat, får se om dom vill ta på sig missen.

    • Det här svaret redigerades 31 minuter sedan av .
    #457219

    Peter Johansson
    Deltagare

    Hummm… Det kan ju gå att öppna oket där justeringen ska vara. Borra… Men att lyckas lufta oket kräver ju att luftnipeln är uppåt…. Du får väl hålla oket med ett stopp mellan klossarna. Eller om du sug luftar…

    Jo, men luftnippel finns och oket är luftat. Bara så, att jag inte kan justera in någon handbroms på det hjulet.
    Om jag förstår ditt svar rätt.

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.