Bruksbil 900??
- Detta ämne har 23 svar, 11 deltagare, och uppdaterades senast 2010-03-20 23:50 av
enor.
-
FörfattareInlägg
-
Har kört 900i16-89 mellan 1992 och 2009 och anser att det är en mycket bra bil.
Svart 3D fullutrustad med AC, sportchassie och allt el. Den gick som förstabil mellan 1992 och 2000, och gick sedan som andrabil. Mycket trivsam. Tro mig, jag gillar 900 högt och rent.Men 9000 är faktiskt strået vassare. Går att snålköra ordentligt och har en mycket fin komfort och krocksäkerhet och kan säkras för mycket överkomliga summor.
Som entusiastbil och bruksbil är en 900 förstås ett mycket bra val. Men vill man bruksa en Saab bör man åtminstone skänka 9000 en tanke. Snart nog är alla 9000 entusiastbilar. Vissa är det redan.
Enor, har 2,3i ingen DI? intressant om den drar mindre än 2,0 för det hade jag aldrig trott. 9000 är inte samma typ av bil som OG900/NG900/9-3, gillar den smala karossen, ”tighta” körupplevelsen, den finner man inte i 9000, men den har andra kvaliteter som nämnts men inte lika kul tycker jag, sen har jag dålig erfarenhet av dålig kvalitet även på 9000, topplock, framskärmar, servopump, vattenpump, tankband, bromsrör, elantenn, abs-sensor, bussningar, turbo, c-låsstyrning, bromssköldar, handbromswirar, reflektorer, skyltlyktarmatur, bytte jag på 2000 mil, men jag gillar dem ändå 🙂 komfort, säkerhet, utrymmme, prestanda, design, bränsleförbrukning +++++
Så sent som möjligt. Gärna en CSE som ger dig mycket komfort för pengarna per automatik.
CS kan också vara bra utrustade men har då utrustats med olika tillval.Vi har en 2.0i 1997 som andrabil och den bara tuffar på. Går att krypa ned mot 0.7 på längre körningar och den är pigg så länge du är ensam i bilen. Turbo är förstås roligare och det bättre vridet gör att du kan krypa ned ytterligare i förbrukning
Du bör se till att kopplingen är bytt om den gått runt 25k. Det är ett omständigt jobb att göra själv och dyrt om du lämnar bort det.
Båda dom motorerna med lättrycksturbo skall vara riktigt bra, 150 resp 170 hk ligger dom på. Den sistnämnda (2.3t) har bättre bottenvrid och bäst förbrukning vad jag har förstått. Är själv sugen på en sån när ekonomin blir bättre. Finns ju även fulltryckarna på 200 resp 225 hk men dom är ofta körda lite hårdare..skulle dock kraften vara otillräcklig finns det gott om firmor som kan uppgradera effekten till en rimlig peng..oftast med ännu lägre förbrukning som följd (vid normal körning).
/Jacke
mars 16, 2010 kl. 16:37 #154882Tjena
Blankt papper på bes idag!!! Så nu åker vi ihop ett år till.
Någon som har en bra 900 kaross att sälja så hör av er.
Mvh
Johannes
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
