Brytarlös tändning V4

Forum / Övrigt / SSR / Brytarlös tändning V4

Forum / Övrigt / SSR / Brytarlös tändning V4

  • Författare
    Inlägg
    • januari 17, 2006 at 20:21 #13716

      Hej.
      Är det någon fördel med brytarlöständning till V4 1700 sportsats, mer än ur service synpunkt ??
      /Mogge

        januari 17, 2006 at 20:54 #91700

        Massor! Du kan lita på att gnistan alltid kommer där den ska. Inga problem med brända brytarspetsar och slitna kamföljare.

        För den som trimmar är det väsentligt att gnistan kommer vid riktig tidpunkt, då kan man varva mycket mer utan att riskera “tändningsfladder”, eftersom helt mekaniska tändsystem inte hänger med så långt upp i varv.
        En annan aspekt är om man kör riktigt hårt trimmat på marginalen, så vill man definitivt ha koll på timingen då en fladdrande tändförställning kan riskera att förbränningen blir ofullkomlig åt något håll: antingen för heta rökgaser med risk för skada på kolvar, eller för svala med följden att stora mängder oförbrända kolväten smiter ut med avgaserna. I bägge fallen tappar men effekt.

        /Dick

          januari 17, 2006 at 21:10 #91701

          Tack för svaret Dick.
          Vad finns det för satser (Är den som klubben har ok)eller vad rekomenderas
          /Mogge

            januari 18, 2006 at 08:34 #91702

            Köpte och installerade denna sats under sensommaren i fjol och det fungerar klockrent http://www.cranecams.com/index.php?show=browseParts&lvl=5&prt=160, snabb o smidig installation, det finns naturligtvis satser o köpa i sverige också och varför inte den som klubben säljer. Priset på systemet jag köpte var 700-800kr men nu när dollarn gått upp en del så har det blivit lite dyrare. Inga brytarbyten framöver i alla fall

            Mvh

              januari 18, 2006 at 15:23 #91703

              Jag har hört om folk som tagit ett brytarlöst system från någon volvo, tror det var 740, och modifierat något. Det skulle funka riktigt bra med V4:a och kosta några hundra från skroten. Det har inte blivit aktuellt för mig att fixa brytarlöst än så det är allt jag vet än så länge, men någon annan kanske har mer info om detta.

              OT: Bluesman, fin bil. Du fick en 5:a!

                januari 18, 2006 at 16:09 #91704

                Tack för tipsen,det får nog bli klubbens system.
                /Mogge

                  januari 18, 2006 at 16:17 #91705

                  Brytalöst tändsystem med hall-givare, Bosch TZ 28 H
                  Finns på Volvo 740 -84 -85 med CI-sprut el. förgasare.
                  Hela paketet behövs:Tändspole, fördelare, styrenhet, kabelmatta
                  Från volvo-fördelaren tar man inälvorna, passar in dessa i V4:ans.
                  Man behåller vikter och fjädrar till tändreglering.
                  Viss anpassning för `brytarplattans` fästskruvar måste till.
                  Systemet har variabel kamvinkel, så spolen alltid är max laddad.
                  Styrenheten stänger strömmen till spolen, om ingen HALL-signal emottages.

                  Mvh Mats

                    januari 20, 2006 at 19:39 #91706

                    Hej

                    Jag skulle rekommendera klubbens brytarlösa tändsystem det brukar fungera klanderfritt och du får mycket stabilare tändning då tändtidpunkten blir oberoende av fördelaraxelns radiella glapp.

                    Har du en tiondel glapp i axeln så öppar brytarna på olika positioner på lyftrampen beroende på hur glappet ligger så man får en orolig tändning.
                    Kolla med ett stroboskop innan och efter montage av spridarna så blir du nog förvånad över förbättringen.

                    Jag håller även på att ta fram en programerbar tändning till SAAB V4 som kommer att utvärderas av två XP-användare innan jag går ut med mer info.
                    Med detta PC-programerbara system så kan du behålla fördelaren med brytarna eller en Ignitor som back upp system eller som refferens så att man med en vippbrytare kan byta mellan mappat och std.
                    Alternativt kör man med dubbelspole och tar bort fördelaren helt vilket kan vara praktiskt om man kör med korsinsug.

                    Obs bilden ovan är på ett komplett styrsystem därav de många kablarna.
                    Det första steget med bara tändning har en reducerad kabelstam.

                    ///XP-Niklas

                      januari 22, 2006 at 21:44 #91707

                      Tack för svaren/tipsen grabbar skall beställa klubben brytarlösa tändsats.
                      /Mogge

                    • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.