Bruksbil 900??
- Detta ämne har 23 svar, 11 deltagare, och uppdaterades senast 2010-03-20 23:50 av
enor.
-
FörfattareInlägg
-
mars 9, 2010 kl. 06:31 #21786
Hej
Jag har sen jag fick körkort för 12 år sen kört 99 och 900 som bruksbil. Det har blivit några bilar genom åren.
Min nuvarande 900 I16 börjar rosten ta överhand i skärmkanter och dörrar.Vad tycker ni man ska göra?? Vad skulle vara en bra ersättare?? Ng 900??
Eller ta jobbet och svetsa upp den och lacka om?Mvh
Johannes
Om du köper en Ng 900 kommer du förmodligen bli besviken på kvaliteten om du jämför med og 900, taskiga växellådor, rost i dörrar, baklucka, skärmkanter. Trasiga tändningslås, länkarmar, abs-givare etc. Kopplingen är inte hydraulisk utan wire. Köp en så ny som möjligt isåfall, en 97-98 2,0i. Men ett mkt bättre köp är en Og 9-3 som är uppdaterad på många punkter. Men köp isåfall en 98-99 eller (-00 end. 154hk)skall vara med den röda DI-enheten, motorer -00 och framåt kan du problem med oil sludge. Har själv en -99a 9-3 154hk och är mkt nöjd. Har bytt bromsar, avgassystem och tändkasett på denna…
ja detta är mina erfarenheter…mars 9, 2010 kl. 11:58 #154418Ok. Får se vad man ska leta efter då. Men lutar åt 9-3 då när 900 lämnar in. Ska bes om ett par veckor hoppas vi får åka ett år ihop till.
Mvh
Johannes
Hello Magnus,
Verkar som du har dåliga erfarenheter av NG900, håller inte alls med dig.
Köpte för 10 år sedan en NG900 -94, och mätaren stog på 8000 mil, vid skrivandets datum står mätaren på 32000 mil, och jag har inte haft ett enda problem med bilen, alla dom fel du pratar om har inte uppstått på min bil, enda jag har gjort är att byta krängningshämmare fram, det var en uppgradering utan kostnad, vidare bromsbelägg, avgassystem, set med däck, drivrem, tändstift olja/bränslefilter, dvs normalt underhåll.Med andra ord den bästa och pålitligaste bil jag någonsin har haft, och när denna så småningom blir slut, så kommer jag inte att tveka att köpa en likadan som daglig bruksbil för året runt bruk.
Mvh,
Nja
NG900 fick hydraulkoppling sista året. Och annars finns ju hela tiden den synnerligen fina automatlådan att tillgå!
Sen håller jag inte alls med om rekommendationen 2,0i … 2,0-motorn är riktigt trött, och dessutom vill den ha mer bränsle än 2,3. En 2,3i är absolut motorn att föredra!
Glöm inte heller bort 9-5! En tidig 9-5 är nästan billigare än 9-3 i dagens läge, och det är rejält mycket mer bil för pengarna på alla sätt. Dom har visserligen den ibland krånglande Trionic 7-motorn allihop, men sikta på ett välskött exemplar bara!
mars 9, 2010 kl. 18:30 #154431Hej på er,
Vet inte om jag blivit mycket klokare. Att hitta en så billig och driftsäker bil som Og 900 blir nog svårt.
Har en v40 som bråkat en del, med dyra verkstadsbesök som följ, skulle gärna ha en bil utan massa elektronik, men det blir nog svårt.
Hoppas på ett år till, sen får man väl se vad plånboken tillåter sen.
Tack för tipsen.
Mvh
Johannes
Håller med om att 2,0i är lite trött, men den är väldigt pålitlig, få problem med topplock och ingen DI eller turbo, det beror lite på vad man ska ha bilen till tycker jag, tex en andrakärra vill jag ha så enkel som möjligt, kör själv en GL 1983 som 2a, ingen elektronik what-so-ever 🙂 Tycker era inlägg beskriver det lite typiska med Saab, en väldigt skiftande kvalitet mellan olika individer. Kompisens Ng 94a som endast gått 13000 mil är i det närmaste totalslut, men det beror mycket på skit bakom pedalerna…
mars 10, 2010 kl. 08:21 #154472Ja är det någon som har en rostfri 900 kaross så köper jag den direkt,
Mvh
Johannes
mars 10, 2010 kl. 15:50 #1544929000 alla dagar, framförallt av två anledningar, säkerheten samt komforten. De är inte särskillt invecklade heller även om de givetvis är modernare än en og900. Kör själv en 9000 cde 2,3T med dubbla främre airbags. Känns tryggt i det hala väglaget.
Har för övrigt kört många mil i ng900 också, men de når tyvärr inte alls upp i saama komfort, förarmiljö och framförallt utrymme som en 9000 gör, desdutom är det hugget som stucket förbrukningsmässigt. Själv valde jag 2,3T då jag kör mycketmotorväg långmila, den varar 2500 i 120 km/h vilket är behagligt både för öronen och plånboken 🙂
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
