bromsstrul!

  • Författare
    Inlägg
    • mars 30, 2008 at 20:53 #17679

      håller på och grejjar med bromsarna så jag nästan blir tokig, nya skivor och ok fram samt ny belägg-sats, komplett sats alltså… bak är det bra skivor, nysvarvade 0,20 mm… perfekta i ytan och inom toleransmåtten klart och tydligt, oken uppsmörjda och fungerar väl, nya belägg och monteringssats på plats, pedalen känns bra när motorn är avstängd, typ samma som den känns i min 900, men när motorn är på, och bromsservot är i bruk så känns pedalen skum, relativt lång slaglängd, eller ja.. den känns väldigt skum, inte direkt svampig eller så, handbromsen fungerar perfekt m.m. vad kan det vara?

        april 1, 2008 at 18:24 #119910

        har funderat på det jag med, men då tycker jag pedalen borde fortsätta sjunka långsamt när man håller ner den, så va den gammla cylindern iaf, jaja.. bromsar finns det iaf, får se om en luftning till hjälper man kan ju alltid hoppas

          april 2, 2008 at 19:43 #119965

          Är bromsvätskan gammal? Kanske dags att byta i systemet.

          Saab 99 - 1984 med B202 (16V turbo++)
          Saab 9-3 Vector Active 2.0t BioPower SportCombi - 2008

            april 3, 2008 at 17:46 #119991

            allt är nytt, enl beskrivning ovan, ny bromsvätska är ifylld och det läcker ingen stans alls, funderar på om det finns olika cylindrar att tillgå eller om det är samma mellan vissa årtal?

              april 3, 2008 at 17:57 #119992

              Har du kört med bilen sen du monterade in alla nya delar? I allmänhet behöver klossar och skivor “sätta sig” innan det blir rätt känsla i pedalen. Det är inte förrän då man kan avgöra om det blev bra, och om systemet är urluftat. 10 inbromsningar direkt efter varandra, från ca 100km/h till 10 km/h, och sen avsvalning med bilen körande. Efter det brukar det bli en helt annan känsla i pedal och friktion.

              /Alexander

                april 3, 2008 at 17:59 #119993

                Har du förresten kollat skivornas kast med indikatorklocka? Se till att det är bra innan du börjar köra, så minskar du risken för skeva skivor senare…

                /Alexander

                  april 4, 2008 at 15:47 #120013

                  nej har nog varken kört “in” skivor ok eller belägg fram, för mitt i allt så började vattenpumpen läcka, samt det redan innan stora oljeläckaget blivit ännu större, jobbar på dom 2 värsta problemen just för tillfället får helt enkelt prova mig fram, i värsta fall får jag köpa ny huvudcylinder och komplett bromssats bak även… lite tråkigt men efter det kan det inte bli mer fel med dom sakerna iaf…

                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.