Bromsoksproblem

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 Bromsoksproblem

Detta ämne innehåller 6 svar, har 4 deltagare, och uppdaterades senast av 2007-04-19 12:12.

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #15894

    veronagron
    Deltagare

    Hej hej!

    Har precis införskaffat en fin 72:a med endast ett brådskande problem…
    (har haft några V4:or tidigare som varit riktigt skruttiga)

    Vänstra oket som är fint i övrigt har så att säga slitits så att det blivit för stort och släpper igenom det yttre belägget så det hoppar in och lägger sig mot centrum på skivan och för ett jävla liv.

    Finns det något fiffigt sätt att ordna till detta eller är det nya ok som gäller (borde väl iofs fixas förr eller senare)

    #105403

    sabbe
    Deltagare

    Först måste alla fjäderbelastade glidrörelser fungera i alla led. Sedan kan man svetsa på stödpunkerna för bromsklossarna vanligtvis på insidan vid kolven. Jämför tandningen i beläggets fästplatta med motsvarande ytor i oket. Det brukar vara helt nerslitna stödytor.

    Sabbe

    #105404

    stefan
    Deltagare

    jag har satser med glidbultarna om det hjälper saken? Du har en bult som är svetsad på plats och håller ihop byglarna. Sen en demonterbar. Dessa kan vara väldigt slitna ibland och saterna innehåller det man behöver för byte av aktuell bult.

    #105406

    veronagron
    Deltagare
    sabbe wrote:
    Först måste alla fjäderbelastade glidrörelser fungera i alla led. Sedan kan man svetsa på stödpunkerna för bromsklossarna vanligtvis på insidan vid kolven. Jämför tandningen i beläggets fästplatta med motsvarande ytor i oket. Det brukar vara helt nerslitna stödytor.

    Sabbe

    Försöker bli klok på det där med glapp och glid men förstår inte riktigt…
    Oket rör sig ganska kärvt i sidled med drygt en centimeters spel. I övrigt upplever jag inga glapp eller rörelser.
    Är det som det ska?

    Själv funderade jag på om man för att provisoriskt i väntan på nya ok kunde svetsa ett par punkter på belägget fästplatta (alltså bygga på tandningen) för att hindra det från att åka in… Går det att göra så?

    Tack så mycket för snabb hjälp alla. Kommer nog att hänga här på forumet en del framöver.
    (Har betalat in medlemsavgiften så jag hoppas att medlemsnummer etc är på väg)

    #105425

    kallsund
    Deltagare

    Hejsan. Jag har oxå problem med ett skramlande bromsok. Vad kostar en sats med bultar? Hur beställer man?
    Är det svårt att byta?

    mvh
    Kalle

    #105427

    sabbe
    Deltagare

    Beläggen är kilformade nya och beroende på detta skall de räta upp sig ju mer de slits. I botten på oket sitter en fjäderbelastad ”bult” i ett dolt större hål. Den rörliga delen av oket skall kunna röra sig flera mm upp, ner, innåt och utåt samtidigt som fjädern vill dra in den rörliga delen mot den fasta. Denna funktion skall göra att beläggen får rätt anligg mot bromsskivan. I övre fästpunkten skall den mindre fjädern som sitter runt en mindre bussning trycka den rörliga delen mot den fasta för att undvika skrammel. Bussningen sitter ofta fast på den svetsade ”bulten” vilket orsakar skrammel när man kör på ojämn väg.
    Det går väl att svets på större stoppvårtor på själva beläggen som en tillfällig nödlösning men det är bättre att rätta till anliggspunkterna i själva oket.

    Sabbe

    #105428

    stefan
    Deltagare
    kallsund wrote:
    Hejsan. Jag har oxå problem med ett skramlande bromsok. Vad kostar en sats med bultar? Hur beställer man?
    Är det svårt att byta?

    mvh
    Kalle

    du får kontakta mig om du vill köpa.

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng