- Detta ämne har 23 svar, 11 deltagare, och uppdaterades senast 2010-03-20 23:50 av .
- FörfattareInlägg
- 10 mars, 2010 kl. 18:42 #154509
saab turbo karlsson
DeltagareHåller med dig Walle
Vi har en 900 I16 -90, går som en dröm
10 mars, 2010 kl. 19:12 #154512Martin
DeltagareHar kört 900i16-89 mellan 1992 och 2009 och anser att det är en mycket bra bil.
Svart 3D fullutrustad med AC, sportchassie och allt el. Den gick som förstabil mellan 1992 och 2000, och gick sedan som andrabil. Mycket trivsam. Tro mig, jag gillar 900 högt och rent.Men 9000 är faktiskt strået vassare. Går att snålköra ordentligt och har en mycket fin komfort och krocksäkerhet och kan säkras för mycket överkomliga summor.
Som entusiastbil och bruksbil är en 900 förstås ett mycket bra val. Men vill man bruksa en Saab bör man åtminstone skänka 9000 en tanke. Snart nog är alla 9000 entusiastbilar. Vissa är det redan.
11 mars, 2010 kl. 18:47 #154569torzan
DeltagareEnor, har 2,3i ingen DI? intressant om den drar mindre än 2,0 för det hade jag aldrig trott. 9000 är inte samma typ av bil som OG900/NG900/9-3, gillar den smala karossen, ”tighta” körupplevelsen, den finner man inte i 9000, men den har andra kvaliteter som nämnts men inte lika kul tycker jag, sen har jag dålig erfarenhet av dålig kvalitet även på 9000, topplock, framskärmar, servopump, vattenpump, tankband, bromsrör, elantenn, abs-sensor, bussningar, turbo, c-låsstyrning, bromssköldar, handbromswirar, reflektorer, skyltlyktarmatur, bytte jag på 2000 mil, men jag gillar dem ändå 🙂 komfort, säkerhet, utrymmme, prestanda, design, bränsleförbrukning +++++
11 mars, 2010 kl. 20:03 #154572berra_bus
DeltagareOm man nu skulle ge sig på en 9000 vilken årsmodell och motor är att föredra?
11 mars, 2010 kl. 20:13 #154574Martin
DeltagareSå sent som möjligt. Gärna en CSE som ger dig mycket komfort för pengarna per automatik.
CS kan också vara bra utrustade men har då utrustats med olika tillval.Vi har en 2.0i 1997 som andrabil och den bara tuffar på. Går att krypa ned mot 0.7 på längre körningar och den är pigg så länge du är ensam i bilen. Turbo är förstås roligare och det bättre vridet gör att du kan krypa ned ytterligare i förbrukning
Du bör se till att kopplingen är bytt om den gått runt 25k. Det är ett omständigt jobb att göra själv och dyrt om du lämnar bort det.
11 mars, 2010 kl. 20:22 #154575berra_bus
DeltagareÄr nog inne på en turbobil. Är 2.0t eller 2.3t att föredra och vilken hk variant?
11 mars, 2010 kl. 20:36 #154576jacke
DeltagareBåda dom motorerna med lättrycksturbo skall vara riktigt bra, 150 resp 170 hk ligger dom på. Den sistnämnda (2.3t) har bättre bottenvrid och bäst förbrukning vad jag har förstått. Är själv sugen på en sån när ekonomin blir bättre. Finns ju även fulltryckarna på 200 resp 225 hk men dom är ofta körda lite hårdare..skulle dock kraften vara otillräcklig finns det gott om firmor som kan uppgradera effekten till en rimlig peng..oftast med ännu lägre förbrukning som följd (vid normal körning).
/Jacke
16 mars, 2010 kl. 16:37 #154882saab turbo karlsson
DeltagareTjena
Blankt papper på bes idag!!! Så nu åker vi ihop ett år till.
Någon som har en bra 900 kaross att sälja så hör av er.
Mvh
Johannes
20 mars, 2010 kl. 23:50 #155177enor
DeltagareMagnus T wrote:Enor, har 2,3i ingen DI?Nej precis. Bland NG900 är det bara turbobilarna som har Trionic med DI; både 2,0i och 2,3i har Motronic med vanlig fördelare.
- FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.