Bruksbil 900??

Forum Övrigt Allmänt Bruksbil 900??

Detta ämne innehåller 23 svar, har 11 deltagare, och uppdaterades senast av 2010-03-20 23:50.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 24 totalt)
  • Författare

Hej

Jag har sen jag fick körkort för 12 år sen kört 99 och 900 som bruksbil. Det har blivit några bilar genom åren.
    Min nuvarande 900 I16 börjar rosten ta överhand i skärmkanter och dörrar.

Vad tycker ni man ska göra?? Vad skulle vara en bra ersättare?? Ng 900??
    Eller ta jobbet och svetsa upp den och lacka om?

Mvh

Johannes

torzan
    Deltagare

Om du köper en Ng 900 kommer du förmodligen bli besviken på kvaliteten om du jämför med og 900, taskiga växellådor, rost i dörrar, baklucka, skärmkanter. Trasiga tändningslås, länkarmar, abs-givare etc. Kopplingen är inte hydraulisk utan wire. Köp en så ny som möjligt isåfall, en 97-98 2,0i. Men ett mkt bättre köp är en Og 9-3 som är uppdaterad på många punkter. Men köp isåfall en 98-99 eller (-00 end. 154hk)skall vara med den röda DI-enheten, motorer -00 och framåt kan du problem med oil sludge. Har själv en -99a 9-3 154hk och är mkt nöjd. Har bytt bromsar, avgassystem och tändkasett på denna…
    ja detta är mina erfarenheter…

Ok. Får se vad man ska leta efter då. Men lutar åt 9-3 då när 900 lämnar in. Ska bes om ett par veckor hoppas vi får åka ett år ihop till.

Mvh

Johannes

jambo
    Deltagare

Hello Magnus,

Verkar som du har dåliga erfarenheter av NG900, håller inte alls med dig.
    Köpte för 10 år sedan en NG900 -94, och mätaren stog på 8000 mil, vid skrivandets datum står mätaren på 32000 mil, och jag har inte haft ett enda problem med bilen, alla dom fel du pratar om har inte uppstått på min bil, enda jag har gjort är att byta krängningshämmare fram, det var en uppgradering utan kostnad, vidare bromsbelägg, avgassystem, set med däck, drivrem, tändstift olja/bränslefilter, dvs normalt underhåll.

Med andra ord den bästa och pålitligaste bil jag någonsin har haft, och när denna så småningom blir slut, så kommer jag inte att tveka att köpa en likadan som daglig bruksbil för året runt bruk.

Mvh,

enor
    Deltagare

Nja

NG900 fick hydraulkoppling sista året. Och annars finns ju hela tiden den synnerligen fina automatlådan att tillgå!

Sen håller jag inte alls med om rekommendationen 2,0i … 2,0-motorn är riktigt trött, och dessutom vill den ha mer bränsle än 2,3. En 2,3i är absolut motorn att föredra!

Glöm inte heller bort 9-5! En tidig 9-5 är nästan billigare än 9-3 i dagens läge, och det är rejält mycket mer bil för pengarna på alla sätt. Dom har visserligen den ibland krånglande Trionic 7-motorn allihop, men sikta på ett välskött exemplar bara!

Hej på er,

Vet inte om jag blivit mycket klokare. Att hitta en så billig och driftsäker bil som Og 900 blir nog svårt.

Har en v40 som bråkat en del, med dyra verkstadsbesök som följ, skulle gärna ha en bil utan massa elektronik, men det blir nog svårt.

Hoppas på ett år till, sen får man väl se vad plånboken tillåter sen.

Tack för tipsen.

Mvh

Johannes

Martin
    Deltagare

Saab 9000. Driftsäker, säker, rymlig och billig

morsole
    Deltagare

Du kan väl leta upp en bra kaross och lägga över maskinen i om den funkar bra maskinellt?
    Går ju hitta Gotlandsbilar eller från V Norrland som är fina som snus?
    Bara en tanke!

Mvh Johannes

Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

torzan
    Deltagare

Håller med om att 2,0i är lite trött, men den är väldigt pålitlig, få problem med topplock och ingen DI eller turbo, det beror lite på vad man ska ha bilen till tycker jag, tex en andrakärra vill jag ha så enkel som möjligt, kör själv en GL 1983 som 2a, ingen elektronik what-so-ever 🙂 Tycker era inlägg beskriver det lite typiska med Saab, en väldigt skiftande kvalitet mellan olika individer. Kompisens Ng 94a som endast gått 13000 mil är i det närmaste totalslut, men det beror mycket på skit bakom pedalerna…

torzan
    Deltagare

Förresten, vilket var sista året för NG 900? 97 eller 98?

kollat nu, både NG 900 och OG 9-3 fanns under 1998

Ja är det någon som har en rostfri 900 kaross så köper jag den direkt,

Mvh

Johannes

Melwin
    Deltagare

Håller med dig Martin,Saab 9000 är svårslagen. Mycket mycket bil för pengarna och vilken säkerhet.

jonathan p
    Deltagare

9000 alla dagar, framförallt av två anledningar, säkerheten samt komforten. De är inte särskillt invecklade heller även om de givetvis är modernare än en og900. Kör själv en 9000 cde 2,3T med dubbla främre airbags. Känns tryggt i det hala väglaget.

Har för övrigt kört många mil i ng900 också, men de når tyvärr inte alls upp i saama komfort, förarmiljö och framförallt utrymme som en 9000 gör, desdutom är det hugget som stucket förbrukningsmässigt. Själv valde jag 2,3T då jag kör mycketmotorväg långmila, den varar 2500 i 120 km/h vilket är behagligt både för öronen och plånboken 🙂

enor
    Deltagare
    Magnus T wrote:
    Håller med om att 2,0i är lite trött, men den är väldigt pålitlig, få problem med topplock och ingen DI eller turbo

… och alla dessa fördelar gäller också den piggare och snålare 2,3i 🙂

walle
    Deltagare

måste göra ett inlägg gammla 900 är den bästa saaben anser jag inte en rost fläck å startar alltid drar lite bensin (0.7) å står sig i värde om man bara sköter den å tvätttar 2 gånger i veckan.
    föresten så är det en 1989 i16 jag pratar om mvh niklas

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 24 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng