Brytarlös tändning V4
- Detta ämne har 8 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast 2006-01-22 21:44 av trionic.
-
FörfattareInlägg
-
Massor! Du kan lita på att gnistan alltid kommer där den ska. Inga problem med brända brytarspetsar och slitna kamföljare.
För den som trimmar är det väsentligt att gnistan kommer vid riktig tidpunkt, då kan man varva mycket mer utan att riskera “tändningsfladder”, eftersom helt mekaniska tändsystem inte hänger med så långt upp i varv.
En annan aspekt är om man kör riktigt hårt trimmat på marginalen, så vill man definitivt ha koll på timingen då en fladdrande tändförställning kan riskera att förbränningen blir ofullkomlig åt något håll: antingen för heta rökgaser med risk för skada på kolvar, eller för svala med följden att stora mängder oförbrända kolväten smiter ut med avgaserna. I bägge fallen tappar men effekt./Dick
Köpte och installerade denna sats under sensommaren i fjol och det fungerar klockrent http://www.cranecams.com/index.php?show=browseParts&lvl=5&prt=160, snabb o smidig installation, det finns naturligtvis satser o köpa i sverige också och varför inte den som klubben säljer. Priset på systemet jag köpte var 700-800kr men nu när dollarn gått upp en del så har det blivit lite dyrare. Inga brytarbyten framöver i alla fall
Mvh
januari 18, 2006 at 15:23 #91703Jag har hört om folk som tagit ett brytarlöst system från någon volvo, tror det var 740, och modifierat något. Det skulle funka riktigt bra med V4:a och kosta några hundra från skroten. Det har inte blivit aktuellt för mig att fixa brytarlöst än så det är allt jag vet än så länge, men någon annan kanske har mer info om detta.
OT: Bluesman, fin bil. Du fick en 5:a!
Brytalöst tändsystem med hall-givare, Bosch TZ 28 H
Finns på Volvo 740 -84 -85 med CI-sprut el. förgasare.
Hela paketet behövs:Tändspole, fördelare, styrenhet, kabelmatta
Från volvo-fördelaren tar man inälvorna, passar in dessa i V4:ans.
Man behåller vikter och fjädrar till tändreglering.
Viss anpassning för `brytarplattans` fästskruvar måste till.
Systemet har variabel kamvinkel, så spolen alltid är max laddad.
Styrenheten stänger strömmen till spolen, om ingen HALL-signal emottages.Mvh Mats
Hej
Jag skulle rekommendera klubbens brytarlösa tändsystem det brukar fungera klanderfritt och du får mycket stabilare tändning då tändtidpunkten blir oberoende av fördelaraxelns radiella glapp.
Har du en tiondel glapp i axeln så öppar brytarna på olika positioner på lyftrampen beroende på hur glappet ligger så man får en orolig tändning.
Kolla med ett stroboskop innan och efter montage av spridarna så blir du nog förvånad över förbättringen.Jag håller även på att ta fram en programerbar tändning till SAAB V4 som kommer att utvärderas av två XP-användare innan jag går ut med mer info.
Med detta PC-programerbara system så kan du behålla fördelaren med brytarna eller en Ignitor som back upp system eller som refferens så att man med en vippbrytare kan byta mellan mappat och std.
Alternativt kör man med dubbelspole och tar bort fördelaren helt vilket kan vara praktiskt om man kör med korsinsug.Obs bilden ovan är på ett komplett styrsystem därav de många kablarna.
Det första steget med bara tändning har en reducerad kabelstam.///XP-Niklas
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.