Bromsverkan handbroms – hjälp :)

Forum Modellspecifika forum OG900 Bromsverkan handbroms – hjälp :)

Detta ämne innehåller 6 svar, har 4 deltagare, och uppdaterades senast av 2011-04-13 21:39.

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #23867

    martinhbg
    Deltagare

    Hej alla!

    Jag fick nedslag på besiktningen för dålig bromsverkan på handbromsen. Symptomen är helt enkelt att jag drar i spaken och efter 3-4 hack är det stopp – går det inte att dra mer. Trots detta så tar handbromsen dåligt, säg 50%? Bromsvärdena bak var jämna och fina för vanliga färdbromsen. Kan detta vara en justeringsfråga eller är det troliga något problem med oken? Jag har kollat under bilen och båda vajrarna verkar dra när man drar i spaken.

    Jag har läst i verkstadsmanualen att fram till 91 gjordes justering av handbroms enbart bak på oken. Jag har en Turbo S från 92 så vad jag förstår borde jag ha en handbromsjustering på vajrarna under baksätet? Jag har lyft på dynan men där syns inget sånt alls utan bara två vanliga vajerhöljen som går ner i golvet. Antar att någon under årens lopp kan ha bytt vajrar till sådana utan justeringsmöjlighet? Kan detta ha något med problemet?

    Vad tror ni, oken, justering eller något annat fel?

    Tacksam för hjälp 🙂

    /Martin

    #171742

    Martin
    Deltagare
    #171758

    martinhbg
    Deltagare

    Jo jag såg det inlägget men felsymptomen skiljer sig – min spak stannar efter 4 hack men jag får trots detta dålig verkan. Kan detta tyda på något annat än att handbromsfunktionen på oken kärvar?

    /Martin

    #171760

    martin h
    Deltagare

    Om jag får gissa så har någon justerat vajrarna fel. Kan vara någon som trott att man ökar bromsförmågan genom att spänna åt vajern. Det resulterar bara i att armarna på oken inte går tillbaka ordentligt. Det första som du behöver göra är att kontrollera att vajern är rätt justerad, d.v.s att den precis ligger emot armen då armen är fullt tillbakadragen.Vajerlängden måste gå att justera vid spaken. Sedan så justerar du handbromsfunktionen i oken med den 4mm insexskruvan bakom täckskruven på oken(som det står i den tråden Martin B länkar till).

    /Martin

    Ps. Det verkar som om denna tråd är exklusiv för Martinar! Ds.

    #171779

    martinhbg
    Deltagare

    Visst verkar det så 🙂 Tack för bra svar!

    #171832

    martinhbg
    Deltagare

    Hej!

    Jag har skruvat lite nu under kvällen och tror nog att vajerlängderna var ganska mycket
    feljusterade i grundläget – när handbromsen var helt släppt stod piggen mitt mellan ändlägena.

    Jag har justerat framme vid spaken men inte fått bak ”piggen” så långt att det går att fästa ett bladmått så det sitter kvar enligt instruktionen… Tycker det känns som att jag håller på att skruva ur vajern ur muttern där fram men jag kanske bara är feg…

    Nog borde det vara så att om grundläget är fel när distansen mellan skivorna och klossarna justeras i nästa steg så får handbromsen för ”kort väg” att dra innan piggen slår i ”andra ändan” och rörelsen hejdas? Eller förstår jag detta helt fel? Vågar jag skruva mer på muttern – är det jobbigt att få på allt igen om man råkar skruva för långt?

    En annan sak är att mitt högra ok inte drar bak sig hela vägen mha fjädern… Kan man smörja upp detta tro?

    Hoppas ni står ut med mina nybörjarfrågor – vi är alla där en gång 🙂

    /Martin

    #171848

    turbocab
    Deltagare

    Jag får väl skriva då efter som jag heter Martin också. 🙂

    Har du skruvat på Insexan i oken nånting? Det låter som att det behövs. Jag hade lossat på vajrarna helt där bak vid oken. Kolla att bägge armarna kan röra sig fritt. Sen lossar du täckbrickan på oken, och tar fram en 4mm insexa (rätta mig om det är fel, har för mig 4 mm) och skruvar denna inåt. Det kan behövas några hela varv här troligen. Det skall då börja ta stopp när du rör armen. Om oken är bra så skall du kunna justera in skruvarna så att skivan börja bromsa när du rör armen nån cm eller så för hand. Snurra på skivan, tryck på armen och känn hur det bromsar. Om inte detta funkar, så skruva ännu mer på insexan. Om den bottnar och du fortfarande inte kan känna att skivan bromsar när du rör på armen då är det nåt som är galet invändigt i oken.

    När ovan funkar som det är tänkt så pilla dit vajrarna igen och spänn upp dom så att vajern slapp med spaken i botten men att dom börjar röra sig så fort spaken rör sig.

    Vad är det för TurboS 1992 du har? Nyfiken.

    Lycka till!

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng